Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Człowiek w procesie pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Człowiek w procesie pracy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Przemysław Czerniejewski <Przemyslaw.Czerniejewski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 6 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości z fizjologii człowieka, biologii, ergonomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.5
T-W-2Zaliczenie1
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A7_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym czynności i funkcjonowanie poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W20C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A7_U01
Potrafi zaplanować pracę w sposób ergonomiczny.
TZZ_1A_U19C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_A7_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K01C-1T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A7_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym czynności i funkcjonowanie poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
2,0
3,0Zrozumienie w dostatecznym stopniu czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A7_U01
Potrafi zaplanować pracę w sposób ergonomiczny.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopnu zaplanowac pracę w sposób ergonomiczny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_A7_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
2,0
3,0Jest gotowy w dostatecznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. M. Misiuro, Zarys fizjologii pracy, 2011
  2. J. Górski;, Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Jaskólski A. (red.), Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka., Wyd. AWF we Wrocławiu, Wrocław, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.5
T-W-2Zaliczenie1
6

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu17
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A7_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym czynności i funkcjonowanie poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W18Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej, zna zasady BHP obowiązujące w przemyśle spożywczym.
TZZ_1A_W20Zna i rozumie budowę i funkcjonowanie organizmu ludzkiego w stopniu dostosowanym do specjalności. W zaawansowanym stopniu zna i rozumie rolę i metabolizm pobieranych składników odżywczych oraz uwarunkowania zachowań żywieniowych. Zna i rozumie terminologię stosowaną w nutrigenomice oraz zależności pomiędzy sposobem żywienia człowieka i uwarunkowaniami genetycznymi w stopniu dostosowanym do specjalności.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zrozumienie w dostatecznym stopniu czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A7_U01Potrafi zaplanować pracę w sposób ergonomiczny.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U19Potrafi planować i organizować pracę zgodnie z zasadami BHP.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopnu zaplanowac pracę w sposób ergonomiczny.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_A7_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. Poznanie fizjologicznych, ekonomicznych i psychologicznych uwarunkowań związanych z procesem pracy.
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
Metody nauczaniaM-1wykład, prezentacja mutimedialna, foliogramy, filmy DVD.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest gotowy w dostatecznym stopniu do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiazywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
3,5
4,0
4,5
5,0