Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Gospodarka przestrzenna (S2)

Sylabus przedmiotu Teledetekcja i fotogrametria:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Gospodarka przestrzenna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Teledetekcja i fotogrametria
Specjalność Geoinformatyka
Jednostka prowadząca Katedra Ekologii, Ochrony i Kształtowania Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Michał Kupiec <Michal.Kupiec@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,50,30zaliczenie
projektyP2 15 1,50,30zaliczenie
wykładyW2 30 2,00,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza o podstawowych analizach i konstrukcji systemów GIS, a także o promieniowaniu optycznym z przedmiotu Fizyka na studiach inżynierskich.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość fizycznych podstaw wykorzystywania rejestracji promieniowania w teledetekcji
C-2Umiejętność wykorzystywania teledetekcyjnych źródeł danych w planowaniu przestrzennym
C-3Znajomość podstawowych analiz teledetekcyjnych wykorzystywanych w gospodarce przestrzennej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja.3
T-A-2Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć.4
T-A-3Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych.4
T-A-4Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.4
15
projekty
T-P-1Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych.4
T-P-2Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych.7
T-P-3Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS.4
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego.2
T-W-2Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych.2
T-W-3Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych.2
T-W-4Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć.4
T-W-5Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań.2
T-W-6Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji.2
T-W-7Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych.2
T-W-8Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego.2
T-W-9Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym.4
T-W-10Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania.2
T-W-11Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne).4
T-W-12Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca indywidualna i grupowa w domu30
45
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie projektu w grupie30
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca indywidualna z podręcznikiem30
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1prezentacje multimedialne
M-2Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części wykładowej w postaci testu z zakresu wiedzy przedstawionej na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów przygotowywanych na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G18_W01
Zna metody i techniki teledetekcji wykorzystywane w gospodarce przestrzennej.
GP2_2A_W03, GP2_2A_W04R2A_W03, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07InzA2_W02, InzA2_W03, InzA2_W05C-1T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G18_U01
Umie wykorzystać dane teledetekcyjne do analiz przestrzennych dla gospodarki przestrzennej
GP2_2A_U01, GP2_2A_U07R2A_U04, R2A_U06, R2A_U08, R2A_U09, R2A_U10, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U04, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U09InzA2_U03C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
GP2_2A_G18_K01
Umie na podstawie analizy danych teledetekcyjnych rozpoznać i zinterpretować problemy związane z gospodarowaniem przestrzenią
GP2_2A_K04, GP2_2A_K06R2A_K03, R2A_K04, R2A_K08, T2A_K04, T2A_K06C-1, C-2, C-3T-W-7, T-W-8, T-W-10, T-W-11, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-12, T-W-9, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-P-1, T-P-3, T-P-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G18_W01
Zna metody i techniki teledetekcji wykorzystywane w gospodarce przestrzennej.
2,0
3,0student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G18_U01
Umie wykorzystać dane teledetekcyjne do analiz przestrzennych dla gospodarki przestrzennej
2,0
3,0student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
GP2_2A_G18_K01
Umie na podstawie analizy danych teledetekcyjnych rozpoznać i zinterpretować problemy związane z gospodarowaniem przestrzenią
2,0
3,0Student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. praca zbiorowa, Teledetekcja, pozyskiwanie danych., Wyd. Nauk.-Techn, Warszawa, 2006
  2. Adamczyk J., Będkowski K., Metody cyfrowe w teledetekcji., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
  3. Będkowski K., Piekarski E., Podstawy fotogrametrii i teledetekcji dla leśników., Wyd. SGGW, Warszawa, 2014

