Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Multimedia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Multimedia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Kornatowski <Eugeniusz.Kornatowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 30 1,50,62egzamin
laboratoriaL5 30 2,50,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elektroniki w zakresie pozwalającym na zrozumienie działania podstawowych układów elektronicznych.
W-2Podstawowa znajomość istoty elementarnych praw fizyki.
W-3Umiejętność wykorzystywania popularnych środowisk obliczeń numerycznych (MathCad, Matlab).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zna metody opisu, konwersji, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych i w dedykowanych urządzeniach powszechnego użytku.
C-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplementować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.
C-4Student potrafi ocenić możliwości toru transmisyjnego i odpowiednio dobrać metodę kompresji przekazu multimedialnego.
C-5Student potrafi zrealizować powierzone zadanie projektowe będące częścią projektu zespołowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze.2
T-L-2Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.2
T-L-3Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych.4
T-L-4Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.2
T-L-5Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.2
T-L-6Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.2
T-L-7Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.2
T-L-8Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).4
T-L-9Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.2
T-L-10Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.2
T-L-11Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.2
T-L-12Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli.4
30
wykłady
T-W-1Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe. Percepcja dzwieku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu.2
T-W-2Definicja multimediów, rozwój mediów elektronicznych a sprzęt multimedialny powszechnego użytku. Analiza sygnałów analogowych i cyfrowych, podstawowe narzędzia matematyczne.2
T-W-3Technologie reprodukcji i akwizycji obrazu: rozwiązania sprzętowe. Charakterystyka podstawowych elementów współczesnego systemu multimedialnego na przykładzie rozwiazań sprzętowych wybranych producentów.2
T-W-4Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.2
T-W-5Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe.3
T-W-6Wielokanałowe systemy odtwarzania dźwięku: dźwięk „surround”, ambiofonia, ambisonia.3
T-W-7Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących. Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe.2
T-W-8Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe. Systemy lokalizacji źródła dźwięku.2
T-W-9Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza.3
T-W-10Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.2
T-W-11Rejestracja danych multimedialnych: zapis magnetyczny, optyczny i magnetooptyczny. Formaty rejestracji dźwięku i obrazu: parametry formatów SD i HD, authoring płyt CD/DVD/BD. Rozwiązania sprzętowo-programowe współczesnego studia produkcji treści audiowizualnych.2
T-W-12Montaż dzwięku i obrazu: montaż analogowy, cyfrowy, montaż destrukcyjny i niedestrukcyjny; podstawy przetwarzania obrazu, grafika wektorowa i rastrowa, filtry, montaż liniowy i nieliniowy.2
T-W-13Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.15
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Wykład problemowy.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do posprocessingu audio i video.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie egzaminu ustnego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C18_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych.
TI_1A_W15C-4, C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-9, T-W-3, T-W-13, T-W-12, T-W-2, T-W-8, T-W-10, T-W-4, T-W-11, T-W-6M-2, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C18_U01
Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji.
TI_1A_U11C-4, C-2, C-3T-L-2, T-L-9, T-L-11, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-10, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-5, T-L-12M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C18_W01
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C18_U01
Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji.
