Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Ekologia i ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia i ochrona środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>, Joanna Rokicka-Praxmajer <Joanna.Rokicka-Praxmajer@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii, fizyki i chemii, matematyki i statystyki na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.1
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.1
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.1
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.1
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-A-6Tolerancja ekologiczna.1
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.1
8
wykłady
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia człowieka1
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-A-5Wykonanie konspektu4
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B7_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-1T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_B7_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-1, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B7_U01
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U02, TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05R1A_U01, R1A_U02, R1A_U07, R1A_U10InzA_U04C-1, C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_B7_U02
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
TZiZ_1A_U04, TZiZ_1A_U05, TZiZ_1A_U13R1A_U01, R1A_U05, R1A_U07, R1A_U10InzA_U01C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B7_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
TZiZ_1A_K05, TZiZ_1A_K03, TZiZ_1A_K02, TZiZ_1A_K06, TZiZ_1A_K04, TZiZ_1A_K01R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-2T-A-1, T-A-6, T-A-7, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-8M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B7_W01
Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
TZiZ_1A_B7_W02
Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B7_U01
Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
TZiZ_1A_B7_U02
Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B7_K01
Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.

Literatura podstawowa

  1. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1997
  2. Odum E.P., Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977, s. 678
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005
  4. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery. Podręcznik ekologii ogólnej., PWN, 2005, s. 609
  5. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, Warszawa, 2000
  6. Mackenzie A., ball A. Virdee S.R., Ekologia. Krótkie wykłady., PWN, 2000, s. 396
  7. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, Warszawa, 1999
  8. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji, PWN, 1999, s. 362
  9. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, Warszawa, 1996
  10. Krebs C.J., Ekologia. Eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności., PWN, 1996, s. 734
  11. Chojnacki Juliusz C., Podstawy ekologii i ochrony środowiska, www.wnozir.zut.edu.pl/fileadmin/plik/wnozir/jednostki/KEMiOS_miniskrypt.pdf, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, AR Szczecin, 2006
  2. Chojnacki J. C., Raczyńska M., Leksykon przyrodniczo-ekologiczny, Wyd. AR, 2006
  3. Brown Lester R., Gospodarka ekologiczna. Na miarę Ziemi, Książka i Wiedza, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.1
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.1
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.1
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.1
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).2
T-A-6Tolerancja ekologiczna.1
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne1
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi1
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy1
T-W-4Biomy lądowe i wodne1
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska1
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).1
T-W-7Ekologia człowieka1
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-A-2Przygotowanie do zajęć7
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
A-A-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-A-5Wykonanie konspektu4
A-A-6Zaliczenie końcowe przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia13
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B7_W01Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia ekologiczne (np: biom,populacja, biotop, nisza ekologiczna, poziomy troficzne, sukcesja, tolerancja ekologiczna itp.)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-6Tolerancja ekologiczna.
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-7Ekologia człowieka
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć ekologicznych
3,0Student potrafi zdefiniować kilka podstawowych pojęć ekologicznych
3,5Student potrafi zdefiniować większość podstawowych pojęć ekologicznych
4,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach
4,5Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi
5,0Student potrafi zdefiniować wszystkie podstawowe pojęcia ekologiczne poznane na zajęciach oraz wskazać różnice pomiędzy nimi oraz wykorzystać nabytą wiedzę w dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B7_W02Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-6Tolerancja ekologiczna.
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi definiować podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku
3,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku i populacji
4,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu
4,5Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery
5,0Student potrafi definiować podstawowe procesy ekologiczne na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery oraz postrzegać relacje między nimi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B7_U01Student stosuje metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U02Potrafi pracować indywidualnie i w zespole, umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania, potrafi opracować i zrealizować harmonogram prac zapewniający dotrzymanie terminów
TZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i prawami ekologicznymi oraz funkcjonowaniem środowiska przyrodniczego.
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-6Tolerancja ekologiczna.
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-7Ekologia człowieka
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie stosuje metod matematyczno-statystycznych do opisu zjawisk przyrodniczych
3,0Student stosuje podstawowe metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
3,5Student stosuje większość metod matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych
4,5Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować
5,0Student stosuje wszystkie poznane na zajęciach metody matematyczno-statystyczne do opisu zjawisk przyrodniczych oraz potrafi je przeanalizować oraz wyciągnąć prawidłowe wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B7_U02Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U04Posługuje się językiem obcym w stopniu wystarczającym do porozumiewania się, a także do czytania ze zrozumiem publikacji naukowych, dokumentacji technologicznej, instrukcji obsługi urządzeń (maszyn) oraz podobnych dokumentów.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
TZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
R1A_U10ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-6Tolerancja ekologiczna.
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-7Ekologia człowieka
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykorzystać znajomości podstawowych procesów ekologicznych
3,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
3,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku i populacji do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
4,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji i ekosystemu do opisu istanu środowiska przyrodniczego.
4,5Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu stanu środowiska przyrodniczego.
5,0Student potrafi wykorzystać znajomość podstawowych procesów ekologicznych na poziomie gatunku, populacji, ekosystemu i biosfery do opisu i oceny stanu środowiska przyrodniczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B7_K01Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K05Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
TZiZ_1A_K03Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. Potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz określić priorytety służące realizacji określonych zadań.
TZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
TZiZ_1A_K06Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni a zwłaszcza rozumie potrzebę popularyzacji nabytej wiedzy. Potrafi przyjąć rolę lidera.
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
TZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-A-1Podstawy ekologii populacji. Metody określania zagęszczenia i liczebności populacji.
T-A-6Tolerancja ekologiczna.
T-A-7Wskaźniki biocenotyczne jako metody określania stanu środowiska.
T-A-2Wskaźniki demograficzne populacji: rodzaje rozrodczości, śmiertelność, typy wiekowe populacji.
T-A-3Dynamika populacji. Procesy populacyjne wyznaczające rolę populacji w ekosystemie, typy zmian liczebności.
T-A-4Gatunek. Interakcje międzygatunkowe. Zależności drapieżnik-ofiara.
T-A-5Przepływ energii i materii w ekosystemie. Zależności troficzne (kostruowanie łańcuchów i sieci pokarmowych wybranych ekosystemów).
T-W-3Populacje, biocenozy i ekosystemy
T-W-4Biomy lądowe i wodne
T-W-5Bioróżnorodność i jej znaczenie dla środowiska
T-W-6Relacje miedzy biosferą, antroposferą (ekumena, ekonosfera, socjosfera, technosfera).
T-W-7Ekologia człowieka
T-W-1Miejsce ekologii w naukach biologicznych, główne działy ekologii i związane z nimi pojęcia, prawa i zasady ekologiczne
T-W-2Poziomy organizacji życia na Ziemi
T-W-8Ochrona przyrody i jej formy na świecie i w Polsce
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena formująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie postrzega relacji między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.
3,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego jedynie w skali lokalnej
3,5
4,0
4,5
5,0Student postrzega relacje między działalnością człowieka a stanem środowiska przyrodniczego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej.