Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Algorytmy i struktury danych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Algorytmy i struktury danych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Odnawialnych Źródeł Energii
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Sędłak <Pawel.Sedlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stawicki <Tomasz.Stawicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 10 1,00,33zaliczenie
laboratoriaL5 20 2,00,67zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość budowy i obsługi komputera (kopiowanie, tworzenie folderów itp.). Znajomość systemu operacyjnego.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.6
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.6
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.8
20
wykłady
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.2
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.2
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.2
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.2
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.23
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-L-4Konsultacje2
50
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-4Konsultacje.2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda projektów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O05-1_W01
Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
OZE_1A_W10C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O05-1_U01
Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
OZE_1A_U01, OZE_1A_U03C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_O05-1_K01
Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
OZE_1A_K02, OZE_1A_K03, OZE_1A_K06C-1, C-2T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-3, M-1, M-4, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O05-1_W01
Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O05-1_U01
Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_O05-1_K01
Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Simon Harris , James Ross, Algorytmy. Od podstaw., Helion, Warszawa, 2006
  2. Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter, Algorytmy i struktury danych, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2006
  3. Access czyli komputerowe bazy danych, Help, 2005
  4. Piotr Wróblewski, Algorytmy, struktury danych i techniki programowania, Helion, Warszawa, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Piotr Stokłosa, Microsoft Office Access 2003 krok po kroku, Read Me, 2004
  2. M. Berg, de , M. Kreveld, van , M. Overmars , O. Schwarzkopf, Geometria obliczeniowa. Algorytmy i zastosowania, Wydawnictwa Naukowo Techniczne, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.6
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.6
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.8
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.2
T-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.2
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.2
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.2
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.20
A-L-2Samodzielne studiowanie zagadnień ćwiczeniowych.23
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia.5
A-L-4Konsultacje2
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie zagadnień wykładowych.5
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.8
A-W-4Konsultacje.2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O05-1_W01Zna metodę zwiększenia wydajności w związku z zastosowaniem algorytmów i struktur danych w rolnictwie i leśnictwie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę na poziomie advenced ECDL, ale nie potrafi ocenić jej prawdziwości ani źródła.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O05-1_U01Potrafi wykorzystać algorytmy i struktury danych OZE.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (również w języku obcym) oraz informacje te integrować, interpretować i krytycznie oceniać, a także wyciągać z nich wnioski, ma umiejętność dalszego zawodowego samokształcenia się;
OZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu stosowania algorytmów, wykorzystania baz danych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_O05-1_K01Jest świadomy wiedzy podczas pracy z komputerem i algorytmami i bazami danych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
OZE_1A_K03potrafi pracować samodzielnie i w zespole, umie oszacować czas niezbędny dla wykonania danego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminu, potrafi samodzielnie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy;
OZE_1A_K06ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną, jest przygotowany do organizowania pracy własnej i zespołu osób, rozumie konieczność systematycznej pracy w działaniach rozciągniętych w czasie, postępuje etycznie, rozumie i docenia znaczenie uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z nowoczesnymi technologiami informacyjnymi - algorytmy, bazy danych.
C-2Usystematyzowanie wiedzy z zakresu algorytmów i struktury baz danych.
Treści programoweT-W-2Algorytmy rekurencyjne. Definicje rekurencyjne, wywołania funkcji i wykonywanie rekurencji, typy programów rekurencyjnych, niebezpieczeństwa oraz nadużywanie rekurencji.
T-W-5Sortowanie, kwerendy, zapytania, Raporty, importowanie.
T-W-1Zasady analizy algorytmów. Badanie poprawności algorytmów: warunki początkowe i końcowe, niezmienniki pętli.
T-W-3Elementarne struktury danych. Podstawowe typy danych, tablice, listy jednokierunkowe, listy dwukierunkowe, listy cykliczne, metody przetwarzania list, rezerwowanie pamięci na listy. Grafy.
T-W-4Podstawowe pojęcia związane z bazami danych. Zasady tworzenia baz danych. Zasady Codda.
T-L-1Wstęp do algorytmów - projektowanie schematów blokowych. Schematy blokowe jako graficzny zapis algorytmu - zadania.
T-L-2Wprowadzenie. Podstawowe pojęcia. Przygotowanie własnej bazy danych w excelu.
T-L-3Zapoznanie się z programem Access. Importowanie baz danych z excela. Sortowanie, kwerendy, raporty.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-4Metoda projektów
M-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie praktyczne ćwiczeń laboratoryjnych - przy komputerze.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie przygotowanej bazy danych i pisemnego sprawdzianu wiedzy z wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje się podstawowymi nawykami w pracy z bazami danych.
3,5
4,0
4,5
5,0