Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Biochemia żywienia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biochemia żywienia | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Mariola Friedrich <Mariola.Friedrich@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Zuzanna Goluch-Koniuszy <Zuzanna.Goluch-Koniuszy@zut.edu.pl>, Magdalena Kuchlewska <Magdalena.Radziszewska@zut.edu.pl>, Joanna Sadowska <Joanna.Sadowska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | znajomość chemii organicznej, podstaw biochemii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie ze szlakami metabolicznymi w organizmie człowieka. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Aktywność katalityczna enzymów | 2 |
T-L-2 | Przemiany biochemiczne białek – parametry wskaźnikowe | 3 |
T-L-3 | Przemiany biochemiczne lipidów– parametry wskaźnikowe | 3 |
T-L-4 | Przemiany biochemiczne węglowodanów– parametry wskaźnikowe | 3 |
T-L-5 | Podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii | 2 |
13 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Bioenergetyka – rola ATP i utlenianie biologiczne | 2 |
T-W-2 | Przemiany biochemiczne białek i aminokwasów | 3 |
T-W-3 | Przemiany biochemiczne lipidów | 2 |
T-W-4 | Przemiany biochemiczne węglowodanów | 2 |
T-W-5 | Przemiany pośrednie składników odżywczych – integracja metabolizmu | 2 |
T-W-6 | Metabolizm ksenobiotyków | 2 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Przygotowanie do zajęć | 12 |
A-L-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-L-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Analiza wskazanej literatury | 12 |
A-W-2 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 5 |
A-W-3 | uczestnictwo w zajęciach | 13 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: kolokwium kończące ćwiczenia |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne |
S-3 | Ocena podsumowująca: Nie podlega ocenie zdefiniowanej w formie stopnia |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_W01 Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmie | TZiZ_1A_W04 | R1A_W01 | InzA_W02 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | TZiZ_1A_U01, TZiZ_1A_U05 | R1A_U01, R1A_U07 | InzA_U04 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U02 Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie | TZiZ_1A_U07 | R1A_U05 | InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07 | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych | TZiZ_1A_K01, TZiZ_1A_K04 | R1A_K01, R1A_K06, R1A_K07 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3 |
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K02 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | TZiZ_1A_K02 | R1A_K04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-1, M-2 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_W01 Posiada wiedzę w zakresie przemian biochemicznych w organizmie | 2,0 | Student nie opanował podstawowego materiału programowego |
3,0 | Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe | |
3,5 | Student - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy średnio zainteresowany - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele drobnych błędów merytorycznych i językowych | |
4,0 | Student -w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował nieomal poprawnie całość zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia nieznaczne błędy merytoryczne i językowe | |
4,5 | - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności | |
5,0 | Student w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe. - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy – bez trudności, tezy prawidłowe i pewne |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U01 Umie wyszukiwać (także w celu samokształcenia), analizować i wykorzystywać potrzebne informacje z literatury, baz danych i innych źródeł. | 2,0 | Student nie potrafi wyszukiwać, analizować i wykorzystywać informacji z różnych źródeł specjalistycznej literatury dotyczących biochemii żywienia |
3,0 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje dotyczące biochemii żywienia z zaledwie kilku źródeł specjalistycznej literatury | |
3,5 | Student poprawnie wyszukuje, analizuje i wykorzystuje informacje z wielu źródeł specjalistycznej literatury dotyczące biochemii żywienia | |
4,0 | Student nie tylko poprawnie wykorzystuje specjalistyczne piśmiennictwo w procesie uczenia się, ale również potrafi je w analityczny sposób porównać i zweryfikować. | |
4,5 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania | |
5,0 | Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć źródła literatury, potrafi je wykorzystać do samodzielnego wnioskowania. Potrafi uzasadnić postawione tezy | |
TZiZ_1A_PO5-9zcid_U02 Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie | 2,0 | Nie potrafi scharakteryzować przemian składników odżywczych w organizmie |
3,0 | Potrafi scharakteryzować przemiany składników odżywczych w organizmie w stopniu podstawowym | |
3,5 | Potrafi omówić przemiany głównych składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać niektóre powiązania pomiędzy nimi | |
4,0 | Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz umie wskazać większość powiązań pomiędzy nimi | |
4,5 | Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie oraz wskazać wszystkie powiązania pomiędzy nimi. | |
5,0 | Potrafi omówić przemiany składników odżywczych w organizmie, wskazać i omówić wszystkie powiązania pomiędzy nimi. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K01 Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia, aby na bieżąco oceniać skutki wpływu przetwórstwa żywności na możliwości metabolizowania składników odżywczych | 2,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
TZiZ_1A_PO5-9zcid_K02 Ma świadomość ważności zachowań w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej | 2,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
3,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
3,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
4,5 | Nie zdefiniowano w formie stopnia | |
5,0 | Nie zdefiniowano w formie stopnia |
Literatura podstawowa
- Murray R.K., Granner D. K., Rodwell V. W., Biochemia Harpera, PZWL, Warszawa, 2008
- Bańkowski E., Biochemia: podręcznik dla studentów uczelni medycznych, Elsevier Urban & Partner, Wrocław, 2009
Literatura dodatkowa
- Berg J.M., Tymoczko L.J., Stryer L., Biochemia, PWN, Warszawa, 2009
- Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.H.R., Biologia molekularna. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2009