Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Technologia spożywczych produktów fermentowanych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologia spożywczych produktów fermentowanych
Specjalność technologia i żywienie
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Robert Iwański <Robert.Iwanski@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 4,00,50egzamin
laboratoriaL6 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Mikrobiologia żywności, Biochemia, Ogólna technologia żywności, Podstawy inżynierii procesowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.2
T-L-5Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-8Produkcja wina owocowego.2
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.2
T-L-10Produkcja octów owocowych.2
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych2
T-L-12Ocena jakości kiszonek.2
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych2
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-15Destylacja.2
30
wykłady
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Produkcja drożdży prasowanych.1
T-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.2
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.2
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.1
T-W-9Browarnictwo2
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.3
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-13Zadania dla przemysłu spirytusowego w Polsce- produkcja bioetanolu.2
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.3
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium25
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje3
61
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Analiza wskazanej literatury15
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
120

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
S-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-3Ocena formująca: Obserwacja pracy w grupie
S-4Ocena formująca: Sprawozdanie

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
TZZ_1A_W01, TZZ_1A_W04C-1T-W-4, T-W-12, T-W-14, T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-15, T-W-8, T-W-11, T-W-5, T-W-13, T-W-10, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17C-1T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-L-10, T-L-9, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-13, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
TZZ_1A_K01C-1T-L-2, T-L-12, T-L-14, T-L-15, T-L-10, T-L-9, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-13, T-L-11, T-L-8, T-L-7, T-L-5, T-L-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_U01
W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_D9tiz_K01
Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Biotechnologia żywności, Sigma NOT, Warszawa, 2003, 1
  2. Czupryński B, Aktualne problemy gorzelnictwa rolniczego, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 1983, 1
  3. Czupryński B., Postępy w biotechnologii procesu fermentacji alkoholowej, Instytut Biotechnologii Przemysłu Rolno-Spożywczego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, 2004, 1
  4. Lewis M.J., Young T.W., Piwowarstwo, PWN, Warszawa, 2001, 1

Literatura dodatkowa

  1. Przemysł fermentacyjny i owocowo-warzywny, SIGMA-NOT Spółka z o.o., Warszawa, ISSN 0137-2645, e-ISSN 2449-9552
  2. ALCOHOL, Elsevier, USA, ISSN: 0741-8329

