Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Ekonomika i zarządzanie:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ekonomika i zarządzanie | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Marketingu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Leonid Worobjow <Leonid.Worobjow@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Rafał Mazur <Rafal.Mazur@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ekonomii |
W-2 | Student powinien posiadać wiadomości w zakresie matematyki i etyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat nowoczesnego, zintegrowanego podejscia do problemu ekonomiki, marketingi i zarządzania przedsiębiorstwem |
C-2 | Zapoznanie studentów z zarysem rozwoju teorii organizacji i zarządzania |
C-3 | Pozanie przez studenta podstawowych zagadnień związanych z ekoonomią i organizacją i jej miejscem we współczesnej gospodrace rynkowej, procesami zarządzania zorganizowanym działaniem ludzi. Wyjaśnienie podstawowych pojęć z zakresu ekonomiki i zarzadzania umożliwiajacych właściwe rozpoznanie i rozwiązywanie problemów gospodraczych. Program obejmuje również podstawowe zagadnienia związane z zarządzaniem marketingowym w produkcji. Uczestnicy zajeć mają otrzymać wiedzę na temat kompleksu i systemu marketingowego, zasad i funkcji marketingowych, a także sposobów efektywnego ich wykorzystywania w działalności gospodarczej przedsiębiorstw zwiazanej z rolnictwem i przetwórstwem żywności. Przedstawia się rówież obniżkę kosztów i skuteczność w osiąganiu wyższych wyników pracy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej | 1 |
T-W-2 | Kompleks Gospodarki Żywnościowej jako element gospodarki narodowej | 1 |
T-W-3 | Tło mikroekomoniczne produkcji rolniczej i jej organizacja | 1 |
T-W-4 | Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie | 1 |
T-W-5 | Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej | 1 |
T-W-6 | Amortyzacja środków trwałych | 1 |
T-W-7 | Konsekwencje procesu integracji europejskiej dla rozwoju polskiego rolnictwa | 1 |
T-W-8 | Ważniejsze definicje i określenia jakości | 1 |
T-W-9 | Wpływ postępu technologicznego na ekonomikę | 1 |
T-W-10 | Rola ekonomiki i zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej. | 2 |
T-W-11 | Podstawowe kategorie produkcyjne i ekonomiczne stosowane w rolnictwie. | 1 |
T-W-12 | Środki trwałe i obrotowe w produkcji rolniczej. | 1 |
13 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 13 |
A-W-2 | Samodzielna praca studenta | 10 |
A-W-3 | Praca w grupach | 8 |
31 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Wykład problemowy |
M-3 | Metody aktywizujące: metoda przypadków |
M-4 | Przygotowanie i przedstawienie projektów z wykorzystaniem form multimedialnych |
M-5 | Objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-6 | Metoda przewodniego tekstu |
M-7 | Seminarium, symulacja |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności na zajęciach |
S-2 | Ocena formująca: Projekt - analiza przypadków i propozycje rozwiazań |
S-3 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne |
S-4 | Ocena formująca: Obecność na zajęciach. |
S-5 | Ocena formująca: Prowadzenie notatek |
S-6 | Ocena formująca: Aktywność w prowadzonych dyskusjach |
S-7 | Ocena formująca: Kolokwia |
S-8 | Ocena formująca: Zaliczenie |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych | TZiZ_1A_W20 | R1A_W02, R1A_W08 | InzA_W04 | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8 | M-1 | S-3 |
TZiZ_1A_B6_W02 Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania. | TZiZ_1A_W20 | R1A_W02, R1A_W08 | InzA_W04 | C-3 | T-W-10, T-W-11 | M-1 | S-8 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B6_U01 Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu | TZiZ_1A_U29 | R1A_U07 | InzA_U01, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07 | C-1, C-2 | T-W-8 | M-1, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZiZ_1A_B6_K01 Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej | TZiZ_1A_K05 | R1A_K08 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-8 | M-3 | S-3 |
TZiZ_1A_B6_K02 Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej | TZiZ_1A_K05 | R1A_K08 | — | C-3 | T-W-10 | M-1, M-5 | S-8, S-7 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B6_W01 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych | 2,0 | |
3,0 | Umie zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu projektowania strategii marketingowych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_1A_B6_W02 Posiada podstawową wiedzę o roli ekonomiki i zarzadzania. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomiki i zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B6_U01 Student potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu | 2,0 | |
3,0 | Potrafi krytycznie ocenić działania firmy w konkurencyjnym otoczeniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZiZ_1A_B6_K01 Student potrafi opracować strategię marketingowa i plan zarządzania w oparciu o rózne źródła przewagi konkurencyjnej | 2,0 | |
3,0 | Umiejętnosć opracowania strategii marketingowej i planu zarządzania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
TZiZ_1A_B6_K02 Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej | 2,0 | |
3,0 | Rozumie znaczenie zarządzania w produkcji rolniczej w warunkach gospodarki rynkowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Worojow L., Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2011
- red. A Woś, F. Tomczak, Ekonomika rolnictwa. Zakrys teorii., PWRi L, Warszawa, 1983
- Łącka I., Worobjow L., Mikroekonomia, SNIGiR, Szczecin, 2006
- L. Worobjow, G. Spychalski, Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2002
- Worobjow L., Spychalski G., Podstawy ekonomiki, organizacji i zarządzania produkcją ogrodniczą, Akademia Rolnicza, Szczecin, 2002
- G. Spychalski, Przeksztalcenia rolnictwa państwowego w Polsce w okresie transformacji systemowej (1990-1998), Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 1999
- Krusze N., Organizacja i ekonomika przedsiębiorstw ogrodniczych, PWRiL, Warszawa
- L. Worobjow, Teoria i praktyka zarządzania, Politechnika Koszalińska, Koszalin, 2010
- pod red. A. Wosia i F. Tomczaka, Ekonomika rolnictwa, PWRiL, Warszawa
Literatura dodatkowa
- Z. Doliwa-Klepacki, Integracja Europejska, Femida, Białystok, 1999
- Red. A. Koźmiński, Zarzadzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa, 1999
- M. Świtłyk, Zarys nauki o zarządzaniu przedsiębiorstwem rolniczym, Akademia Rolnicza, Szczecin, 1999