Literatura dodatkowa

  1. Kurczyński Z., Fotogrametria, PWN, Warszawa, 2014

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja.3
T-A-2Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć.4
T-A-3Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych.4
T-A-4Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.4
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych.4
T-P-2Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych.7
T-P-3Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego.2
T-W-2Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych.2
T-W-3Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych.2
T-W-4Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć.4
T-W-5Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań.2
T-W-6Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji.2
T-W-7Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych.2
T-W-8Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego.2
T-W-9Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym.4
T-W-10Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania.2
T-W-11Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne).4
T-W-12Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca indywidualna i grupowa w domu30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach15
A-P-2opracowanie projektu w grupie30
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca indywidualna z podręcznikiem30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G18_W01Zna metody i techniki teledetekcji wykorzystywane w gospodarce przestrzennej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_W03Zna metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich dotyczących gospodarki przestrzennej.
GP2_2A_W04Ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z różnymi aspektami gospodarowania przestrzenią, dotyczącymi obszarów wrażliwych oraz z wykorzystywaniem technologii informatycznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W03ma pogłębioną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W06ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
T2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Znajomość fizycznych podstaw wykorzystywania rejestracji promieniowania w teledetekcji
Treści programoweT-W-7Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych.
T-W-8Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego.
T-W-10Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania.
T-W-11Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne).
T-W-1Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego.
T-W-2Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych.
T-W-3Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych.
T-W-4Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć.
T-W-5Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań.
T-W-6Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji.
T-W-12Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych.
T-W-9Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym.
T-A-1Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja.
T-A-2Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć.
T-A-3Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych.
T-A-4Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
T-P-1Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych.
T-P-3Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS.
T-P-2Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych.
Metody nauczaniaM-1prezentacje multimedialne
M-2Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części wykładowej w postaci testu z zakresu wiedzy przedstawionej na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów przygotowywanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G18_U01Umie wykorzystać dane teledetekcyjne do analiz przestrzennych dla gospodarki przestrzennej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_U01Posługuje się językiem obcym w mowie i piśmie, umie przygotować dobrze udokumentowane opracowanie problemów lub wystąpienie ustne związane z gospodarką przestrzenną.
GP2_2A_U07Stosuje odpowiednie techniki i narzędzia badawcze w zakresie gospodarki przestrzennej.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U08posiada pogłębioną umiejętność przygotowania różnych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U09posiada pogłębioną umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów lub w obszarze leżącym na pograniczu różnych dyscyplin naukowych
R2A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów
T2A_U03potrafi przygotować opracowanie naukowe w języku polskim i krótkie doniesienie naukowe w języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, przedstawiające wyniki własnych badań naukowych
T2A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Znajomość fizycznych podstaw wykorzystywania rejestracji promieniowania w teledetekcji
C-2Umiejętność wykorzystywania teledetekcyjnych źródeł danych w planowaniu przestrzennym
C-3Znajomość podstawowych analiz teledetekcyjnych wykorzystywanych w gospodarce przestrzennej
Treści programoweT-W-7Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych.
T-W-8Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego.
T-W-10Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania.
T-W-11Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne).
T-W-1Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego.
T-W-2Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych.
T-W-3Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych.
T-W-4Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć.
T-W-5Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań.
T-W-6Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji.
T-W-12Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych.
T-W-9Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym.
T-A-1Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja.
T-A-2Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć.
T-A-3Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych.
T-A-4Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
T-P-1Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych.
T-P-3Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS.
T-P-2Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych.
Metody nauczaniaM-1prezentacje multimedialne
M-2Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części wykładowej w postaci testu z zakresu wiedzy przedstawionej na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów przygotowywanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaGP2_2A_G18_K01Umie na podstawie analizy danych teledetekcyjnych rozpoznać i zinterpretować problemy związane z gospodarowaniem przestrzenią
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówGP2_2A_K04Odpowiednio określa priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
GP2_2A_K06Potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
T2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T2A_K06potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Znajomość fizycznych podstaw wykorzystywania rejestracji promieniowania w teledetekcji
C-2Umiejętność wykorzystywania teledetekcyjnych źródeł danych w planowaniu przestrzennym
C-3Znajomość podstawowych analiz teledetekcyjnych wykorzystywanych w gospodarce przestrzennej
Treści programoweT-W-7Modele matematyczne stosowane w interpretacji zobrazowań satelitarnych.
T-W-8Technologia LIDAR i wykorzystanie zobrazowań skaningu laserowego.
T-W-10Zdjęcia lotnicze wady i zalety. Współczesne metody ich pozyskiwania.
T-W-11Internetowe źródła danych fotogrametrycznych oraz ich licencjonowanie (Geoportal, EEA, NOAA, systemy regionalne).
T-W-1Wykorzystanie promieniowania elektromagnetycznego w technikach skaningu satelitarnego.
T-W-2Typy zobrazowań lotniczych i satelitarnych. Sposoby wykonywania zdjęć lotniczych i satelitarnych.
T-W-3Wykorzystywane współcześnie satelity, ich wady i zalety. Licencjonowanie danych.
T-W-4Podstawy fotogrametrii, rzut środkowy i jego konsekwencje, orientacja zdjęcia, elementy informacyjne zdjęć.
T-W-5Podstawowe analizy z wykorzystaniem zdjęć satelitarnych. Polepszanie jakości zobrazowań.
T-W-6Klasyfikacja nadzorowana zdjęć satelitarnych, indeksy wegetacji.
T-W-12Zastosowanie małych dronów w pozyskiwaniu danych teledetekcyjnych.
T-W-9Wykorzystanie teledetekcji w planowaniu przestrzennym.
T-A-1Podstawy fotogrametrii, rozdzielczość optyczna i spektralna. Typy zdjęć lotniczych i ich interpretacja.
T-A-2Podstawy pracy z wielospektralnymi zdjęciami satelitarnymi. Metody korekcji zdjęć.
T-A-3Metody rektyfikacji i kalibracji zdjęć satelitarnych.
T-A-4Wykorzystanie indeksów wegetacji NDVI w pracach z zakresu gospodarki przestrzennej.
T-P-1Wykonywanie kompozycji barwnych ze zdjęć wielo- i hiperspektralnych.
T-P-3Dołączanie danych satelitarnych do systemów baz danych GIS.
T-P-2Prezentacja i wizualizacja kartograficzna z wykorzystaniem danych satelitarnych.
Metody nauczaniaM-1prezentacje multimedialne
M-2Zajęcia w grupach z wykorzystaniem metod aktywizujących
M-3Samodzielne i zespołowe metody projektowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie części wykładowej w postaci testu z zakresu wiedzy przedstawionej na wykładach.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena projektów przygotowywanych na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawowe metody analizy zdjęć lotniczych i satelitarnych
3,5
4,0
4,5
5,0