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.2
T-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.2
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.2
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.2
T-L-5Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.2
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.2
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak2
T-L-8Produkcja wina owocowego.2
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.2
T-L-10Produkcja octów owocowych.2
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych2
T-L-12Ocena jakości kiszonek.2
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych2
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.2
T-L-15Destylacja.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.2
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.2
T-W-3Produkcja drożdży prasowanych.1
T-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.2
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.2
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych2
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych2
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.1
T-W-9Browarnictwo2
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.3
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.2
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji2
T-W-13Zadania dla przemysłu spirytusowego w Polsce- produkcja bioetanolu.2
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.2
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.3
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Aktywne uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych30
A-L-2Przygotowanie do kolokwium25
A-L-3Opracowanie wyników ćwiczeń laboratoryjnych3
A-L-4Konsultacje3
61
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładzie30
A-W-2Konsultacje5
A-W-3Przygotowanie do egzaminu40
A-W-4Analiza wskazanej literatury15
A-W-5uczestnictwo w zajęciach30
120
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu mikrobiologię, biochemię i enzymologię fermentacji, elementarne moduły zestawów fermentacyjnych, oraz zmiany podstawowych składników surowców w czasie przetwarzania. Rozumie w zaawansowanym stopniu technologie inżynierskie dotyczące fermentacji i wpływu operacji jednostkowych na jakość produktu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W01Zna i rozumie zagadnienia z zakresu chemii nieorganicznej i organicznej, zna właściwości pierwiastków, związków organicznych i nieorganicznych, oraz rozumie mechanizmy reakcji chemicznych.
TZZ_1A_W04Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia z zakresu higieny i toksykologii żywności, ma zaawansowaną wiedzę o niebezpiecznych czynnikach obecnych w surowcach i produktach spożywczych, zna i rozumie zasady zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym żywności.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-W-4Technologia kwasu octowego i mlekowego.
T-W-12Gorzelnictwo: technologia destylacji i rektyfikacji
T-W-14Piekarstwo: biotechnologia zakwasu piekarskiego.
T-W-3Produkcja drożdży prasowanych.
T-W-1Podział, charakterystyka, rola i zadania przemysłu fermentacyjnego.
T-W-2Biochemia procesów fermentacyjnych. Rola starterów w przemysłowych procesach fermentacyjnych.
T-W-15Piekarstwo: rola procesu fermentacji w technologii ciast pszennych i żytnich.
T-W-8Fermentacja cytrynowa- produkcja kwasu cytrynowego.
T-W-11Gorzelnictwo: technologia procesu zacierania i fermentacji.
T-W-5Fermentacja kwasu mlekowego. Produkcja kiszonek.
T-W-13Zadania dla przemysłu spirytusowego w Polsce- produkcja bioetanolu.
T-W-10Produkcja win i miodów pitnych: przemysł i tradycja.
T-W-6Produkty fermentowane z roślin strączkowych
T-W-7Technologia produkcji fermentowanych sosów rybnych
T-W-9Browarnictwo
Metody nauczaniaM-1Wykład poparty zdjęciami, przeźroczami, foliogramami oraz prezentacjami multimedialnymi.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
S-1Ocena podsumowująca: Końcowy pisemny egzamin sprawdzający (6 pytań opisowych)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest niewystarczający
3,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest zadawalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest generalnie utrwalona lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Wiedza studenta z zakresu podstawowych definicji oraz znajomości procesów fermentacyjnych jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_U01W zaawansowanym stopniu charakteryzuje główne surowce fermetacyjne, rozwiązuje problemy inżynierskie związane z technologią fermentacji w tym dobor maszyn i urządzeń do przetwórstwa. W zaawansowanym stopniu wyszukuje i wykorzystuje informacje źródłowe pracując indywidualnie i w zespole, ma umiejętność samokształcenia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U16Potrafi zaprojektować produkt spożywczy oraz zaplanować jego proces produkcyjny z uwzględnieniem rachunku ekonomicznego. Potrafi zaprojektować linię technologiczną dobierając właściwe maszyny i urządzenia do przeprowadzenia procesu technologicznego w przetwórstwie żywności.
TZZ_1A_U17Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-12Ocena jakości kiszonek.
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.
T-L-15Destylacja.
T-L-10Produkcja octów owocowych.
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-8Produkcja wina owocowego.
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-5Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest niewystarczający
3,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa spełnia minimalne kryteria
3,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest zadowalający lecz ze znacznymi brakami
4,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest duży lecz z brakami
4,5Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej średniego standardu
5,0Zasób wiedzy studenta w zakresie umiejętności charakterystyki głównych surowców fermetacyjnych, umiejętności rozwiązywania problemów inżynierskich związanych z technologią fermentacji w tym doboru maszyn i urządzeń do przetwórstwa jest powyżej standardu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_D9tiz_K01Rozumie potrzebę i zna możliwości ciągłego dokształcania się i samodoskonalenia. Wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia (studia drugiego i trzeciego stopnia, studia podyplomowe, kursy).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat podstawowych technologii otrzymywania produktów fermentowanych oraz przemian podczas procesów fermentacji. Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie technologii produkcji wybranych produktów fermentowanych oraz ich aplikacja w technologii żywności.
Treści programoweT-L-2Wpływ dodatku startera fermentacji na szbkość i jakość procesu.
T-L-12Ocena jakości kiszonek.
T-L-14Końcowa ocena organoleptyczna i jakościowa otrzymanego piwa, wina i octu.
T-L-15Destylacja.
T-L-10Produkcja octów owocowych.
T-L-9Produkcja kiszonek na przykładzie kapusty kiszonej.
T-L-3Technologia kultur starterowych w produkcji zakwasu piekarskiego.Fermentacja mąki żytniej.
T-L-6Przygotowanie słodu browarniczego. Technologia prowadzenia drożdży browarniczych. Technologia zacierania słodu. Produkcja piwa jasnego, pełnego.
T-L-1Właściwości fermentacyjne Saccharomyces cerevisae.
T-L-13Produkcja fermentowanych sosów rybnych
T-L-11Technologia produktów fermentowanych z nasion roślin strączkowych
T-L-8Produkcja wina owocowego.
T-L-7Produkcja miodu pitnego-trójniak
T-L-5Techniki zaszczepiania win owocowych, wykorzystanie starterów fermentacji.
T-L-4Hydroliza enzymatyczna skrobii ziemniaczanej.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: 3 kolokwia sprawdzające po czterech kolejnych ćwiczeniach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest niewystarczająca
3,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania spełnia minimalne kryteria
3,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest zadowalająca lecz ze znacznymi brakami
4,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest solidna lecz z szeregiem zauważalnych błędów
4,5Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej średniego standardu ale z pewnymi brakami
5,0Świadomość studenta w potrzebie wyznaczenia własnej ścieżki dokształcania jest powyżej standardu