Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Biochemia żywienia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biochemia żywienia
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW5 13 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL5 13 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii organicznej, podstaw biochemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów2
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe3
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe3
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe3
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii2
13
wykłady
T-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne2
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów3
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów2
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów2
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu2
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków2
13

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
wykłady
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-3Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_W01
Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmie
TZiZ_1A_W04R1A_W01InzA_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U05R1A_U01, R1A_U07InzA_U04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U02
Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
TZiZ_1A_U07R1A_U05InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K04R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K02
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
TZiZ_1A_K02R1A_K04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_W01
Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmie
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U01
Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących biochemii żywienia
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące biochemii żywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące biochemii żywienia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U02
Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
2,0Nie potrafi scharakteryzować przemian składników odżywczych w organizmie
3,0Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie w stopniu podstawowym
3,5Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać niektóre powiązania pomiędzy nimi
4,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać większość powiązań pomiędzy nimi
4,5Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz wskazać wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
5,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie, wskazać i omówić wszystkie powiązania pomiędzy nimi.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K02
Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia

Literatura podstawowa

  1. Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008
  2. Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
  2. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.H.R., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów2
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe3
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe3
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe3
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii2
13

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne2
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów3
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów2
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów2
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu2
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków2
13

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do zajęć12
A-L-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-L-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Analiza wskazanej literatury12
A-W-2Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-3uczestnictwo w zajęciach13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9zcid_W01Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W04Ma podstawową wiedzę w zakresie nomenklatury, podstawowych definicji i budowy głównych składników żywności, oraz wzajemnych związków, przemian i oddziaływań między nimi. Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował podstawowego materiału programowego
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe
3,5Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych
4,0Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe
4,5- w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności
5,0Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9zcid_U01Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U01Posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z literatury, baz danych i innych źródeł. Potrafi uzyskane informacje integrować, dokonać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie.
TZiZ_1A_U05Ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących biochemii żywienia
3,0Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące biochemii żywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury
3,5Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące biochemii żywienia
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować.
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9zcid_U02Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U07Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować główne składniki żywności, ich przemiany w organizmie i produktach spożywczych, właściwości fizykochemiczne, oraz zbadać i określić zależność pomiędzy tymi składnikami.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-1Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi scharakteryzować przemian składników odżywczych w organizmie
3,0Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie w stopniu podstawowym
3,5Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać niektóre powiązania pomiędzy nimi
4,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać większość powiązań pomiędzy nimi
4,5Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz wskazać wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
5,0Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie, wskazać i omówić wszystkie powiązania pomiędzy nimi.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9zcid_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_PO5-9zcid_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K02Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka.
Treści programoweT-W-1Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne
T-W-2Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów
T-W-3Przemiany biochemiczne lipidów
T-W-4Przemiany biochemiczne węglowodanów
T-W-5Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu
T-W-6Metabolizm ksenobiotyków
T-L-1Aktywność katalityczna enzymów
T-L-2Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe
T-L-3Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe
T-L-4Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe
T-L-5Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
3,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,0Nie zdefiniowano w formie stopnia
4,5Nie zdefiniowano w formie stopnia
5,0Nie zdefiniowano w formie stopnia