Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL4 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy technologii żywności pochodzenia roślinnego powinien znać podstawy z ogólnej technologii żywności, podstawy inżynierii procesowej, chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową.
W-3Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej
W-4Znajomość wiedzy z zakresu technologii ogólnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
C-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.3
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.3
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.3
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.3
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.3
T-L-6Technologia produkcji marmolad i ocena ich jakości.4
T-L-7Technologia produkcji marmolad i ocena ich jakości.4
T-L-8Technologia produkcji nalewek owocowych.3
T-L-9Ocena jakości wybranych konserw warzywnych.3
T-L-10Ocena jakości herbat.3
T-L-11Technologia produkcji makaronu z dodatkiem substancji barwiących.3
T-L-12Technologia produkcji rogalików drożdżowych z dodatkiem warzyw.3
T-L-13Ocena jakości kaw.3
T-L-14Technologia produkcji bułek pszennych i ocena ich jakości.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
45
wykłady
T-W-1Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce - stan obecny, jego zadania i cel.2
T-W-2Składniki chemiczne i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw.2
T-W-3Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców roślinnych.2
T-W-4Charakterystyka ziemniaka i jego zastosowanie w technologii frytek i chipsów.2
T-W-5Technologia wybranych produktów kiszonych.2
T-W-6Technologia produkcji dżemów i marmolad.2
T-W-7Surowce oleiste i technologia produkcji oleju.2
T-W-8Technologia produkcji win, nalewek i miodów pitnych.2
T-W-9Technologia produkcji pieczywa pszennego i żytniego.2
T-W-10Technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-11Charakterystyka, podział i kierunki przetwarzania surowców zbożowych.2
T-W-12Technologia produkcji makaronów.2
T-W-13Charakterystyka i technologia produkcji herbat.2
T-W-14Charakterystyka i technologia produkcji kawy.2
T-W-15Technologia produkcji ekstrudowanych snacków.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
75
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Samodzielna praca z literaturą5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_W01
Zna klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, rozumie zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W03C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1
TZZ_1A_D24tzpw_W02
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego.
TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17C-2, C-1T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
TZZ_1A_U01C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1
TZZ_1A_D24tzpw_U02
Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U06C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D24tzpw_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole.
TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_W01
Zna klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, rozumie zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
TZZ_1A_D24tzpw_W02
Zna i rozumie zagadnienia z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_U01
Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
TZZ_1A_D24tzpw_U02
Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D24tzpw_K01
Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole.
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.

Literatura podstawowa

  1. Jarczyk A., Płocharski W., Technologia produktów owocowych i warzywnych. cz. I i II, WSE-H, Skierniewice, 2010
  2. Mitek M., Leszczyński K., Wybrane zagadnienia z technologii żywności pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2017
  3. Sobczyk A., Kaszuba J., Technologia zbóż., UR, Rzeszów, 2015
  4. Gawęcki J., Obuchowski W., Produkty zbożowe. Technologia i rola w żywieniu człowieka., UP, Poznań, 2016

Literatura dodatkowa

  1. Flaczyk E., Górecka D., Korczak J., Towaroznawstwo żywności pochodzenia roślinnego., WUP, Poznań, 2011
  2. Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny (czasopismo), NOT-Sigma, Warszawa

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.3
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.3
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.3
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.3
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.3
T-L-6Technologia produkcji marmolad i ocena ich jakości.4
T-L-7Technologia produkcji marmolad i ocena ich jakości.4
T-L-8Technologia produkcji nalewek owocowych.3
T-L-9Ocena jakości wybranych konserw warzywnych.3
T-L-10Ocena jakości herbat.3
T-L-11Technologia produkcji makaronu z dodatkiem substancji barwiących.3
T-L-12Technologia produkcji rogalików drożdżowych z dodatkiem warzyw.3
T-L-13Ocena jakości kaw.3
T-L-14Technologia produkcji bułek pszennych i ocena ich jakości.3
T-L-15Zaliczenie ćwiczeń.1
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce - stan obecny, jego zadania i cel.2
T-W-2Składniki chemiczne i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw.2
T-W-3Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców roślinnych.2
T-W-4Charakterystyka ziemniaka i jego zastosowanie w technologii frytek i chipsów.2
T-W-5Technologia wybranych produktów kiszonych.2
T-W-6Technologia produkcji dżemów i marmolad.2
T-W-7Surowce oleiste i technologia produkcji oleju.2
T-W-8Technologia produkcji win, nalewek i miodów pitnych.2
T-W-9Technologia produkcji pieczywa pszennego i żytniego.2
T-W-10Technologia produkcji soków owocowych i warzywnych.2
T-W-11Charakterystyka, podział i kierunki przetwarzania surowców zbożowych.2
T-W-12Technologia produkcji makaronów.2
T-W-13Charakterystyka i technologia produkcji herbat.2
T-W-14Charakterystyka i technologia produkcji kawy.2
T-W-15Technologia produkcji ekstrudowanych snacków.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych.45
A-L-2Przygotowanie do ćwiczeń10
A-L-3Przygotowanie się do kolokwiów15
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu36
A-W-3Samodzielna praca z literaturą5
A-W-4Godziny kontaktowe z nauczycielem2
A-W-5Udział w egzaminie pisemnym2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_W01Zna klasyfikację i skład chemiczny surowców roślinnych, rozumie zmiany w nim zachodzące podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływ drobnoustrojów na jakość tych surowców oraz ich znaczenie w procesach technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W03Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące składników żywności, przemian i oddziaływań między nimi. Zna i rozumie główne przemiany biochemiczne.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-W-7Surowce oleiste i technologia produkcji oleju.
T-W-1Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce - stan obecny, jego zadania i cel.
T-W-2Składniki chemiczne i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw.
T-W-4Charakterystyka ziemniaka i jego zastosowanie w technologii frytek i chipsów.
T-W-3Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców roślinnych.
T-W-6Technologia produkcji dżemów i marmolad.
T-W-5Technologia wybranych produktów kiszonych.
T-W-8Technologia produkcji win, nalewek i miodów pitnych.
T-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych jest niewystarczający.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymieniony zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błedów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Student posiada dużą wiedzę powyżej standardu, na temat klasyfikacji i składu chemicznego surowców roślinnych, zmian w nim zachodzących podczas utrwalania i przetwarzania oraz wpływu drobnoustrojów na jakość tych surowców i ich znaczenia w procesach technologicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_W02Zna i rozumie zagadnienia z zakresu technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa surowców roślinnych oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W16Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich w technologii i biotechnologii przemysłu spożywczego.
TZZ_1A_W17Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wpływ operacji jednostkowych i procesów technologicznych na jakość wyrobów gotowych. Zna i rozumie zasady projektowania produktów spożywczych.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego, z uwzględnieniem charakterystyki surowca i wpływu procesów technologicznych na jakość produktu finalnego.
Treści programoweT-W-7Surowce oleiste i technologia produkcji oleju.
T-W-1Przetwórstwo owocowo-warzywne w Polsce - stan obecny, jego zadania i cel.
T-W-2Składniki chemiczne i przydatność technologiczna wybranych owoców i warzyw.
T-W-4Charakterystyka ziemniaka i jego zastosowanie w technologii frytek i chipsów.
T-W-3Fizyczne i biologiczne metody utrwalania surowców roślinnych.
T-W-6Technologia produkcji dżemów i marmolad.
T-W-5Technologia wybranych produktów kiszonych.
T-W-8Technologia produkcji win, nalewek i miodów pitnych.
T-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi, obejmujący wykłady.
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest niewystarczający. Student nie ma również wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych i odżywczych przetworów owocowych i warzywnych.
3,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria.
3,5Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Wiedza studenta w zakresie technologii inżynierskich dotyczących przetwórstwa owoców i warzyw oraz wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu finalnego jest powyżej standardu. Student ma również bardzo dużą wiedzę na temat właściwości funkcjonalnych i odzywczych przetworów owocowych i warzywnych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_U01Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa surowców roślinnych, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
Treści programoweT-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest niewystarczająca. Student nie potrafi pracować indywidualnie jak i w zespole, nie umie oszacować również czasu potrzebnego na realizację określonego zadania.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa owoców i warzyw jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz umie oszacować czas potrzebny na realizacę określonego zadania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_U02Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U04Potrafi zidentyfikować główne składniki żywności, ich przemiany w produktach spożywczych oraz krytycznie ocenić zaobserwowane zależności.
TZZ_1A_U06Potrafi kontrolować zmiany zachodzące podczas przechowywania żywności. Potrafi wykryć zafałszowania żywności oraz obecność w niej organizmów pasożytniczych.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
Treści programoweT-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i ocenić surowców pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
3,0Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Umiejetności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego oraz okreslić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D24tzpw_K01Jest gotów do ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
TZZ_1A_K03Jest gotów do współdziałania i pracy w grupie.
Cel przedmiotuC-2Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie wybranych technologii otrzymywania produktów pochodzenia roślinnego oraz ocena jakości wyrobu gotowego.
Treści programoweT-L-1Technologia produkcji chipsów i ocena jakości wyrobu gotowego.
T-L-2Technologia produkcji frytek i ocena jakości produktu gotowego.
T-L-3Technologia produkcji kompotu z owoców jagodowych.
T-L-4Ocena jakości wybranych produktów kiszonych.
T-L-5Technologia produkcji soków naturalnie mętnych i ocena ich jakości.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie trzech ocen cząstkowych z kolokwiów oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są nie wystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań.
3,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria.
3,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami.
4,0Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów.
4,5Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami.
5,0Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań.