Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Przetwarzanie równoległe i rozproszone:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Przetwarzanie równoległe i rozproszone
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Mazurek <Przemyslaw.Mazurek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL7 30 3,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Systemy operacyjne i architektura systemów komputerowych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami programowania równoległego i rozproszonego
C-2Zapoznanie studentów z systemami przetwarzania równoległego i rozproszonego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym4
T-L-2Pomiar wydajności przetwarzania równoległego4
T-L-3Programowanie z wykorzystaniem MPI6
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem OpenMP8
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem GPGPU6
T-L-6Systemy redundantne2
30
wykłady
T-W-1Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego2
T-W-2Techniki synchronizacji1
T-W-3Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym2
T-W-4Programowanie z wykorzystaniem MPI2
T-W-5Programowanie z wykorzystaniem OpenMP3
T-W-6Programowanie z wykorzystaniem GPGPU3
T-W-7Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
wykłady
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C33.1_W01
Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
TI_1A_W08, TI_1A_W09C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C33.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
TI_1A_U03, TI_1A_U06C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C33.1_W01
Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
2,0
3,0Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C33.1_U01
Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Bertil Schmidt, Jorge Gonzalez-Dominguez, Christian Hundt, Moritz Schlarb, Parallel Processing. Concepts and Practice, Morgan Kaufmann, 2017, 1
  2. Z.J. Czech, Wprowadzenie do obliczeń równoległych, PWN, 2013
  3. A. S. Tanenbaum, Rozproszone systemy operacyjne, PWN, 1997
  4. A. Karbowski, E Niewiadomska-Szynkiewicz, Obliczenia równoległe i rozproszone, OWPW, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Message Passing Interface Forum, MPI: A Message Passing Interface Standard, University of Tennessee, 2009
  2. J. Sanders, E.Kandrot, CUDA by Example, Addison-Wesley, 2011
  3. M.J. Quinn, Parallel Programming in C with MPI and OpenMP, McGraw Hill, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym4
T-L-2Pomiar wydajności przetwarzania równoległego4
T-L-3Programowanie z wykorzystaniem MPI6
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem OpenMP8
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem GPGPU6
T-L-6Systemy redundantne2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego2
T-W-2Techniki synchronizacji1
T-W-3Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym2
T-W-4Programowanie z wykorzystaniem MPI2
T-W-5Programowanie z wykorzystaniem OpenMP3
T-W-6Programowanie z wykorzystaniem GPGPU3
T-W-7Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego1
T-W-8Zaliczenie wykładów1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych60
A-L-2Uczestnictwo w zajęciach30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Przygotowanie się do zaliczenia z przedmiotu w formie testu20
A-W-2Czytanie wskazanej literatury25
A-W-3Uczestnictwo w zajęciach15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C33.1_W01Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania równoległego i rozproszonego
C-2Zapoznanie studentów z systemami przetwarzania równoległego i rozproszonego
Treści programoweT-W-1Systemy przetwarzania równoległego i rozproszonego
T-W-2Techniki synchronizacji
T-W-3Metody szeregowania zadań w przetwarzaniu równoległym
T-W-4Programowanie z wykorzystaniem MPI
T-W-5Programowanie z wykorzystaniem OpenMP
T-W-6Programowanie z wykorzystaniem GPGPU
T-W-7Metody pomiaru wydajności przetwarzania równoległego
T-W-8Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C33.1_U01Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U06Potrafi tworzyć aplikacje dla urządzeń mobilnych oraz programy realizujące usługi sieciowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami programowania równoległego i rozproszonego
C-2Zapoznanie studentów z systemami przetwarzania równoległego i rozproszonego
Treści programoweT-L-1Metody szeregowania statycznego zadań w przetwarzaniu równoległym
T-L-2Pomiar wydajności przetwarzania równoległego
T-L-3Programowanie z wykorzystaniem MPI
T-L-4Programowanie z wykorzystaniem OpenMP
T-L-5Programowanie z wykorzystaniem GPGPU
T-L-6Systemy redundantne
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca / wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna / ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń ujętych planem
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie testu wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi realizować proste zadania przetwarzania równoległego i rozproszonego.
3,5
4,0
4,5
5,0