2,0
3,0Student potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Czyżewski A., Dźwięk cyfrowy, EXIT, Warszawa, 1998
  2. Dobrucki A., Przetworniki elektroakustyczne, WNT, Warszawa, 2007
  3. Krajewski J., Głośniki i zestawy głośnikowe, WKŁ, Warszawa, 2003
  4. Skarbek W., Multimedia. Algorytmy i standardy kompresji, PLJ, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Lyons R.G., Wprowadzenie do cyfrowego przetwarzania sygnałów, WKŁ, Warszawa, 2010
  2. Tomborski T., Przetwarzanie informacji. Przetwarzanie dźwięku. Przetwarzanie strumieniowe, Helion, Warszawa, 2006
  3. Nasiłowski D., Jakościowe aspekty kompresji obrazu i dźwięku, MIKOM, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze.2
T-L-2Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.2
T-L-3Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych.4
T-L-4Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.2
T-L-5Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.2
T-L-6Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.2
T-L-7Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.2
T-L-8Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).4
T-L-9Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.2
T-L-10Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.2
T-L-11Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.2
T-L-12Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli.4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe. Percepcja dzwieku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu.2
T-W-2Definicja multimediów, rozwój mediów elektronicznych a sprzęt multimedialny powszechnego użytku. Analiza sygnałów analogowych i cyfrowych, podstawowe narzędzia matematyczne.2
T-W-3Technologie reprodukcji i akwizycji obrazu: rozwiązania sprzętowe. Charakterystyka podstawowych elementów współczesnego systemu multimedialnego na przykładzie rozwiazań sprzętowych wybranych producentów.2
T-W-4Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.2
T-W-5Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe.3
T-W-6Wielokanałowe systemy odtwarzania dźwięku: dźwięk „surround”, ambiofonia, ambisonia.3
T-W-7Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących. Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe.2
T-W-8Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe. Systemy lokalizacji źródła dźwięku.2
T-W-9Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza.3
T-W-10Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.2
T-W-11Rejestracja danych multimedialnych: zapis magnetyczny, optyczny i magnetooptyczny. Formaty rejestracji dźwięku i obrazu: parametry formatów SD i HD, authoring płyt CD/DVD/BD. Rozwiązania sprzętowo-programowe współczesnego studia produkcji treści audiowizualnych.2
T-W-12Montaż dzwięku i obrazu: montaż analogowy, cyfrowy, montaż destrukcyjny i niedestrukcyjny; podstawy przetwarzania obrazu, grafika wektorowa i rastrowa, filtry, montaż liniowy i nieliniowy.2
T-W-13Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do ćwiczeń.15
A-L-3Opracowanie wyników i sporządzenie sprawozdań z ćwiczeń.20
A-L-4Przygotowanie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych.10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-W-2Uzupełnianie wiedzy z literatury.10
A-W-3Przygotowanie się do egzaminu.5
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C18_W01Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W15Zna podstawowe właściwości percepcji obrazu i dźwięku, ma wiedzę w zakresie specyfiki transmisji multimedialnych w sieciach teleinformatycznych, a także transmisji strumieniowej oraz zapewnienia jakości usług.
Cel przedmiotuC-4Student potrafi ocenić możliwości toru transmisyjnego i odpowiednio dobrać metodę kompresji przekazu multimedialnego.
C-1Student zna metody opisu, konwersji, kompresji i transmisji danych multimedialnych w systemach komputerowych i w dedykowanych urządzeniach powszechnego użytku.
C-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplementować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.
Treści programoweT-W-7Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących. Akwizycja obrazu: obiektywy, kamery, aparaty cyfrowe.
T-W-5Systemy elektroakustyczne: budowa, zasady projektowania, tendencje rozwojowe.
T-W-1Standardy próbkowania fonii i wizji. Formaty plików. Kodowanie protekcyjne i kanałowe. Percepcja dzwieku i obrazu: anatomia i fizjologia wzroku i słuchu.
T-W-9Budowa studia wizyjno-fonicznego. Tor foniczny w studiu: magnetofony, konsolety, systemy rejestracji dyskowej, procesory efektów i procesory dynamiki, syntetyzery, interfejsy i złącza.
T-W-3Technologie reprodukcji i akwizycji obrazu: rozwiązania sprzętowe. Charakterystyka podstawowych elementów współczesnego systemu multimedialnego na przykładzie rozwiazań sprzętowych wybranych producentów.
T-W-13Dystrybucja treści multimedialnych. Emisja rozsiewcza, strumieniowanie, multicast, transmisja i model komunikacji P2P, redystrybucja przekazu satelitarnego.
T-W-12Montaż dzwięku i obrazu: montaż analogowy, cyfrowy, montaż destrukcyjny i niedestrukcyjny; podstawy przetwarzania obrazu, grafika wektorowa i rastrowa, filtry, montaż liniowy i nieliniowy.
