Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technika mikroprocesorowa i systemy wbudowane
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Automatyki Przemysłowej i Robotyki
Nauczyciel odpowiedzialny Witold Mickiewicz <Witold.Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Biedka <Andrzej.Biedka@zut.edu.pl>, Paweł Dworak <Pawel.Dworak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 30 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu podstaw techniki analogowej, techniki cyfrowej i podstaw informatyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
C-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla mikrokontrolerów.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji systemów wbudowanych.
C-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera.2
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.2
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi2
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.2
T-L-7Oprogramowanie kanałów PWM.2
T-L-8Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.2
T-L-9Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.4
T-L-10Akwizycja danych w systemach wbudowanych.2
T-L-11Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.2
T-L-12Zastosowanie wybranego systemu operacyjnego w systemach wbudowanych.4
T-L-13Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
30
wykłady
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.3
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.3
T-W-8Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-9Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.3
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.4
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych30
90
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
S-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
TI_1A_W08, TI_1A_W12C-1T-W-5, T-W-9, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
TI_1A_U05, TI_1A_U07, TI_1A_U15C-2, C-3, C-1T-L-2, T-L-3, T-L-6, T-L-5, T-L-12, T-L-4, T-L-11, T-L-10, T-L-8, T-L-9M-3, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C14_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TI_1A_K04C-4T-L-3, T-L-1M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_W01
Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_U01
Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
2,0
3,0Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C14_K01
Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Daca W., Mikrokontrolery od układów 8-bitowych do 32-bitowych., MIKOM, 2000
  2. Kardaś M., Mikrokontrolery AVR, język C, podstawy programowania, ATNEL, Szczecin, 2011, 2
  3. Francuz T., Język C dla mikrokontrolerów AVR. Od podstaw do zaawansowanych aplikacji., Helion, Gliwice, 2014, 2
  4. Szymczyk P., Systemy operacyjne czasu rzeczywistego, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH w Krakowie, Kraków, 2003
  5. Ułasiewicz J., Systemy czasu rzeczywistego. QNX6 Neutrino., BTC, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Philips, Atmel, Microchip, Karty katalogowe mikrokontrolerów, 2018
  2. Laplante Philips A., Real-time systems. Design and analysis (3rd ed.), IEEE Press, J. Wiley & Sons Publication, New York, 2004

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera.2
T-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.2
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.2
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.2
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi2
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.2
T-L-7Oprogramowanie kanałów PWM.2
T-L-8Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.2
T-L-9Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.4
T-L-10Akwizycja danych w systemach wbudowanych.2
T-L-11Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.2
T-L-12Zastosowanie wybranego systemu operacyjnego w systemach wbudowanych.4
T-L-13Zaliczenie zajęć laboratoryjnych.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.3
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.3
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.3
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.3
T-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.2
T-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.3
T-W-8Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.2
T-W-9Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.2
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.3
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.4
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych30
A-L-3Przygotowanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych30
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury.10
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_W01Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W12Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów operacyjnych, wirtualizacji, systemów czasu rzeczywistego oraz systemów wbudowanych i architektury systemów komputerowych, w szczególności warstwy sprzętowej, oraz urządzeń mobilnych i możliwości transmisji danych z wykorzystaniem tych urządzeń.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
Treści programoweT-W-5Układy czasowo-licznikowe systemów mikroprocesorowych. Budowa, tryby pracy, przeznaczenie, programowanie. Przegląd typowych rozwiązań.
T-W-9Taktowanie mikroprocesora, dystrybucja zegara. Układy nadzorcze – Watchdog. Układy RTC. Tryby obniżonego poboru mocy mikrokontrolera.
T-W-6System przerwań, idea pracy, przeznaczenie, przykłady programowe dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-7Transmisja szeregowa synchroniczna i asynchroniczna, USART. Magistrale szeregowe: SPI, I2C, 1-Wire, CAN. Charakterystyka, obszar zastosowań. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-8Przetworniki A/C i C/A w systemie mikroprocesorowym. Charakterystyka przetworników, parametry, warunki poprawnej pracy. Przegląd typowych rozwiązań dla wybranych rodzin mikrokontrolerów.
T-W-10Mikroprocesory 16-bitowe, 32-bitowe. Architektura nowoczesnych mikrokontrolerów, przetwarzanie potokowe. Przegląd oferty producentów.
T-W-1Rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z techniką mikroprocesorową: magistrala, bramka trójstanowa. Ogólna budowa mikroprocesora, schemat blokowy systemu mikroprocesorowego. Mikroprocesor a mikrokontroler. Architektura systemów mikroprocesorowch.
