Wydział Informatyki - Informatyka (S2)
specjalność: Programowanie gier komputerowych
Sylabus przedmiotu Język niemiecki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Informatyka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Język niemiecki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Języków Obcych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Obstawski <Andrzej.Obstawski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Grażyna Kamińska <Grazyna.Kaminska@zut.edu.pl>, Izabela Miklewicz <Izabela.Miklewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 2 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość języka na poziomie B2 potwierdzona egzaminem uczelnianym bądź certyfikatem językowym na wymaganym poziomie. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i językowych w zakresie języka specjalistycznego. |
C-2 | Umiejętność samodzielnej pracy studenta z tekstami technicznymi, związanymi z jego specjalnością. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
T-LK-1 | Czym jest informatyka ? (Was ist Informatik ?) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv) | 2 |
T-LK-2 | Osobowości świata informatyki Kathleen Antonelli (Persönlichkeiten der Informatik Kathleen Antonelli) Zdania względne (Relativsätze) | 2 |
T-LK-3 | Internet rzeczy / IoT /- definicja i przykłady (Internet der Dinge – Definition und Beispiele) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) Strona bierna ( Passiv ) | 2 |
T-LK-4 | Sztuczna inteligencja – definicja, zalety i wady (Künstliche Intelligenz – Definition, die Stärken und Schwächen) Strategie czytania tekstów fachowych (Lesestrategien) | 4 |
T-LK-5 | Sztuczna inteligencja - science-fiction czy rzeczywistość ? (Künstliche Intelligenz - Science-Fiction oder Realität ?) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) Strona bierna (Passiv) | 4 |
T-LK-6 | Roboty - wyzwania rynku pracy przyszłości (Roboter – Herausforderung der Arbeitswelt von morgen) Strategie czytania tekstów fachowych (Lesestrategien) | 4 |
T-LK-7 | RODO a internet rzeczy / IoT / (Datenschutzgrundverordnung für IoT-Produkte) Strona bierna, formy zastępcze strony biernej (Passiv, alternative Formen zum Passiv) | 4 |
T-LK-8 | Informatyka na co dzień (Innovative Wege innerhalb der Human-Telematik) Strategie czytania tekstów fachowych (Lesestrategien) | 2 |
T-LK-9 | Informatyka w medycynie (Informatik in der Medizin) Zwroty frazeologiczne (Nomen-Verb-Verbindungen) Strona bierna (Passiv) | 2 |
T-LK-10 | Informatyka w komunikacji publicznej (Informatik für den öffentlichen Personenverkehr) Zdania względne (Relativsätze) | 2 |
T-LK-11 | Informatyka na lotnisku (Informatik auf dem Flughafen) Strona bierna (Passiv) | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
lektorat | ||
A-LK-1 | Zajęcia praktyczne | 30 |
A-LK-2 | Przygotowanie się do zajęć | 28 |
A-LK-3 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-LK-4 | Przygotowanie się do egzaminu. | 12 |
A-LK-5 | Egzamin | 2 |
74 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | zajęcia praktyczne |
M-2 | praca w grupach |
M-3 | prezentacja |
M-4 | dyskusja |
M-5 | praca z tekstem |
M-6 | słuchanie ze zrozumieniem |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: test kontrolny / kolokwium (F) |
S-2 | Ocena formująca: prezentacja (F) |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny (P) |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A05.2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | I_2A_U14 | — | — | C-1 | T-LK-8, T-LK-9, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-10, T-LK-11, T-LK-7 | M-2, M-3, M-4, M-1, M-6 | S-2, S-3 |
I_2A_A05.2_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | I_2A_U14 | — | — | C-2 | T-LK-8, T-LK-9, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-10, T-LK-11, T-LK-7 | M-5, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
