Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy elektroniki analogowej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy elektroniki analogowej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Systemów, Sygnałów i Elektroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Sawicki <Jerzy.Sawicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Miłosławski <Tomasz.Miloslawski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 30 2,00,38zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,62zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy elektromagnetyzmu. Liczby zespolone. Transformata Fouriera.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i analogowymi układami elektronicznymi stosowanymi w urządzeniach teleinformatycznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie. Zasady korzystania z urządzeń zasilających i pomiarowych na stanowisku laboratoryjnym.2
T-L-2Układy, właściwości oraz charakterystyki czasowe i częstotliwościowe obwodów RC, RL, RLC.2
T-L-3Elementy przełączające: przekaźniki, diody, tranzystory, tyrystory.2
T-L-4Elementy optoelektroniczne: LED-y, fototranzystory, układy sprzęgające.2
T-L-5Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych diod: prostowniczych, impulsowych, Zenera i transili.2
T-L-6Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów bipolarnych (BJT).2
T-L-7Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów unipolarnych (JFET i MOSFET).2
T-L-8Zaliczenie cz.12
T-L-9Zasilacze o działaniu ciągłym: prostowniki, filtry, proste stabilizatory napięcia.2
T-L-10Kompensacyjne stabilizatory napięcia, źródła napięć odniesienia, źródła prądowe.2
T-L-11Zasilacze i stabilizatory impulsowe.2
T-L-12Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe.2
T-L-13Generatory przebiegów czasowych o różnym kształcie, widma sygnałów.2
T-L-14Wzmacniacze mocy.2
T-L-15Zaliczenie cz.22
30
wykłady
T-W-1Podstawowe elementy i prawa w obwodach elektrycznych.2
T-W-2Podstawy miernictwa wielkości elektrycxznych.2
T-W-3Podstawowe elementy półprzewodnikowe stosowane w układach elektronicznych analogowych.2
T-W-4Tranzystorowe układy wzmacniające.2
T-W-5Wzmacniacze operacyjne.2
T-W-6Układy zasilające.2
T-W-7Generatory sygnałowe.2
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Indywidualne przygotowanie do zajęć15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń15
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zaleconej literatury11
A-W-3powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowsikach pomiarowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu wstępnego przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen cząstkowych ze sprawdzianów wstępnych, sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C36_W01
Ma podstawą wiedzę w zakresie elektroniki analogowej, rodzajów elementów elektronicznych i ich własności, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
TI_1A_W16C-1T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-7M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C36_U01
Ma podstawowe umiejętności w zakresie elektroniki analogowej, doboru elementów elektronicznych, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
TI_1A_U15C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13, T-L-14, T-L-1M-3S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C36_W01
Ma podstawą wiedzę w zakresie elektroniki analogowej, rodzajów elementów elektronicznych i ich własności, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
2,0
3,0Student ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektronicznych analogowych wykorzystywanych w teleinformatyce.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C36_U01
Ma podstawowe umiejętności w zakresie elektroniki analogowej, doboru elementów elektronicznych, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny i zweryfikować jego parametry na drodze pomiarowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. U. Tietze, Ch. Schenk, Układy półprzewodnikowe, WNT, Warszawa, 2008
  2. A.Filipkowski, Układy elektroniczne analogowe i cyfrowe, WNT, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. A.Filipkowski, red., Elementy i układy elektroniczne. Projekt i laboratorium., Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie. Zasady korzystania z urządzeń zasilających i pomiarowych na stanowisku laboratoryjnym.2
T-L-2Układy, właściwości oraz charakterystyki czasowe i częstotliwościowe obwodów RC, RL, RLC.2
T-L-3Elementy przełączające: przekaźniki, diody, tranzystory, tyrystory.2
T-L-4Elementy optoelektroniczne: LED-y, fototranzystory, układy sprzęgające.2
