Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Biologiczna ocena żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologiczna ocena żywności
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu żywienia i żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.2
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.2
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
7
wykłady
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.8
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.9
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.10
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
M-3cwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: wejściówki
S-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
BT_2A_W08, BT_2A_W13C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
BT_2A_U04C-1T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
BT_2A_K03C-1T-W-1, T-W-2M-3, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01
student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01
student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01
student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A., Biotechnologia żywności, WN-T, Warszawa, 2001
  2. Gronowska-Senger A., Pierzynowska J., Biologiczna ocena żywności, SGGW, Warszawa, 2002
  3. Sikorski Z., Chemia żywności. Skład, przemiany i właściwości żywności., WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach., Kraków, 2001

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka diet i zwierząt do doświadczeń biologicznych. Określanie strawności suchej masy, tłuszczu i białka.2
T-A-2Określanie wartości biologicznej białka aktualnie obowiązującymi metodami. Wartość biologiczna tłuszczu. Metody oznaczania wartości biologicznej węglowodanów w żywności.2
T-A-3Wartość błonnika pokarmowego określana metodą biologiczną.2
T-A-4Metody określania biodostępności składników mineralnych. Biodostępność związków o charakterze witaminy A.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.2
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.2
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.2
T-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestniczenie w ćwiczeniach.7
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia.8
A-A-3Przygotowanie wraz z zespołem pod kontrolą prowadzacego ćwiczenia prezentacji i jej omówenia.9
A-A-4Studiowanie literatury omawiajacej zagadnienia związane z tematem bieżących ćwiczeń.8
A-A-5Przygotowanie do pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem ćwiczeń.11
A-A-6Pisemne zaliczenie materiału objętego programem ćwiczeń.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykladach.8
A-W-2Konsultacje z prowadzącym wykłady.10
A-W-3Studiowanie literatury omawiajacej tematykę bieżących wykładów.10
A-W-4Przygotowanie do pisemnego zaliczenia materiału objętego programem wykładów.15
A-W-5Pisemne zaliczenie materiału objętego programem wykładów.2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O6.4_W01student potrafi objaśnić wartość odżywczą żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W08posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
BT_2A_W13posiada poszerzoną wiedzę na temat wpływu biotechnologii na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-4Błonnik pokarmowy jako substancja rzutującą na wartość żywieniową produktów spożywczych.
T-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
T-W-3Wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie ocenić wartość odżywcząj żywności pod kątem wykorzystania z niej wybranych składników pokarmowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O6.4_U01student potrafi określić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopień ich biodostępności z produktów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04analizuje czynniki wpływające na produkcję, jakość i bezpieczeństwo żywności; analizuje czynniki wpływające na środowisko przyrodnicze; szacuje skutki tworzenia, stosowania i uwalniania GMO do środowiska; określa wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska naturalnego i bioróżnorodności
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-3cwiczenia laboratoryjne
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest w stanie wymienić wielkość strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBT_2A_BPŻ-S-O6.4_K01student postępuje zgodnie z zasadami etyki i rozwija aktywność poznawczą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z oceną wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin, wielkością strat składników mineralnych w procesach przetwórczych żywności oraz stopniem ich biodostępności z produktów spożywczych.
Treści programoweT-W-1Cele biologicznej oceny żywności. Co kształtuje wartość odżywczą żywności? Czynniki wpływające na przebieg doświadczeń biologicznych.
T-W-2Ocena wartości odżywczej żywności pod kątem wykorzystania z niej białka, tłuszczu, wybranych składników mineralnych i witamin.
Metody nauczaniaM-3cwiczenia laboratoryjne
M-2praca w grupach
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena aktywnosci studentów
S-1Ocena formująca: wejściówki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodu.
3,5
4,0
4,5
5,0