Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Odnawialne źródła energii (S1)

Sylabus przedmiotu Teledetekcja:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Odnawialne źródła energii
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teledetekcja
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Agroinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Błażejczak <Dariusz.Blazejczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 25 1,40,71zaliczenie
laboratoriaL7 10 0,60,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza i umiejętności z zakresu agronomii, fizyki, matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Źródła pozyskiwania zdjęć lotniczych. Porównywanie rozdzielczości obrazowań lotniczych i satelitarnych.2
T-L-2Możliwości pozyskiwania danych z Numerycznego Modelu Terenu (NMT - Lidar) w OZE.2
T-L-3Przetwarzanie danych uzyskanych z niskiego nalotu przy pomocy dronów.2
T-L-4Ustalanie ekspozycji dachów na podstawie danych z niskiego nalotu.2
T-L-5Wizualizacje 2Di 3D2
10
wykłady
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.25
25

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-3Konsultacje1
15
wykłady
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Konsultacje2
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
M-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu i wystąpienia
S-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Projekty na ćwiczeniach

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C38_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji na potrzeby OZE
OZE_1A_W10, OZE_1A_W22C-1T-W-1M-2, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C38_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeby nawozowych upraw roślin energetycznych oraz metody wykorzystania teledetekcji w stacjonarnych obiektach OZE
OZE_1A_U03, OZE_1A_U15C-1T-L-1, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-3M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
OZE_1A_C38_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
OZE_1A_K02C-1T-W-1M-2, M-3S-2, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C38_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji na potrzeby OZE
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C38_U01
Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeby nawozowych upraw roślin energetycznych oraz metody wykorzystania teledetekcji w stacjonarnych obiektach OZE
2,0
3,0Student przygotowuje minimum trzy projekty poprawne pod kątem merytorycznym wg zasad podanych na ćwiczeniach, ale niekoniecznie dopracowane wizualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
OZE_1A_C38_K01
aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurczyński Z., Fotogrametria, PWN, Warszawa, 2014
  2. Borsa M. i inn., Teledetekcja w planowaniu przestrzennym, SmallGis, Warszawa, 2017
  3. Teledetekcja. Pozyskiwanie danych, Sanecki J., WNT, Warszawa, 2006
  4. Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., SGGW, Warszawa., 2005
  5. Sanecki J., Teledetekcja, pozyskiwanie danych, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Barwicki J., Kontrola zasiewów polowych z przeznaczeniem na pasze z wykorzystaniem systemów satelitarnych, zdjęć lotniczych i teledetekcji, ITP, Falenty, 2011, Materiały XVII Międzynarodowej Konferencji Naukowej. Warszawa, 20–22 września 2011.
  2. Iołkosz A., Olędzki J.R., Trafas K., Ćwiczenia z teledetekcji środowiska., PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Źródła pozyskiwania zdjęć lotniczych. Porównywanie rozdzielczości obrazowań lotniczych i satelitarnych.2
T-L-2Możliwości pozyskiwania danych z Numerycznego Modelu Terenu (NMT - Lidar) w OZE.2
T-L-3Przetwarzanie danych uzyskanych z niskiego nalotu przy pomocy dronów.2
T-L-4Ustalanie ekspozycji dachów na podstawie danych z niskiego nalotu.2
T-L-5Wizualizacje 2Di 3D2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.25
25

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia4
A-L-3Konsultacje1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestniczenie w zajęciach25
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-3Konsultacje2
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C38_W01Student ma uporządkowaną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji na potrzeby OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_W10ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii informatycznych, obejmującą podstawy technik informatycznych, przetwarzanie tekstów, arkusze kalkulacyjne, bazy danych, grafikę menadżerską/prezentacyjną, usługi w sieciach informatycznych, wyszukiwanie i przetwarzanie danych, komputerowe systemy wspomagania decyzji, niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii informatycznych w działalności zawodowej;
OZE_1A_W22ma wiedzę w zakresie eksploatacji obiektów technicznych stosowanych w procesach pozyskiwania i wykorzystywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, obejmującą techniczne i technologiczne zasady użytkowania maszyn i urządzeń, dobór parametrów użytkowania maszyn i urządzeń, zasady zapewnienia gotowości technicznej parku maszynowego, trwałość i niezawodność maszyn, obsługę i diagnostykę techniczną maszyn oraz ich przechowywanie i recykling, a także systemy informatyczne w utrzymaniu stanu technicznego maszyn, przydatną do planowania i nadzorowania systemów użytkowania i utrzymania maszyn w dobrym stanie technicznym;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę niezbędną do korzystania z nowoczesnych technologii teledetekcji szaty roślinnej i gleby
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C38_U01Potrafi ocenić potrzeby monitorowania zagęszczenia gleby spowodowanego ruchem maszyn do produkcji biomasy, potrzeby nawozowych upraw roślin energetycznych oraz metody wykorzystania teledetekcji w stacjonarnych obiektach OZE
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_U03posługuje się nowoczesnymi technologiami informatycznymi w obszarze studiowanego kierunku;
OZE_1A_U15orientuje się w zakresie form biomasy wykorzystywanej na cele energetyczne, a także technologii i maszyny stosowanych przy pozyskiwaniu biomasy rolniczej, leśnej i innej, potrafi dobierać oraz właściwie i racjonalnie użytkować pojazdy, maszyny i urządzenia stosowane w produkcji roślinnej oraz gospodarce leśnej oraz wykazuje znajomość sposobów, metod, systemów i urządzeń stosowanych przy przetwarzaniu biomasy na cele energetyczne oraz sposobów zastosowania powstałego biopaliwa (stałego, ciekłego i gazowego) i wykorzystywanych przy tym urządzeń;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-L-1Źródła pozyskiwania zdjęć lotniczych. Porównywanie rozdzielczości obrazowań lotniczych i satelitarnych.
T-L-4Ustalanie ekspozycji dachów na podstawie danych z niskiego nalotu.
T-L-2Możliwości pozyskiwania danych z Numerycznego Modelu Terenu (NMT - Lidar) w OZE.
T-L-5Wizualizacje 2Di 3D
T-L-3Przetwarzanie danych uzyskanych z niskiego nalotu przy pomocy dronów.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-1Metoda informacyjno-problemowa (z wykorzystaniem analizy przypadków)
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Projekty na ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przygotowuje minimum trzy projekty poprawne pod kątem merytorycznym wg zasad podanych na ćwiczeniach, ale niekoniecznie dopracowane wizualnie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięOZE_1A_C38_K01aktywna i kreatywna postawa w rozwiązywaniu problemów związanych z technologią teledetekcji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOZE_1A_K02jest świadomy ograniczenia posiadanej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego ich pogłębiania oraz ciągłego wyszukiwania aktualnych informacji zawodowych w literaturze fachowej i innych źródłach, również w języku obcym;
Cel przedmiotuC-1Zaznajomienie studenta z podstawowymi technologiami stosowanymi w teledetekcji
Treści programoweT-W-1Teledetekcja kosmiczna, lotnicza i naziemna. Teledetekcja jakościowa i ilościowa. Metody pasywne i aktywne. Systemy Landsat, SPOT, NOAA, IRS, ASTER. Rastrowy i wektorowy sposób cyfrowej reprezentacji obrazów:. Wykorzystywane przedziały spektralne. Odbicie, absorpcja i transmisja, krzywe spektralne obiektów użytkowanych rolniczo. Teledetekcja szaty roślinnej i gleby, wskaźniki RVI i NDVI. Pomiary wielkości fizycznych. Cyfrowe przetwarzanie obrazów; korekcje wstępne, wzmacnianie odwzorowania, klasyfikacje, transformacje. Modele barw i histogramy. Filtry lokalne. Algorytmy. Analiza danych w metodach odwrotnych. Wizualizacje 2D i 3D.
Metody nauczaniaM-2Aktywizacja studenta poprzez opracowanie i prezentowanie referatu
M-3Wykłady - prezentacje multimedialne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny
S-3Ocena formująca: Projekty na ćwiczeniach
S-1Ocena podsumowująca: Ocena referatu i wystąpienia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje minimalnie aktywną i kreatywną postawę w rozwiązywaniu problemów związanych z technologia teledetekcji.
3,5
4,0
4,5
5,0