I_2A_A05.2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | I_2A_K01 | — | — | C-2 | T-LK-8, T-LK-9, T-LK-3, T-LK-1, T-LK-2, T-LK-4, T-LK-5, T-LK-6, T-LK-10, T-LK-11, T-LK-7 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A05.2_U01 potrafi wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością | 2,0 | Umiejętności studenta zdecydowanie poniżej założonych wymagań, błędy praktycznie uniemożliwiają skuteczną komunikację zarówno pisemną jak i ustną, znaczne luki w materiale, nieopanowane lub nieznane zagadnienia. |
3,0 | Wypowiedzi ustne i pisemne studenta są dosyć ograniczone, liczne błędy różnego rodzaju, jednak orientuje się on w zakresie omawianego materiału. | |
3,5 | Student potrafi formułować krótkie wypowiedzi na tematy techniczne, popełniając przy tym liczne błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,0 | Student umie formułować dłuższe wypowiedzi na tematy techniczne, popełniając przy tym błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,5 | Student potrafi płynnie, z drobnymi błędami wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością. | |
5,0 | Student potrafi płynnie i praktycznie bezbłędnie wypowiadać się na tematy techniczne, związane ze swoją specjalnością. | |
I_2A_A05.2_U02 posiada umiejętność rozumienia tekstów i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny | 2,0 | Umiejętności studenta dotyczące rozumienia i użycia podstawowego słownictwa specjalistycznego ze swojej dziedziny zdecydowanie poniżej założonych wymagań, błędy praktycznie uniemożliwiają skuteczną komunikację zarówno pisemną jak i ustną, znaczne luki w materiale, nieopanowane lub nieznane zagadnienia. |
3,0 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w ograniczonym zakresie, jego wypowiedzi ustne i pisemne zawierają liczne błędy, jednak orientuje się on w zakresie omawianego materiału. | |
3,5 | Student rozumie podstawowe słownictwo specjalistyczne w przeciętnym zakresie, w swoich krótkich wypowiedziach popełnia liczne błędy, nie wpływające na zrozumienie całości przekazu. | |
4,0 | Student posiada dobrą znajomość wymaganego materiału, potrafi używać podstawowego słownictwa ze swojej dziedziny w krótkich wypowiedziach, zdarzają się pojedyncze poważniejsze błędy. | |
4,5 | Student dobrze rozumie czytane teksty i bez problemu używa podstawowego słownictwa ze swojej dziedziny formułując dłuższe wypowiedzi. | |
5,0 | Student doskonale rozumie czytane teksty specjalistyczne ze swojej dziedziny, formułuje wypowiedzi ustne i pisemne w sposób płynny i praktycznie bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
I_2A_A05.2_K01 ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych | 2,0 | Student nie rozumie potrzeby uczenia się i rozwijania kompetencji językowych. |
3,0 | Student dostrzega świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
3,5 | Student rozumie potrzebę uczenia się i podnoszenia swoich kompetencji językowych. | |
4,0 | Student dobrze rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
4,5 | Student bardzo dobrze rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. | |
5,0 | Student doskonale rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia w zakresie rozwijania kompetencji językowych. |
Literatura podstawowa
- Fakultät Elektronik und Informatik, Technische Universität Berlin, Technische Universität Berlin
- Informatik Aktuell, Online – Magazin, 2019, 14.05.2019
- Detlef Neumann, Digitaler Mittelstand, Online – Magazin, 2016, 29.01.2016
- Wolfgang Ertel, Informatik Aktuell, Online – Magazin, 2019, 16.10 2018
- Thomas Friedenberger, Wenn dein neuer Kollege „ KI „ heißt, Staufenbiel Institut GmbH: Karrieremagazin „ Mint „, 2018, nr. 1 / 2018
- Solveigh Hieronimus, Übernehmen die Roboter ?, Staufenbiel Institut GmbH: Karrieremagazin „ Mint „, 2018, nr. 1 / 2018
- Günter Martin, Informatik Aktuell, Online – Magazin, 2017, 14.11.2017
- Peter Klischewsky, Innovative Wege innerhalb der Human-Telematik, Telematik-Markt. Online – Magazin, 2017, April 2014, Seite 15
- Patient und klinische Forschung rücken zusammen, Telematik-Markt. Online – Magazin, 2014, April 2014, Seite 15
- Telematik für den öffentlichen Personenverkehr. , Ordnung und Dokumentation für unterwegs, Telematik-Markt. Online – Magazin, 2014, April 2014, Seite 7, Seite 14
- Telmatik –Duo für höchste Effizienz am Flughafen, Telematik-Markt. Online – Magazin, 2014, April 2014, Seite 11