Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Rybactwo (S3)

Sylabus przedmiotu Toksyny organizmów wodnych i lądowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Rybactwo
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Toksyny organizmów wodnych i lądowych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
konwersatoriaK4 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość treści przedmiotów: Ekologia, Biochemia, Toksykologia

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
konwersatoria
T-K-1Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite1
T-K-2Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka2
T-K-3Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy5
T-K-4Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie5
T-K-5Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
konwersatoria
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2studia literatury związanej z przedmiotem10
A-K-3przygotowanie pracy zaliczeniowej i prezentacji na wybrany temat5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja związana z referatem i prezentacją multimedialną

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne oraz na podstawie udziału w dyskusji na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.4_W01
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn. Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym oraz zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania.
RYBS3_3A_W04C-1T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.4_U01
Umie samodzielnie lub w zespole, wg przyjętego harmonogramu, wyszukaći interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi opracować zebrane informacje oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Potrafi określić działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz umie wskazać działania niezbędne do ograniczenia możliwości ich powstawania w procesie przetwarzania i przechowywania żywności. Zna zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi.
RYBS3_3A_U02, RYBS3_3A_U05C-1T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
RYBS3_3A_C.6.4_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach z punktu widzenia bezpieczeństwa biocenoz oraz człowieka, jest świadomy ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o toksynach.
RYBS3_3A_K01, RYBS3_3A_K02, RYBS3_3A_K04C-1T-K-3, T-K-4, T-K-5, T-K-1, T-K-2M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.4_W01
Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn. Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym oraz zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.4_U01
Umie samodzielnie lub w zespole, wg przyjętego harmonogramu, wyszukaći interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi opracować zebrane informacje oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Potrafi określić działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz umie wskazać działania niezbędne do ograniczenia możliwości ich powstawania w procesie przetwarzania i przechowywania żywności. Zna zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi.
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
RYBS3_3A_C.6.4_K01
Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach z punktu widzenia bezpieczeństwa biocenoz oraz człowieka, jest świadomy ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o toksynach.
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Burkhard B., Dietze P., Rośliny trujące, Wyd. Bellona, Warszawa, 2008
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  3. Altmann H., Atlas trujących roślin i jadowitych zwierząt, Wyd. Świat Książki, Warszawa, 2004
  4. Jaroniewski W., Gady jadowite, Państwowy Zakład Wydawnictw Szkolnych, Warszawa, 1969
  5. S. Foster, R.A. Caras, A Field Guide to Venomous Animals and Poisonous Plants, Houghton Mifflin Harcourt, 1994

Literatura dodatkowa

  1. Mebs D., Venomous and Poisonous Animals, CRC Press, Scientific Publisher, Stuttgart, 2002
  2. Tam Garland, Alberto C. Barr, Toxic Plants and Other Natural Toxicants, CAB International, New York, 1998
  3. Richard F. Keeler, Anthony T. Tu, Handbook of Natural Toxins: Toxicology of Plant and Fungal Compounds, Dekker, 1991
  4. J. Whitfield Gibbons, A.R. Haynes, R.R Haynes, J.L. Thomas, Poisonous Plants and Ven Animals, Univ. Alabama Press, 1990

Treści programowe - konwersatoria

KODTreść programowaGodziny
T-K-1Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite1
T-K-2Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka2
T-K-3Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy5
T-K-4Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie5
T-K-5Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia2
15

