Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Elektryczny - Teleinformatyka (S1)

Sylabus przedmiotu Problemy ekologiczne w technice:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Teleinformatyka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauki techniczne, studia inżynierskie
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy ekologiczne w technice
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Elektrotechnologii i Diagnostyki
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Bursa <Jan.Bursa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza ogólna typowa dla absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki, teleinformatyki, elektroniki i automatyki w ochronie środowiska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych i elektronicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Rola automatyki, elektrotechniki, teleinformatyki i elektroniki w ochronie środowiska.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów44
A-W-3Zaliczenie wykładów1
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O19.2_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
TI_1A_W26C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TI_1A_O19.2_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
TI_1A_K02C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1
TI_1A_O19.2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
TI_1A_K06C-1, C-2T-W-7, T-W-6, T-W-10, T-W-9, T-W-12, T-W-11, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-8, T-W-1M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O19.2_W01
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TI_1A_O19.2_K01
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
TI_1A_O19.2_K02
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Mazurek H., Smog - zagrożenie dla zdrowia czy moda na ekologię, ITEM Publishing, Warszawa, 2018
  2. Małachowski K., Gospodarka a środowisko i ekologia, CeDeWu, Warszawa, 2016
  3. Popkiewicz M., Świat na rozdrożu, Sonia Draga, Katowice, 2016
  4. Popkiewicz M., Rewolucja w energetyce ale po co?, Sonia Draga, Katowice, 2016

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.1
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.1
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.1
T-W-4Energetyka konwencjonalna.2
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.2
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych i elektronicznych.1
T-W-7Odnawialne źródła energii.1
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.2
T-W-9Problematyka hałasu w technice.1
T-W-10Energetyka jądrowa.1
T-W-11Ochrona środowiska w technice.1
T-W-12Rola automatyki, elektrotechniki, teleinformatyki i elektroniki w ochronie środowiska.1
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Obecność na wykładach15
A-W-2Czytanie literatury oraz przygotowanie do zaliczenia wykładów44
A-W-3Zaliczenie wykładów1
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O19.2_W01Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_W26Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w przemyśle.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki, teleinformatyki, elektroniki i automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych i elektronicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-12Rola automatyki, elektrotechniki, teleinformatyki i elektroniki w ochronie środowiska.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O19.2_K01Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K02Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki, teleinformatyki, elektroniki i automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych i elektronicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-12Rola automatyki, elektrotechniki, teleinformatyki i elektroniki w ochronie środowiska.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżyniera - teleinformatyka, w tym jej wpływu na środowisko i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTI_1A_O19.2_K02Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTI_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu – m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć teleinformatyki i innych aspektów działalności inżyniera, podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały.
Cel przedmiotuC-1Uświadomienie studentom znaczenia ochrony środowiska we współczesnej technice.
C-2Zapoznanie studentów z rolą elektrotechniki, teleinformatyki, elektroniki i automatyki w ochronie środowiska.
Treści programoweT-W-7Odnawialne źródła energii.
T-W-6Recycling materiałów elektrotechnicznych i elektronicznych.
T-W-10Energetyka jądrowa.
T-W-9Problematyka hałasu w technice.
T-W-12Rola automatyki, elektrotechniki, teleinformatyki i elektroniki w ochronie środowiska.
T-W-11Ochrona środowiska w technice.
T-W-3Organizacja ochrony środowiska w Polsce.
T-W-2Aspekty ekonomiczne ochrony środowiska.
T-W-4Energetyka konwencjonalna.
T-W-5Odpady i gospodarka odpadami.
T-W-8Wpływ promieniowania elektromagnetycznego o różnej częstotliwości na organizm człowieka.
T-W-1Aspekty prawne ochrony środowiska.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Dyskusja problemowa.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Końcowa ocena podsumowująca.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących działalności inżyniera.
3,5
4,0
4,5
5,0