Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarka przestrzenna w pasie nadbrzeżnym
Specjalność Obszary wrażliwe
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>, Jadwiga Nidzgorska-Lencewicz <Jadwiga.Nidzgorska-Lencewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,30zaliczenie
projektyP2 15 1,50,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw ekofizjografi, przyrodniczych uwarunkowań gospodarownaia przestrzenią, podstaw rozpoznawania siedlisk przyrodniczych Natura 2000

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.4
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.3
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.4
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.3
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży1
15
projekty
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.15
15
wykłady
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.2
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.4
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.4
T-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.4
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.1
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.6
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.3
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.2
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.2
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenie indywidualnych ćwiczeń25
45
projekty
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury5
A-P-3Przygotowanie projektu25
45
wykłady
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
A-W-4konsultacje5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Zadanie indywidualne i zespołowe Ćwiczenie projektowe
M-3dyskusja i prezentacja wyników

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_W01
Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
GP2_2A_W01, GP2_2A_W07, GP2_2A_W04R2A_W01, R2A_W02, R2A_W03, R2A_W07, R2A_W09, T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W01, InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-3, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-7, T-W-2, T-W-5M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_U01
Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
GP2_2A_U01, GP2_2A_U04R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U10C-1T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-2, T-A-5, T-P-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_O19_K01
Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
GP2_2A_K04, GP2_2A_K05R2A_K03, R2A_K04, T2A_K02, T2A_K04, T2A_K07C-1T-W-3, T-A-5, T-P-1M-3S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_W01
Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_U01
Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
2,0
3,0Potrafi w prosty sposób wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowaniu obszarów nabrzeżnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_O19_K01
Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
2,0
3,0Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Migoń P., Geomorfologia wybrzeży [w] Geomorfologia str. 383-419, PWN, Warszawa, 2006
  2. Basiński T., Ochrona brzegów morskich., IBW PAN, Warszawa, 1993
  3. Dutkowski M. (red), Zagospodarowanie przestrzenne i rozwój obszarów nadmorskich w Polsce, Oficyna In PLus, Szczecin, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Kochanowski M. (red.), Współczesne metamorfozy miast portowych, Politechnika Gdańska, Gdańsk, 1998
  2. Schwichtenberg A., Gospodarka turystyczna polskieg wybrzeża, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2006
  3. Łabuz T., Zagospodarowanie strefy wydm nadmorskich w miejscowosci wybrzeża Zatoki Pomorskiej [w] Środowisko przyrodnicze wybrzeży Zatoki Pomorskiej i Zalewu Szczecińskiego, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.4
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.3
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.4
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.3
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży1
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.2
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.4
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.4
T-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.4
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.1
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.6
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.3
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.2
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.2
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach15
A-A-2konsultacje5
A-A-3przygotowanie do zajęć i zaliczenie indywidualnych ćwiczeń25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Udział w zajęciach15
A-P-2Studiowanie literatury5
A-P-3Przygotowanie projektu25
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1udział w wykładach30
A-W-2studiowanie literatury10
A-W-3przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.15
A-W-4konsultacje5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O19_W01Zna geomorfologię i klasyfikację wybrzeży oraz administracyjne strefy nadmorskie. Zna podstawoe siedliska przyrodncize strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Zna zasady zagospodarowania wrażliwych obszarów pzrybrzeżnych. Zna strtegie morską Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W01Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia gospodarki przestrzennej oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami nauki.
GP2_2A_W07Ma wiedzę na temat zarządzania przestrzenią, a także psychologicznych aspektów kształtowania przestrzeni; zna techniki ustalania i kształtowania wizerunku miejsc oraz rolę marketingu terytorialnego w stymulowaniu rozwoju lokalnego.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
R2A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-W-4Planowanie przestrzenne i zagospodarowanie przestrzeni nadmorskiej. Zintegrowane zarządzanie obszarmi przybrzeżnymi.
T-W-1Klasyfikacja i rodzaje wybrzeży i nadbrzeży morskich.
T-W-6Potencjał rowojowy wybrzeża:rybacki, transportowy, rekreacyjno-usługowy, przyrodniczo-rolniczy, wydobywczy, obronny.
T-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.
T-W-8Uwarunkowania prawne ochrony i zagospodarowania wybrzeża oraz konwencje międzynarodowe.
T-W-9Zrównoważony rozwój i krajowe strategie morskie.
T-W-10Gospodarka morska wobec nowych trendów rozwojowych.
T-W-7Przyrodnicze znaczenie wybrzeża.
T-W-2Geomorfologia wybrzeży i przyległych wysp.
T-W-5Zrównoważony rozwój i współczesne transformacje w pasie nadbrzeżnym.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę z przedmiotu odnośnie budowy i typów brzegów morskich, siedlisk przyrodniczych oraz zasad gospodarowania obszarami nadbrzeżnymi
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O19_U01Potrafi rozpoznać i opisać morfologiczne formy brzegowe, potrafi zidentyfikować chronione siedliska przyrodnicze strefy nadbrzeżnej Natura 2000. Potrafi zagospodarowac wrażliwe obszary strefy nadbrzeża z uwzględnienim strategii morskiej Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U04Umie zidentyfikować zagrożenia środowiska, potrafi posłużyć się skutecznymi metodami jego ochrony: administracyjnymi i inżynierskimi.; potrafi podjąć decyzję dotyczącą zagospodarowania przestrzeni zgodną z zasadami zrównoważonego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-A-1Analiza profilu brzegowego i dynamika strefy brzegowej.
T-A-3Wielofunkcyjność obszarów nadbrzeżnych i ocena stanu zagospodarowania.
T-A-4Interpretacja i anzliza planów ochrony rezerwatów i obszarów natura 2000 oraz zakazów innych obszarów chronionych. Sprawozdanie.
T-A-2Program zintegrowanego zarządzania obszarami przybrzeznymii.
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.
Metody nauczaniaM-2Zadanie indywidualne i zespołowe Ćwiczenie projektowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści ćwiczeń Opracowanie i zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w prosty sposób wykorzystać przedstawione na zajęciach informacje do zagospodarowaniu obszarów nabrzeżnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_O19_K01Ma świadomość zróżnicowania morfologii wybrzeży oraz zróżnicowania siedlisk przyrodniczych, ma świadomość ochrony nadbrzeża i zrównoważonego rozwoju obszarów wrażliwych. Ma świadomość istnienia polityki i strategii rozwoju obszarów nadmorskich Polski i Europy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
GP2_2A_K05Jest zdolny do rozpoznania zależności i związków zachodzących w środowisku przestrzennym w wymiarze funkcjonalnym i kompozycyjnym i do twórczego myślenia o przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z budową geologiczną i formami wybrzeża oraz siedlisk przyrodniczych Natura 2000. Zapoznanie z zasadmi gospodarowania przestrzennego w pasie nadbrzeżnym i na obszarach cennych przyrodniczo w świetle obowiązyjących przepisów prawa.
Treści programoweT-W-3Formy i sposoby ochrony brzegów morskich oraz ochrona środowiska morskiego.
T-A-5Sprawozdanie z analizy gospodarki przestrzennej wybrzeży
T-P-1Projekt zagospodarowania wybranego fragmentu pasa wybrzeża.
Metody nauczaniaM-3dyskusja i prezentacja wyników
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Ocena aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma świadomość współistnienia środowiska biotycznego i abiotycznego na wybrzeżach oraz zintegrowanego zarządzania i zagospodarowywania obszarów przybrzeżnych.
3,5
4,0
4,5
5,0