Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Techniki bazodanowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Techniki bazodanowe
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Przetwarzania Sygnałów i Inżynierii Multimedialnej
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Lech <Piotr.Lech@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mateusz Tecław <Mateusz.Teclaw@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,00,62zaliczenie
laboratoriaL1 30 2,00,38zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość matematyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ogólne zapoznanie z systemami baz danych.
C-2Zapoznanie z zasadami projektowania relacyjnych baz danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
C-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się językiem SQL.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zastosowanie popularnego pakietu biurowego do tworzenia prostej bazy danych.2
T-L-2Projekt relacyjnej bazy danych.2
T-L-3Zaawansowane narzędzia projektowania baz danych z wykorzystaniem diagramów UML lub ERD. Pojęcie inżynierii odwrotnej.4
T-L-4Tworzenie baz danych z poziomu języka SQL.2
T-L-5Podstawy SQL. Tworzenie zapytań.6
T-L-6Optymalizacja baz danych.2
T-L-7Anomalie w bazach danych. Bezpieczeństwo baz danych.2
T-L-8Wykorzystanie zapytań SQL z poziomu innych języków programowania.4
T-L-9Internetowe bazy danych.2
T-L-10Multimedialne bazy danych.2
T-L-11Alternatywne systemy bazodanowe.2
30
wykłady
T-W-1Wstęp do baz danych.1
T-W-2Front-end i Back-end w bazach danych. Modele aplikacji.1
T-W-3Relacyjne bazy danych. Struktury baz danych. Alternatywne systemy baz danych.1
T-W-4Postacie normalne. Projektowanie i optymalizacja baz danych.3
T-W-5Narzędzia wspomagające projektowanie i dokumentację baz danych. Diagramy ERD, UML.2
T-W-6Podstawy języka SQL.4
T-W-7Internetowe bazy danych.1
T-W-8Multimedialne bazy danych.1
T-W-9Test zaliczający1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć. (Praca własna).15
A-L-3Analiza wyników.15
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Opanowanie podstaw składni języka SQL. (Praca własna)20
A-W-3Analiza literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena testu
S-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C02_W01
Potrafi wymienić jakie jakie typy baz danych są powszechnie używane. Potrafi sprecyzować zakres stosowalności. Zna zasady projektowania struktur baz danych. Zna podstawowe elementy składni języka SQL.
TI_1A_W08, TI_1A_W09, TI_1A_W11C-1, C-2, C-3, C-4T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-2, T-L-8M-1, M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_C02_U01
Potrafi założyć bazę danych. Potrafi wywołać komendy SQL z poziomu konsoli. Potrafi stworzyć i użyć proste zapytanie SQL. Umie posługiwać się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
TI_1A_U03, TI_1A_U12C-1, C-2, C-3, C-4T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-2, T-L-8M-3, M-4S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C02_W01
Potrafi wymienić jakie jakie typy baz danych są powszechnie używane. Potrafi sprecyzować zakres stosowalności. Zna zasady projektowania struktur baz danych. Zna podstawowe elementy składni języka SQL.
2,0
3,0Student potrafi wymienić jakie jakie typy baz danych są powszechnie używane. Potrafi sprecyzować zakres stosowalności. Zna zasady projektowania struktur baz danych. Zna podstawowe elementy składni języka SQL.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_C02_U01
Potrafi założyć bazę danych. Potrafi wywołać komendy SQL z poziomu konsoli. Potrafi stworzyć i użyć proste zapytanie SQL. Umie posługiwać się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
2,0
3,0Student potrafi założyć bazę danych. Potafi wywołać komendy SQL z poziomu konsoli. Potrafi stworzyć i użyć proste zapytanie SQL. Umie posługiwać się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. C.J. Date, Wprowadzenie do systemów baz danych, seria „Klasyka Informatyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  2. R. Elmasri, S.B. Navathe, Wprowadzenie do systemów baz danych, Helion, Gliwice, 2000
  3. H. Garcia-Molina, J.D. Ullman, J. Widom, Systemy baz danych. Pełny wykład, seria „Klasyka Informatyki", Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2000
  4. Mendrala Danuta, Szeliga Marcin, Praktyczny kurs SQL, Helion, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Pelikant Adam, Bazy danych Pierwsze starcie, Helion, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zastosowanie popularnego pakietu biurowego do tworzenia prostej bazy danych.2
T-L-2Projekt relacyjnej bazy danych.2
T-L-3Zaawansowane narzędzia projektowania baz danych z wykorzystaniem diagramów UML lub ERD. Pojęcie inżynierii odwrotnej.4
T-L-4Tworzenie baz danych z poziomu języka SQL.2
T-L-5Podstawy SQL. Tworzenie zapytań.6
T-L-6Optymalizacja baz danych.2
T-L-7Anomalie w bazach danych. Bezpieczeństwo baz danych.2
T-L-8Wykorzystanie zapytań SQL z poziomu innych języków programowania.4
T-L-9Internetowe bazy danych.2
T-L-10Multimedialne bazy danych.2
T-L-11Alternatywne systemy bazodanowe.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do baz danych.1
T-W-2Front-end i Back-end w bazach danych. Modele aplikacji.1
T-W-3Relacyjne bazy danych. Struktury baz danych. Alternatywne systemy baz danych.1
T-W-4Postacie normalne. Projektowanie i optymalizacja baz danych.3
T-W-5Narzędzia wspomagające projektowanie i dokumentację baz danych. Diagramy ERD, UML.2
T-W-6Podstawy języka SQL.4
T-W-7Internetowe bazy danych.1
T-W-8Multimedialne bazy danych.1
T-W-9Test zaliczający1
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie do zajęć. (Praca własna).15
A-L-3Analiza wyników.15
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Opanowanie podstaw składni języka SQL. (Praca własna)20
A-W-3Analiza literatury.20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia.5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C02_W01Potrafi wymienić jakie jakie typy baz danych są powszechnie używane. Potrafi sprecyzować zakres stosowalności. Zna zasady projektowania struktur baz danych. Zna podstawowe elementy składni języka SQL.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W08Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie inżynierii oprogramowania, technik projektowania, modelowania, tworzenia i testowania oprogramowania.