Formy aktywności - konwersatoria

KODForma aktywnościGodziny
A-K-1uczestnictwo w zajęciach15
A-K-2studia literatury związanej z przedmiotem10
A-K-3przygotowanie pracy zaliczeniowej i prezentacji na wybrany temat5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.4_W01Student zna toksyny roślin i zwierząt oraz innych organizmów, jest w stanie je scharakteryzować, jest w stanie rozpoznać rośliny i inne organizmy odpowiedzialne za produkcję toksyn. Zna procesy związane z przemieszczaniem toksyn w łańcuchu troficznym oraz zależności pomiędzy stanem środowiska, a pojawieniem się toksyn w organizmach. Ma wiedzę o wpływie toksyn na organizm ludzki oraz potrafi wskazać sposoby przeciwdziałania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_W04Ma wiedzę pozwalającą na organizację badań interdyscyplinarnych prowadzących do wykorzystania potencjału przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-K-3Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy
T-K-4Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie
T-K-5Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia
T-K-1Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite
T-K-2Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka
Metody nauczaniaM-1Dyskusja związana z referatem i prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne oraz na podstawie udziału w dyskusji na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy
3,0Student ma podstawową wiedzę
3,5Student ma wiedzę podstawową, potrafi scharakteryzować niektóre toksyny
4,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych, potrafi je scharakteryzować
4,5Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej
5,0Student posiada szeroką znajomość toksyn roślinnych i zwierzęcych potrafi je scharakteryzować i dokonać analizy porównawczej oraz omówić sposoby ograniczania ich obecności w żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.4_U01Umie samodzielnie lub w zespole, wg przyjętego harmonogramu, wyszukaći interpretować informacje o organizmach i ich toksynach. Potrafi opracować zebrane informacje oraz przedstawić je w formie ustnej i pisemnej w języku polskim i angielskim. Potrafi określić działania w celu ograniczenia obecności toksyn w żywności i otoczeniu człowieka oraz umie wskazać działania niezbędne do ograniczenia możliwości ich powstawania w procesie przetwarzania i przechowywania żywności. Zna zasady bhp w pracy z toksynami i innymi materiałami niebezpiecznymi.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_U02Posiada umiejętność samodzielnego posługiwania się nowoczesnymi technikami i narzędziami badawczymi.
RYBS3_3A_U05Posiada umiejętność przekazywania wiedzy naukowej ( wykładania, referowania) na poziomie popularnym i podstawowym akademickim.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-K-3Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy
T-K-4Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie
T-K-5Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia
T-K-1Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite
T-K-2Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka
Metody nauczaniaM-1Dyskusja związana z referatem i prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne oraz na podstawie udziału w dyskusji na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,0Student umie wyszukać, ale nie umie wykorzystać i interpretować informacje, nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
3,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, ale nie umie pracować, nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, ale nie potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
4,5Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, ale nie potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
5,0Student umie wyszukać, wykorzystać i interpretować informacje, umie pracować, potrafi opracować harmonogram prac i go realizować, potrafi opracować i przedstawić wyniki w języku polskim i angielskim
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaRYBS3_3A_C.6.4_K01Jest świadomy swojej wiedzy i umiejętności oraz potrzeby ciągłego dokształcania się. Ma świadomość znaczenia wiedzy o toksynach z punktu widzenia bezpieczeństwa biocenoz oraz człowieka, jest świadomy ryzyka i odpowiedzialności w razie braku profesjonalizmu i naruszenia zasad etyki zawodowej. Potrafi pracować samodzielnie i w zespole, określać priorytety, działać w sytuacjach kryzysowych i przyjąć rolę lidera, rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy o toksynach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyRYBS3_3A_K01Ma pełną odpowiedzialność za pracę własną i innych osób
RYBS3_3A_K02Ma samokrytycyzm w pracy twórczej
RYBS3_3A_K04Ma świadomość konieczności stosowania kodeksu zasad etycznych w pracy naukowej oraz dobrych obyczajów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zagadnień związanych z występującymi w świecie roślinnym i zwierzęcym substancjami szkodliwymi i truciznami
Treści programoweT-K-3Rośliny, charakterystyka ich trucizn oraz działanie na człowieka i inne organizmy
T-K-4Zwierzęta jadowite i toksyczne, ich trucizny, charakterystyka i działanie
T-K-5Medyczne i inne możliwości wykorzystania toksyn roślinnych i zwierzęcych. Toksynologia
T-K-1Ekologiczna rola naturalnych substancji szkodliwych. Organizmy toksyczne i jadowite
T-K-2Zakwity wód jako przyczyna zagrożenia zdrowia zwierząt i człowieka
Metody nauczaniaM-1Dyskusja związana z referatem i prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena referatu i prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie końcowe ustne oraz na podstawie udziału w dyskusji na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia wymienionych warunków
3,0Student jest świadomy potrzeby ciągłego dokształcania się nie jest jednak dostatecznie świadomy znaczenia wiedzy o toksynach
3,5
4,0
4,5
5,0