Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie SDR:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie SDR
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Telekomunikacji i Fotoniki
Nauczyciel odpowiedzialny Jakub Pęksiński <Jakub.Peksinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 15 2,00,60zaliczenie
laboratoriaL5 15 2,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość obwodów elektrycznych oraz matematyki.
W-2Podstawowa znajomość fizyki.
W-3Podstawowa znajomość programowania

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z transmisją radiową SDR.
C-2Kształtowanie umiejętności z zakresu budowy i projektowania systemów SDR

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zapoznanie z programami symulacyjnymi wykorzystywanymi na zajęciach.2
T-L-2Badanie podstawowych parametrów sygnałów radiowych2
T-L-3Symulacja, badanie i analiza wybranych modulacji stosowanych w transmisji radiowej4
T-L-4Uruchomienie i programowanie odbiornika SDR3
T-L-5Symulacja i analiza działania wybranych parametrów odbiornika SDR2
T-L-6Zaliczenie2
15
wykłady
T-W-1System telekomunikacyjny. Budowa systemu transmisji radiowej.2
T-W-2Model kanału radiowego, źródło informacji, kodowanie.2
T-W-3Wybrane modulacje analogowe stosowane w transmisji radiowej2
T-W-4Wybrane modulacje cyfrowe stosowane w transmisji radiowej2
T-W-5Częstotliwości i zakresy transmisji radiowej w Polsce i świecie1
T-W-6Architektura, budowa i działanie odbiornika radiowego2
T-W-7Architektura oprogramowania SDR4
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń2
A-L-4Praca własna18
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.15
A-W-2Praca własna.30
A-W-3Zadanie problemowe podane na wykładzie.15
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O01.2_W14
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezprzewodowej telekomunikacji oraz transmisji multimedialnej w paśmie mikrofalowym.
TI_1A_W14C-2, C-1T-W-1, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-2M-2, M-3, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C27.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać analizy systemu SDR
TI_1A_U25C-2, C-1T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-2, T-L-5M-3, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C27.2_K01
Student powinien rozumieć potrzebę ciągłego samodokształcania i podnoszenia swoich kwalifikacji
TI_1A_K01C-2, C-1T-W-6, T-L-4M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O01.2_W14
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezprzewodowej telekomunikacji oraz transmisji multimedialnej w paśmie mikrofalowym.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie transmisji radiowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C27.2_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać analizy systemu SDR
2,0
3,0Student musi znać budowę i zasadę działania systemu radiowego a w szczególności SDR
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C27.2_K01
Student powinien rozumieć potrzebę ciągłego samodokształcania i podnoszenia swoich kwalifikacji
2,0
3,0Student musi znać budowę i zasadę działania systemu radiowego a w szczególności SDR
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Haykin S., Systemy telekomunikacyjne, WKiŁ, Warszawa, 1998, 1
  2. Wesołowski K., Systemy radiokomunikacji ruchomej, WKiŁ, Warszawa, 1998, 1
  3. Lipiński W., Obliczenia numeryczne w teorii sygnałów i obwodów elektrycznych, ZAPOL, Szczecin, 2010, 2
  4. Holma, Toskala, WCDMA for UMTS, Wiley, 2014
  5. Holma, Toskala, LTE for UMTS, Wiley, 2013
  6. Robert W. Stewart; Kenneth W. Barlee; Dale S. W. Atkinson, Software Defined Radio Using MATLAB & Simulink and the Rtl-Sdr, Strathclyde Academic Media, 2015
  7. Łysiuk Anna,Kozłowski Sebastian,Yashchyshyn Yevhen, Nowe techniki transmisji radiowej. Laboratorium, Wydawnicza Politechnik Oficyna, 2015
  8. Bogucka H., Technologie radia kognitywnego, PWN, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Lipiński W., Majsner S., Mazurek P., Transmisja sygnałów w telefonii komórkowej, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2003, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97
  2. Lipiński W., Majsner S., Mazurek P., Modulacja, kodowanie i transmisja w systemach telekomunikacyjnych, Seria Tempus, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2001, 1, Podręcznik dotowany w ramach programu TEMPUE S_JEP-12201-97