TI_1A_W09Zna wybrane języki programowania niskiego i wysokiego poziomu. Ma podstawową wiedzę z zakresu dobrych praktyk programistycznych.
TI_1A_W11Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technik bazodanowych i sposobów pozyskiwania informacji z baz danych.
Cel przedmiotuC-1Ogólne zapoznanie z systemami baz danych.
C-2Zapoznanie z zasadami projektowania relacyjnych baz danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
C-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się językiem SQL.
Treści programoweT-W-8Multimedialne bazy danych.
T-W-7Internetowe bazy danych.
T-W-3Relacyjne bazy danych. Struktury baz danych. Alternatywne systemy baz danych.
T-W-5Narzędzia wspomagające projektowanie i dokumentację baz danych. Diagramy ERD, UML.
T-W-6Podstawy języka SQL.
T-W-1Wstęp do baz danych.
T-W-2Front-end i Back-end w bazach danych. Modele aplikacji.
T-W-4Postacie normalne. Projektowanie i optymalizacja baz danych.
T-L-1Zastosowanie popularnego pakietu biurowego do tworzenia prostej bazy danych.
T-L-4Tworzenie baz danych z poziomu języka SQL.
T-L-5Podstawy SQL. Tworzenie zapytań.
T-L-3Zaawansowane narzędzia projektowania baz danych z wykorzystaniem diagramów UML lub ERD. Pojęcie inżynierii odwrotnej.
T-L-6Optymalizacja baz danych.
T-L-7Anomalie w bazach danych. Bezpieczeństwo baz danych.
T-L-9Internetowe bazy danych.
T-L-10Multimedialne bazy danych.
T-L-11Alternatywne systemy bazodanowe.
T-L-2Projekt relacyjnej bazy danych.
T-L-8Wykorzystanie zapytań SQL z poziomu innych języków programowania.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Pokaz.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena testu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi wymienić jakie jakie typy baz danych są powszechnie używane. Potrafi sprecyzować zakres stosowalności. Zna zasady projektowania struktur baz danych. Zna podstawowe elementy składni języka SQL.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_C02_U01Potrafi założyć bazę danych. Potrafi wywołać komendy SQL z poziomu konsoli. Potrafi stworzyć i użyć proste zapytanie SQL. Umie posługiwać się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_U03Potrafi: - dobrać sposób przesyłania, przetwarzania i gromadzenia informacji, - wykorzystać pozyskaną wiedzę do analizy i projektowania systemów przewodowej i bezprzewodowej transmisji danych.
TI_1A_U12Potrafi dobrać właściwy system bazodanowy, stworzyć bazę danych, przetwarzać informacje z bazy danych oraz wykorzystywać je w aplikacjach internetowych.
Cel przedmiotuC-1Ogólne zapoznanie z systemami baz danych.
C-2Zapoznanie z zasadami projektowania relacyjnych baz danych.
C-3Ukształtowanie umiejętności posługiwania się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
C-4Ukształtowanie umiejętności posługiwania się językiem SQL.
Treści programoweT-W-8Multimedialne bazy danych.
T-W-7Internetowe bazy danych.
T-W-3Relacyjne bazy danych. Struktury baz danych. Alternatywne systemy baz danych.
T-W-5Narzędzia wspomagające projektowanie i dokumentację baz danych. Diagramy ERD, UML.
T-W-6Podstawy języka SQL.
T-W-1Wstęp do baz danych.
T-W-2Front-end i Back-end w bazach danych. Modele aplikacji.
T-W-4Postacie normalne. Projektowanie i optymalizacja baz danych.
T-L-1Zastosowanie popularnego pakietu biurowego do tworzenia prostej bazy danych.
T-L-4Tworzenie baz danych z poziomu języka SQL.
T-L-5Podstawy SQL. Tworzenie zapytań.
T-L-3Zaawansowane narzędzia projektowania baz danych z wykorzystaniem diagramów UML lub ERD. Pojęcie inżynierii odwrotnej.
T-L-6Optymalizacja baz danych.
T-L-7Anomalie w bazach danych. Bezpieczeństwo baz danych.
T-L-9Internetowe bazy danych.
T-L-10Multimedialne bazy danych.
T-L-11Alternatywne systemy bazodanowe.
T-L-2Projekt relacyjnej bazy danych.
T-L-8Wykorzystanie zapytań SQL z poziomu innych języków programowania.
Metody nauczaniaM-3Pokaz.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Ocena sprawozdań.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi założyć bazę danych. Potafi wywołać komendy SQL z poziomu konsoli. Potrafi stworzyć i użyć proste zapytanie SQL. Umie posługiwać się narzędziami wspomagającymi prace projektowe.
3,5
4,0
4,5
5,0