Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia i żywienie

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Pasewicz <Wieslaw.Pasewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 18 2,00,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 21 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych.
C-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.30
30
wykłady
T-W-1Macierze i wyznaczniki. Działania na macierzach. Własności wyznaczników.2
T-W-2Układy równan liniowych. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa. Równania macierzowe.2
T-W-3Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciągi liczbowe. Granica ciagu liczbowego. Granica funkcji. Pochodna funkcji i jej interpretacja. Reguła de l'Hospitala. Twierdzenie Lagrange'a. Badanie przebiegu zmienności funkcji.6
T-W-4Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. całka oznaczona i jej zastosowanie.5
T-W-5Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych.2
T-W-6Pochodne czastkowe funkcji dwóch zmiennych.1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.25
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-4Przygotowanie do prac pisenmnych.30
A-A-5Konsultacje.5
120
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury.18
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-5Egzamin.3
59

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne).
S-2Ocena podsumowująca: Dwa sprawdziany pisemne podsumowujace wiedzę w okresie 1 semestru.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B1_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
TZiZ_1A_W02R1A_W01C-1, C-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione informacje w literaturze do rozwiązywania zadań i problamów matematycznych
TZiZ_1A_U01R1A_U01InzA_U04C-2M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_B1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia się oraz systematycznej pracy
M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B1_W01
Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń, omówionych w trakcie wykładu
3,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie
4,0Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami
4,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski, przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie a ponadto wyciagnąc z nich wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione informacje w literaturze do rozwiązywania zadań i problamów matematycznych
2,0Nie spelnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, podobnych do zadań omówionych na cwiczeniach oraz podać opis tych rozwiązań, odnoszących się do twierdzeń z wykładu
4,0Potrafi rozwiązać większość zadań, podobnych do zadań omówionych na ćwiczeniach oraz wyciagnąć samodzielne wnioski z twierdzeń podanych na wyładzie
4,5Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na cwiczeniach, bez pomocy prowadzacego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_B1_K01
Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia się oraz systematycznej pracy
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy
3,5Dość regularnie przygotowuje się doćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczen jest umiarkowanie aktywny
4,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w wiekszości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzacego
4,5Regularnie przygotowyje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
5,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiazywania zadań

Literatura podstawowa

  1. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i cz. II, PWN, Warszawa, 1993
  2. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 1997
  3. T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2007

Literatura dodatkowa

  1. W. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań, WNT, Warszawa, 1997
  2. G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Pracownia komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
  3. W. Pasewicz, Matematyka dla studentów Akademii Rolniczych, AR, Szczecin, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Macierze i wyznaczniki. Działania na macierzach. Własności wyznaczników.2
T-W-2Układy równan liniowych. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa. Równania macierzowe.2
T-W-3Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciągi liczbowe. Granica ciagu liczbowego. Granica funkcji. Pochodna funkcji i jej interpretacja. Reguła de l'Hospitala. Twierdzenie Lagrange'a. Badanie przebiegu zmienności funkcji.6
T-W-4Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. całka oznaczona i jej zastosowanie.5
T-W-5Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych.2
T-W-6Pochodne czastkowe funkcji dwóch zmiennych.1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.25
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.30
A-A-4Przygotowanie do prac pisenmnych.30
A-A-5Konsultacje.5
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.18
A-W-2Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury.18
A-W-3Konsultacje.2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.18
A-W-5Egzamin.3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B1_W01Student zna podstawowe definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W02Ma podstawową wiedzę w zakresie matematyki obejmującą macierze, pochodne, analizę matematyczną, rachunek różniczkowy i całkowy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych.
C-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń, omówionych w trakcie wykładu
3,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie
4,0Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami
4,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski, przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie a ponadto wyciagnąc z nich wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione informacje w literaturze do rozwiązywania zadań i problamów matematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Metody nauczaniaM-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spelnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach
3,5Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, podobnych do zadań omówionych na cwiczeniach oraz podać opis tych rozwiązań, odnoszących się do twierdzeń z wykładu
4,0Potrafi rozwiązać większość zadań, podobnych do zadań omówionych na ćwiczeniach oraz wyciagnąć samodzielne wnioski z twierdzeń podanych na wyładzie
4,5Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na cwiczeniach, bez pomocy prowadzacego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_B1_K01Student zna ograniczenia własnej wiedzy, rozumie potrzebę dalszego kształcenia się oraz systematycznej pracy
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy
3,5Dość regularnie przygotowuje się doćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczen jest umiarkowanie aktywny
4,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w wiekszości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzacego
4,5Regularnie przygotowyje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
5,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiazywania zadań