Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Matematyka:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Matematyka | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Studium Matematyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych. |
C-2 | Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach. | 28 |
T-A-2 | Zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Macierze i wyznaczniki. Działania na macierzach. Własności wyznaczników. | 3 |
T-W-2 | Układy równan liniowych. Twierdzenie Cramera. Twierdzenie Kroneckera-Capellego. Metoda eliminacji Gaussa. Równania macierzowe. | 3 |
T-W-3 | Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Ciągi liczbowe. Granica ciagu liczbowego. Granica funkcji. Pochodna funkcji i jej interpretacja. Reguła de l'Hospitala. Twierdzenie Lagrange'a. Badanie przebiegu zmienności funkcji. | 9 |
T-W-4 | Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. całka oznaczona i jej zastosowanie. | 9 |
T-W-5 | Równania różniczkowe o zmiennych rozdzielonych. | 3 |
T-W-6 | Pochodne czastkowe funkcji dwóch zmiennych. | 3 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Udział w ćwiczeniach. | 30 |
A-A-2 | Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych. | 12 |
A-A-3 | Przygotowanie do ćwiczeń. | 12 |
A-A-4 | Przygotowanie do prac pisenmnych. | 6 |
A-A-5 | Konsultacje. | 2 |
62 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 30 |
A-W-2 | Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury. | 15 |
A-W-3 | Konsultacje. | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu. | 12 |
A-W-5 | Egzamin. | 3 |
62 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-problemowy. |
M-2 | Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z części teoretycznej (wykład) i z części praktycznej (ćwiczenia audytoryjne). |
S-2 | Ocena podsumowująca: Dwa sprawdziany pisemne podsumowujace wiedzę w okresie 1 semestru. |
S-3 | Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B1_W01 Student zna definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu | TZZ_1A_W02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione informacje w literaturze do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych | TZZ_1A_U01 | — | — | C-2 | T-A-1 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_B1_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy matematycznej w praktyce, zna ograniczenia własnej wiedzy, jest gotów do dalszego kształcenia się oraz systematycznej pracy | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02 | — | — | C-2 | T-A-1, T-W-5, T-W-6, T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B1_W01 Student zna definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Potrafi podać treść kilku wybranych definicji i twierdzeń, omówionych w trakcie wykładu | |
3,5 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie | |
4,0 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami | |
4,5 | Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski, przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
5,0 | Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie a ponadto wyciagnąc z nich wnioski |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B1_U01 Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione informacje w literaturze do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych | 2,0 | Nie spelnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, analogicznych do zadań omówionych na ćwiczeniach | |
3,5 | Potrafi rozwiązać większość podstawowych zadań, podobnych do zadań omówionych na cwiczeniach oraz podać opis tych rozwiązań, odnoszących się do twierdzeń z wykładu | |
4,0 | Potrafi rozwiązać większość zadań, podobnych do zadań omówionych na ćwiczeniach oraz wyciagnąć samodzielne wnioski z twierdzeń podanych na wyładzie | |
4,5 | Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na ćwiczeniach, przy niewielkiej pomocy prowadzącego | |
5,0 | Potrafi rozwiązać nie tylko zadania podobne do zadań rozwiązywanych na cwiczeniach, bez pomocy prowadzacego |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_B1_K01 Student jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy matematycznej w praktyce, zna ograniczenia własnej wiedzy, jest gotów do dalszego kształcenia się oraz systematycznej pracy | 2,0 | Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0 |
3,0 | Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy | |
3,5 | Dość regularnie przygotowuje się doćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczen jest umiarkowanie aktywny | |
4,0 | Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w wiekszości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzacego | |
4,5 | Regularnie przygotowyje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego | |
5,0 | Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiazywania zadań |
Literatura podstawowa
- W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i cz. II, PWN, Warszawa, 1993
- W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, PWN, Warszawa, 1997
- T. Jurlewicz, Z. Skoczylas, Algebra liniowa 1, Oficyna wydawnicza GiS, Wrocław, 2007
Literatura dodatkowa
- W. Grabowski, Analiza matematyczna. Powtórzenie, ćwiczenia i zbiór zadań, WNT, Warszawa, 1997
- G.N. Berman, Zbiór zadań z analizy matematycznej, Pracownia komputerowa Jacka Skalmierskiego, Gliwice, 1999
- W. Pasewicz, Matematyka dla studentów Akademii Rolniczych, AR, Szczecin, 2006