Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Inżynieria drogowa

Sylabus przedmiotu Geotechnika w drogownictwie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria drogowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Geotechnika w drogownictwie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Zygmunt Meyer <Zygmunt.Meyer@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Słuchacz ma wiedzę z matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice4
T-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych4
8
wykłady
T-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów2
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego3
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych1
T-W-4fundamenty obiektów drogowych2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszerzanie wiedzy związanej z zagadnieniami geotechnicznymi w inzynierii drogowej5
A-A-3Rozwiązaywanie zadań z zakresu stateczności skarp5
A-A-4Studia literaturowe5
A-A-5Rozwiązywanie zadań na zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-6Dyskusja w grupie słuchaczy dotycząca omawianych przypadków2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Własne studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu10
A-W-4Uczestwnictwo w konsultacjach2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład audytoryjny
M-2Ćwiczenia audytoryjne połączone z ćwiczeniami projektowymi

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdania

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID14_W01
Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
ID_10-_W01, ID_10-_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ID_10A_ID14_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
ID_10-_U02C-1T-A-1, T-A-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID14_W01
Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
2,0
3,0Zna podstawowe własciwości gruntów budowlanych i potrafi zaklasyfikowac grunt jako przydatny lub nie dla celów inzynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ID_10A_ID14_U01
Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
2,0
3,0Potrafi ocenić poprawność przyjetego rozwiązania przy niewielkiej pomocy prowadzącego, wykonał poprawne sprawozdanie z ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zenon Wiłun, Zarys Geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2013, 10
  2. Stopa Marek, Mechanika gruntów. Badania laboratoryjne właściwości mechanicznych, Wydawnictwo Uczelniane PS, Szczecin, 1987, 1

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice4
T-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych4
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów2
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego3
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych1
T-W-4fundamenty obiektów drogowych2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Poszerzanie wiedzy związanej z zagadnieniami geotechnicznymi w inzynierii drogowej5
A-A-3Rozwiązaywanie zadań z zakresu stateczności skarp5
A-A-4Studia literaturowe5
A-A-5Rozwiązywanie zadań na zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych5
A-A-6Dyskusja w grupie słuchaczy dotycząca omawianych przypadków2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Własne studia literaturowe10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu z przedmiotu10
A-W-4Uczestwnictwo w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięID_10A_ID14_W01Słuchacz studium podyplomowego poznaje podstawowe zasady dotyczące zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10-_W01Zna elementarne zasady konstruowania obiektów budownictwa komunikacyjnego
ID_10-_W02Ma podstawową wiedzę na temat obiektów infrastruktury transportu lądowego
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.
Treści programoweT-W-1dokumentacja geotechniczna, parametry fizyczne i mechaniczne, charakterystyka gruntu, woda gruntowa, zagęszczenie gruntów
T-W-2rozkład naprężeń w gruncie, stan graniczny, obliczenie stateczności i osiadania nasypów drogowych oraz podłoża gruntowego
T-W-3odwodnienie gruntów w budowlach drogowych
T-W-4fundamenty obiektów drogowych
Metody nauczaniaM-1Wykład audytoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podstawowe własciwości gruntów budowlanych i potrafi zaklasyfikowac grunt jako przydatny lub nie dla celów inzynierii drogowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięID_10A_ID14_U01Słuchacz studium podyplomowego nabywa umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówID_10-_U02Poznaje podstawowe zagadnienia inżynierskie z zakresu inżynierii drogowej
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów i ćwiczeń jest zapoznanie słuchaczy z podstawowymi zasadami dotyczącymi zagadnień geotechnicznych w inżynierii lądowej. A także nabycie umiejętności oceny poprawności przyjętych rozwiązań technicznych w geotechnice.
Treści programoweT-A-1Obliczenia rachunkowe związane z podstawowymi obliczeniami obciążeń i osiadań w geotechnice
T-A-2Panel dyskusyjny na temat poprawności przyjętych rozwiązań technicznych
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia audytoryjne połączone z ćwiczeniami projektowymi
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń w formie sprawozdania
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi ocenić poprawność przyjetego rozwiązania przy niewielkiej pomocy prowadzącego, wykonał poprawne sprawozdanie z ćwiczeń
3,5
4,0
4,5
5,0