T-L-5Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych diod: prostowniczych, impulsowych, Zenera i transili.2
T-L-6Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów bipolarnych (BJT).2
T-L-7Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów unipolarnych (JFET i MOSFET).2
T-L-8Zaliczenie cz.12
T-L-9Zasilacze o działaniu ciągłym: prostowniki, filtry, proste stabilizatory napięcia.2
T-L-10Kompensacyjne stabilizatory napięcia, źródła napięć odniesienia, źródła prądowe.2
T-L-11Zasilacze i stabilizatory impulsowe.2
T-L-12Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe.2
T-L-13Generatory przebiegów czasowych o różnym kształcie, widma sygnałów.2
T-L-14Wzmacniacze mocy.2
T-L-15Zaliczenie cz.22
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe elementy i prawa w obwodach elektrycznych.2
T-W-2Podstawy miernictwa wielkości elektrycxznych.2
T-W-3Podstawowe elementy półprzewodnikowe stosowane w układach elektronicznych analogowych.2
T-W-4Tranzystorowe układy wzmacniające.2
T-W-5Wzmacniacze operacyjne.2
T-W-6Układy zasilające.2
T-W-7Generatory sygnałowe.2
T-W-8Zaliczenie wykładu.1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Indywidualne przygotowanie do zajęć15
A-L-3Opracowanie sprawozdań z poszczególnych ćwiczeń15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie zaleconej literatury11
A-W-3powtórzenie materiału i przygotowanie się do zaliczenia4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C36_W01Ma podstawą wiedzę w zakresie elektroniki analogowej, rodzajów elementów elektronicznych i ich własności, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W16Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu elektroniki, w tym elementów optoelektronicznych, programowalnych i rekonfigurowalnych układów scalonych, systemów mikroprocesorowych w zakresie pozwalającym na zrozumienie sposobu działania elektronicznych urządzeń wykorzystywanych w systemach transmisji i przetwarzania danych.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i analogowymi układami elektronicznymi stosowanymi w urządzeniach teleinformatycznych.
Treści programoweT-W-1Podstawowe elementy i prawa w obwodach elektrycznych.
T-W-3Podstawowe elementy półprzewodnikowe stosowane w układach elektronicznych analogowych.
T-W-4Tranzystorowe układy wzmacniające.
T-W-5Wzmacniacze operacyjne.
T-W-6Układy zasilające.
T-W-2Podstawy miernictwa wielkości elektrycxznych.
T-W-7Generatory sygnałowe.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowsikach pomiarowych
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wiedzę o podstawowych elementach i układach elektronicznych analogowych wykorzystywanych w teleinformatyce.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C36_U01Ma podstawowe umiejętności w zakresie elektroniki analogowej, doboru elementów elektronicznych, analizy i projektowania podstawowych układów elektronicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z podstawowymi elementami i analogowymi układami elektronicznymi stosowanymi w urządzeniach teleinformatycznych.
Treści programoweT-L-2Układy, właściwości oraz charakterystyki czasowe i częstotliwościowe obwodów RC, RL, RLC.
T-L-3Elementy przełączające: przekaźniki, diody, tranzystory, tyrystory.
T-L-4Elementy optoelektroniczne: LED-y, fototranzystory, układy sprzęgające.
T-L-5Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych diod: prostowniczych, impulsowych, Zenera i transili.
T-L-6Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów bipolarnych (BJT).
T-L-7Badanie charakterystyk statycznych i dynamicznych tranzystorów unipolarnych (JFET i MOSFET).
T-L-9Zasilacze o działaniu ciągłym: prostowniki, filtry, proste stabilizatory napięcia.
T-L-10Kompensacyjne stabilizatory napięcia, źródła napięć odniesienia, źródła prądowe.
T-L-11Zasilacze i stabilizatory impulsowe.
T-L-12Wzmacniacze operacyjne i pomiarowe.
T-L-13Generatory przebiegów czasowych o różnym kształcie, widma sygnałów.
T-L-14Wzmacniacze mocy.
T-L-1Wprowadzenie. Zasady korzystania z urządzeń zasilających i pomiarowych na stanowisku laboratoryjnym.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne na specjalistycznych stanowsikach pomiarowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Na podstawie krótkiego sprawdzianu wstępnego przed wykonaniem ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie laboratorium na podstawie ocen cząstkowych ze sprawdzianów wstępnych, sprawozdań oraz aktywności podczas zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować prosty układ elektroniczny i zweryfikować jego parametry na drodze pomiarowej.
3,5
4,0
4,5
5,0