Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Zagrożenia mikrobiologiczne:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zagrożenia mikrobiologiczne
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii Stosowanej i Fizjologii Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Bogusławska-Wąs <Elzbieta.Boguslawska-Was@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dłubała <Alicja.Dlubala@zut.edu.pl>, Wojciech Sawicki <Wojciech.Sawicki@zut.edu.pl>, Barbara Szymczak <Barbara.Szymczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 5

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 9 1,00,50zaliczenie
wykładyW4 12 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1mikrobiologia zywności
W-2podstawy technologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria2
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow2
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności2
T-L-5Zaliczenie1
9
wykłady
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca6
T-W-2Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń4
T-W-3Zaliczenie wykładów2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć14
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do zalizczenia14
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-3, M-2S-3, S-4, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki, potrafi ocenić skuteczność zabiegów higienicznych w środowisku produkcji żywności
TZZ_1A_U08, TZZ_1A_U05C-1T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów
TZZ_1A_K04C-1T-L-4, T-W-1, T-L-2, T-W-3, T-W-2, T-L-3, T-L-1M-1, M-3, M-2S-1, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_W01
Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_U01
Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki, potrafi ocenić skuteczność zabiegów higienicznych w środowisku produkcji żywności
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym porafi wskazać kierunek badań mikrobiologicznych dla produktu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO4-3tiz_K01
Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiazywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szewczyk E.M., Diagnostyka bakteriologiczna, PWN, W-wa, 2011
  2. Salyers A., Whitt D.D., Mikrobiologia, roznorodność, chorobotwórczośc, PWN, W-wa, 2009
  3. Przondo-Mordarsa A i in., Mikrobiologia, Urban& Partner, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Mizerski W., B. Bednarczuk, M. Kawalec, Slownik bakterii ciekawych, pożytecznych, groźnych, Adamantan, Polska, 2011
  2. Food Microbiology

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci2
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria2
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow2
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności2
T-L-5Zaliczenie1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca6
T-W-2Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń4
T-W-3Zaliczenie wykładów2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2bieżące przygotowywanie się do zajęć14
A-L-3konsultacje z prowadzącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2praca własna - studiowanie literatury, przygotowanie do zalizczenia14
A-W-3konsultacje z prowadzącym2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_W01Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia związane z rodzajem zagrożeń mikrobiologicznych na nosniku takim jak zywność i wie skąd się biorą
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W08Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia dotyczące drobnoustrojów i ich wpływu na procesy technologiczne i jakość żywności. Zna patogeny występujące w żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-W-2Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-W-3Zaliczenie wykładów
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
S-2Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie zajęc laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym potrafi wskazać wiekszość zagrożeń mikrobiologicznych, których nośnikiem może być zywność, jednak nie potrafi okreslić skąd sie tam biorą
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_U01Potrafi wskazac własciwy, dla określonego produktu, kierunek badań mikrobiologicznych i wlaściwą metodę oznaczeń oraz umie poprawie interpretowac uzyskane wyniki, potrafi ocenić skuteczność zabiegów higienicznych w środowisku produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U08Potrafi dokonać identyfikacji surowców pochodzenia wodnego i krytycznie ocenić czynniki wpływające na efektywność eksploatacji i chowu organizmów wodnych wykorzystywanych w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U05Potrafi wykorzystać wiedzę w zakresie higieny i toksykologii żywności, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria
T-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-3Ocena formująca: bieżaca ocena przygotowania teoretycznego studentów do realizacji zajęc praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym porafi wskazać kierunek badań mikrobiologicznych dla produktu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO4-3tiz_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiązywania problemów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K04Jest gotów do działania w sposób przedsiębiorczy.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących rodzajów zagrożen mikrobiologicznych, których nosnikiem może być zywność.
Treści programoweT-L-4Skutecznośc bakteriostatyczna i bakteriobojcza środków dezynfekcyjnych stosowanych w zakladach produkcji zywności
T-W-1Rodzaje zagrożeń mikrobiologicznych w żywności, specyfika związana z rodzajem surowca
T-L-2Wskażniki mikrobiologiczne higieny procesu produkcji. Metody oznaczeń, obowiązujące kryteria
T-W-3Zaliczenie wykładów
T-W-2Sampling plan - zasady wyboru planu badań do oceny zagrożeń
T-L-3Kryteria bezpieczeństwa zywności - analiza wybranych produktów w kierunku okreslonych patogenow
T-L-1Potencjalne źródla / nosniki zanieczyszczen mikrobiologicznych zywnosci
Metody nauczaniaM-1wykłady informacyjne z wykorzystaniem środków audiowizualnych
M-3interpretacja wyników, dyskusja tematyczna
M-2zajęcia laboratoryjne, praca indywidualna i w grupach
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy i biegłości w ukierunkowanych posiewach jakosciowych i ilościowych zywności
S-4Ocena podsumowująca: egzamin testowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy do rozwiazywania problemów
3,5
4,0
4,5
5,0