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zapoznanie z programami symulacyjnymi wykorzystywanymi na zajęciach.2
T-L-2Badanie podstawowych parametrów sygnałów radiowych2
T-L-3Symulacja, badanie i analiza wybranych modulacji stosowanych w transmisji radiowej4
T-L-4Uruchomienie i programowanie odbiornika SDR3
T-L-5Symulacja i analiza działania wybranych parametrów odbiornika SDR2
T-L-6Zaliczenie2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1System telekomunikacyjny. Budowa systemu transmisji radiowej.2
T-W-2Model kanału radiowego, źródło informacji, kodowanie.2
T-W-3Wybrane modulacje analogowe stosowane w transmisji radiowej2
T-W-4Wybrane modulacje cyfrowe stosowane w transmisji radiowej2
T-W-5Częstotliwości i zakresy transmisji radiowej w Polsce i świecie1
T-W-6Architektura, budowa i działanie odbiornika radiowego2
T-W-7Architektura oprogramowania SDR4
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zajęć25
A-L-3Zaliczenie poszczególnych ćwiczeń2
A-L-4Praca własna18
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładzie.15
A-W-2Praca własna.30
A-W-3Zadanie problemowe podane na wykładzie.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O01.2_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie bezprzewodowej telekomunikacji oraz transmisji multimedialnej w paśmie mikrofalowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W14Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie telekomunikacji, w tym systemów i sieci telekomunikacyjnych oraz systemów przeznaczonych do transmisji multimedialnych.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu budowy i projektowania systemów SDR
C-1Zapoznanie z transmisją radiową SDR.
Treści programoweT-W-1System telekomunikacyjny. Budowa systemu transmisji radiowej.
T-W-5Częstotliwości i zakresy transmisji radiowej w Polsce i świecie
T-W-6Architektura, budowa i działanie odbiornika radiowego
T-L-1Zapoznanie z programami symulacyjnymi wykorzystywanymi na zajęciach.
T-L-3Symulacja, badanie i analiza wybranych modulacji stosowanych w transmisji radiowej
T-L-4Uruchomienie i programowanie odbiornika SDR
T-W-4Wybrane modulacje cyfrowe stosowane w transmisji radiowej
T-W-7Architektura oprogramowania SDR
T-W-3Wybrane modulacje analogowe stosowane w transmisji radiowej
T-W-2Model kanału radiowego, źródło informacji, kodowanie.
Metody nauczaniaM-2wykład problemowy
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie transmisji radiowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C27.2_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć dokonać analizy systemu SDR
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U25Ma umiejętności pozwalające na realizację wybranych zadań z kierunków studiów powiązanych z teleinformatyką.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu budowy i projektowania systemów SDR
C-1Zapoznanie z transmisją radiową SDR.
Treści programoweT-L-4Uruchomienie i programowanie odbiornika SDR
T-L-3Symulacja, badanie i analiza wybranych modulacji stosowanych w transmisji radiowej
T-L-6Zaliczenie
T-L-1Zapoznanie z programami symulacyjnymi wykorzystywanymi na zajęciach.
T-L-2Badanie podstawowych parametrów sygnałów radiowych
T-L-5Symulacja i analiza działania wybranych parametrów odbiornika SDR
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student musi znać budowę i zasadę działania systemu radiowego a w szczególności SDR
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C27.2_K01Student powinien rozumieć potrzebę ciągłego samodokształcania i podnoszenia swoich kwalifikacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się, podnoszenia kompetencji zawodowych, osobistych i społecznych.
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie umiejętności z zakresu budowy i projektowania systemów SDR
C-1Zapoznanie z transmisją radiową SDR.
Treści programoweT-W-6Architektura, budowa i działanie odbiornika radiowego
T-L-4Uruchomienie i programowanie odbiornika SDR
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne laboratorium
S-2Ocena formująca: zaliczenie poszczególnych ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student musi znać budowę i zasadę działania systemu radiowego a w szczególności SDR
3,5
4,0
4,5
5,0