T-W-2Definicja multimediów, rozwój mediów elektronicznych a sprzęt multimedialny powszechnego użytku. Analiza sygnałów analogowych i cyfrowych, podstawowe narzędzia matematyczne.
T-W-8Przegląd konstrukcji mikrofonów i technik mikrofonowych: systemy stereofoniczne i wielokanałowe. Systemy lokalizacji źródła dźwięku.
T-W-10Pomiary w technice studyjnej: sprzęt pomiarowy, testy obiektywne i subiektywne.
T-W-4Podstawowe technologie kompresji obrazu i dźwięku. Metody wyświetlania obrazu: technologie systemów wizualizujących.
T-W-11Rejestracja danych multimedialnych: zapis magnetyczny, optyczny i magnetooptyczny. Formaty rejestracji dźwięku i obrazu: parametry formatów SD i HD, authoring płyt CD/DVD/BD. Rozwiązania sprzętowo-programowe współczesnego studia produkcji treści audiowizualnych.
T-W-6Wielokanałowe systemy odtwarzania dźwięku: dźwięk „surround”, ambiofonia, ambisonia.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy.
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie wykładów na podstawie egzaminu ustnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów do akwizycji, archiwizacji i transmisji treści multimedialnych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C18_U01Potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U11Potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności, dobrać odpowiednią metodę kompresji danych, skonfigurować transmisję strumieniową wideo i transmisję głosu w sieci IP.
Cel przedmiotuC-4Student potrafi ocenić możliwości toru transmisyjnego i odpowiednio dobrać metodę kompresji przekazu multimedialnego.
C-2Student potrafi skonfigurować i uruchomić zaawansowany sytem multimedialny z wykorzystaniem technologii HD.
C-3Student potrafi zaprojektować i zaimplementować podstawowe dekodery dla systemów dźwięku przestrzennego.
Treści programoweT-L-2Wpływ rozdzielczości bitowej i częstotliwości próbkowania na subiektywną jakość zarejestrowanego dźwięku.
T-L-9Analiza podstawowych parametrów obrazu statycznego – modele barw, rozdzielczość, zrównoważenie poziomów.
T-L-11Realizacja algorytmów przetwarzania obrazu ruchomego w czasie rzeczywistym.
T-L-4Projektowanie systemu wielomikrofonowego o zadanej charakterystyce kierunkowej.
T-L-1Badanie podstawowych parametrów sygnałów audio o zróżnicowanym charakterze.
T-L-3Komputerowa symulacja charakterystyk kierunkowych systemów wielomikrofonowych.
T-L-10Badanie subiektywnej jakości obrazu skompresowanego.
T-L-6Dekodowanie informacji przestrzennej z nagrań stereofonicznych.
T-L-7Badanie systemu SSL w pomieszczeniach o zróżnicowanych warunkach akustycznych.
T-L-8Projektowanie systemów elektroakustycznych (obudowy głośnikowe, zwrotnice prądowe).
T-L-5Rejestracja dźwięku przestrzennego z wykorzystaniem specjalizowanego systemu mikrofonów.
T-L-12Montaż obrazu i ścieżki dźwiękowej z wykorzystaniem specjalizowanej konsoli.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania i sprzętu do posprocessingu audio i video.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wystawiana na początku kolejnych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie krótkiej odpowiedzi pisemnej na temat związany z aktualnym ćwiczeniem.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana na zakończenie cyklu ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie ocen cząstkowych z zaliczenia poszczególnych ćwiczeń cyklu i złożonych sprawozdań oraz pracy poszczególnych członków zespołu podczas realizacji wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi: zaimplementować podstawowe algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów w aplikacjach multimedialnych, projektować proste systemy reprodukcji i akwizycji dźwięku; ma pełną świadomość różnic między różnymi rozwiązaniami projektowymi, potrafi ocenić możliwości transmisji danych multimedialnych w sieciach o ograniczonej przepływności i wskazać odpowiednią metodę kompresji.
3,5
4,0
4,5
5,0