Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Programowanie gier komputerowych
Sylabus przedmiotu Interfejsy użytkownika w systemach czasu rzeczywistego:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Interfejsy użytkownika w systemach czasu rzeczywistego | ||
Specjalność | Systemy komputerowe zorientowane na człowieka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Systemów Informacyjnych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Radosław Mantiuk <Radoslaw.Mantiuk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Nowosielski <Adam.Nowosielski@zut.edu.pl>, Mirosław Łazoryszczak <Miroslaw.Lazoryszczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność programowania w języku obiektowym (np. C++). |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie wiedzy na temat implementacji interfejsów użytkownika w systemach czasu rzeczywistego. |
C-2 | Zdobycie umiejętności programowania interfejsów użytkownika. |
C-3 | Zdobycie kompetencji w zakresie projektowania i programowania interfejsów użytkownika. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Wstęp do implementacji oprogramowania w wybranym środowisku do tworzenia interfejsów użytkownika. | 4 |
T-L-2 | Wykonanie projektu interfejsu użytkownika. | 2 |
T-L-3 | Implementacja graficznego interfejsu użytkownika. | 10 |
T-L-4 | Implementacja interfejsu użytkownika wykorzystującego sensory. | 13 |
T-L-5 | Zakiczenie. | 1 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wstęp do projektowania i implementacji interfejsów użytkownika | 4 |
T-W-2 | System graficzny czasu rzeczywistego. | 4 |
T-W-3 | Generowanie obrazów w czasie rzeczywistym. | 4 |
T-W-4 | Graficzne interfejsy użytkownika. | 3 |
T-W-5 | Urządzenia do wprowadzania informacji do systemów czasu rzeczywistego. | 6 |
T-W-6 | Aplikacje fizycznych interfejsów użytkownika z wykorzystaniem sensorów | 8 |
T-W-7 | Zaliczenie. | 1 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Praca nad oprogramowaniem poza zajęciami. | 20 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Poszerzanie wiedzy oraz przygotowanie do zaliczenia. | 18 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy. |
M-2 | Wykład informacyjny. |
M-3 | Metoda programowa z użyciem komputera. |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca sprawdzająca wiedzę z zakresu wykładów. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena podsumowująca oceniająca jakość implementacji projektu powstałego w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i pracy studenta poza zajęciami. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.03_W01 Posiadanie wiedzy na temat interfejsów użytkownika w systemach czasu rzeczywistego. | I_2A_W03, I_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.03_U01 Posiadanie umiejętności projektowania i programowania interfejsów użytkownika. | I_2A_U10, I_2A_U11 | — | — | C-2 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-3, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_D03.03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | I_2A_K01, I_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.03_W01 Posiadanie wiedzy na temat interfejsów użytkownika w systemach czasu rzeczywistego. | 2,0 | |
3,0 | Posiadanie dostatecznej wiedzy na temat projektowania i implementacji interfejsów użytkownika. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.03_U01 Posiadanie umiejętności projektowania i programowania interfejsów użytkownika. | 2,0 | |
3,0 | Zakończony projekt oprogramowania zaimplementowany w wymaganym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_D03.03_K01 W wyniku przeprowadzonych zajęć student ukształtuje aktywną postawę poznawczą i chęć rozwoju zawodowego | 2,0 | |
3,0 | Student aktywnie rozwiązuje postawione problemy wykazując samodzielność w doborze odpowiednich środków technicznych i metod inżynierskich | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ben Shneiderman, Catherine Plaisant, Maxine Cohen, Steven Jacobs, Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction, Pearson, 2016, 5
- Daniel Wigdor, Dennis Wixon, Brave NUI World: Designing Natural User Interfaces for Touch and Gesture, Morgan Kaufmann, 2011, 1
- Tomas Akenine-Möller, Eric Haines, Naty Hoffman, Real time rendering, A K Peters/CRC Press, 2018, 4
Literatura dodatkowa
- Daniel Wigdor, Dennis Wixon, Brave NUI World: Designing Natural User Interfaces for Touch and Gesture, Morgan Kaufmann, 2011