T-W-2Rozkazy mikroprocesora: struktura rozkazu, sposoby zapisu rozkazu, cykl wykonania, rozkazy jedno i wielobajtowe. Lista rozkazów mikroprocesora, typy rozkazów. Język asemblera, programy tłumaczące.
T-W-3Struktura pamięci mikrokontrolera na przykładzie wybranych mikrokontrolerów. Tryby adresowania pamięci i ich obszar zastosowania. Stos: przeznaczenie, implementacja, praca stosu na przykładzie wybranych rozkazów. Podprogram.
T-W-11Cechy i zasady budowy systemów wbudowanych. Wykorzystanie systemów czasu rzeczywistego do budowy urządzen wbudowanych. Zasady programowania urządzeń wbudowanych.
T-W-4Port równoległy jako podstawowy kanał komunikacyjny systemu mikroprocesorowego. Budowa portu na wybranych przykładach rodzin mikrokontrolerów, rejestry konfiguracyjne portu. Parametry elektryczne linii portu, przykłady przyłączania urządzeń wyjściowych i wejściowych. Przykłady programowania portów równoległych.
Metody nauczaniaM-1Wykład z wykorzystaniem multimediów.
M-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po cyklu wykładów na podstawie pracy pisemnej i egzaminu ustnego
S-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy mikroprocesorów, programowania i zastosowań mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_U01Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U05Potrafi sformułować algorytm i posłużyć się językami programowania niskiego i wysokiego poziomu oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania programów komputerowych służących do transmisji danych i analizy tego procesu.
TI_1A_U07Potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania oraz dobre praktyki programistyczne stosując wybrane narzędzia i środowiska deweloperskie.
TI_1A_U15Potrafi dokonać analizy i syntezy sygnałów oraz prostych systemów przetwarzania sygnałów, w szczególności cyfrowych, stosując odpowiednie narzędzia sprzętowe i programowe.
Cel przedmiotuC-2Nauczenie studentów tworzenia i uruchamiania prostych programów w języku C dla wybranego typu mikrokontrolera. Zapoznanie z obsługą środowisk IDE dla mikrokontrolerów.
C-3Nauczenie studentów wykorzystywania mikroprocesorów i mikrokontrolerów we własnych, prostych układach sterowania i komunikacji systemów wbudowanych.
C-1Zapoznanie studentów z budową i zasadą pracy mikroprocesora i mikrokontrolera.
Treści programoweT-L-2Obsługa portów I/O mikrokontrolera. Instrukcje logiczne i arytmetyczne w obsłudze portów.
T-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-6Układy wprowadzania informacji: układy stykowe, klawiatury.
T-L-5Układy wyświetlania informacji z wyświetlaczami siedmio-segmentowymi
T-L-12Zastosowanie wybranego systemu operacyjnego w systemach wbudowanych.
T-L-4Wektoryzowany układ przerwań mikrokontrolera. Tworzenie programów przerwaniowej obsługi układów czasowo-licznikowych.
T-L-11Obsługa pamięci masowych w systemach wbudowanych.
T-L-10Akwizycja danych w systemach wbudowanych.
T-L-8Oprogramowanie przetwornika AC mikrokontrolera.
T-L-9Oprogramowanie portu szeregowego UART. Transmisja informacji do komputera PC.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena wystawiana po praktycznym zaliczeniu zajęć laboratoryjnych na podstawie nabytych umiejętności oraz ocen cząstkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi dobrać strukturę, skonfigurować i oprogramować wybrany mikrokontroler lub system wbudowany na potrzeby realizacji systemu automatycznego sterowania urządzeniem bądź procesem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C14_K01Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K04Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-4Nabycie świadomości odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Treści programoweT-L-3Układy czasowo-licznikowe mikrokontrolera. Tworzenie programów z wykorzystaniem różnych trybów pracy układów czasowo-licznikowych.
T-L-1Organizacja zajęć. Omówienie stanowiska dydaktycznego, zapoznanie ze środowiskiem IDE. Wprowdzenie do języka C dla mikrokontrolera.
Metody nauczaniaM-3Samodzielne wykonanie projektu urządzenia z wykorzystaniem mikrokontrolera.
M-2Zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem zestawów ćwiczeniowych, w czasie których studenci napiszą i uruchomią przykłady programowe.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena z pracy pisemnej sprawdzającej przygotowanie studenta do wykonania ćwiczenia laboratoryjnego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy odpowiedzialności za pracę własną oraz wykazuje gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
3,5
4,0
4,5
5,0