Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Żywność tradycyjna i regionalna w żywieniu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Żywność tradycyjna i regionalna w żywieniu
Specjalność żywienie człowieka i dietetyka
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 6

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 15 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Opanowanie treści z przedmiotów: ogólna technologia żywności, żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, ekologia i ochrona środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-2Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-3Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-8Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.1
15
wykłady
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.2
T-W-2Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.2
T-W-3Regionalne produkty w Polsce i Europie.2
T-W-4Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-5Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.2
T-W-6Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.2
T-W-7Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
TZZ_1A_W12, TZZ_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
TZZ_1A_U14, TZZ_1A_U15C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
TZZ_1A_K01C-1, C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-2, T-W-1, T-W-7, T-L-6, T-L-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-8M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_W01
Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_U01
Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_PO5-2zcid_K01
Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.

Literatura podstawowa

  1. Gawęcki J., Roszkowski W., Żywienie człowieka a zdrowie publiczne., PWN, Warszawa, 2009
  2. Gąsiorowski M., O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia., Fundacja Fundusz Współpracy, Warszawa, 2005
  3. Dolatowski Z.J., Kołożyn-Krajewska D., Tradycyjne i regionalne technologie oraz produkty w żywieniu człowieka., PTTŻ, Kraków, 2008
  4. Jąder K., Wawrzyniak J., Produkty regionalnego pochodzenia na rynku artykułów żywnościowych, Wyd.AR, Poznań, 2007

Literatura dodatkowa

  1. czasopismo, Nutrition & Food Science, https://www.emerald.com/insight/publication/issn/0034-6659
  2. czasopismo PTTŻ, ŻYWNOŚĆ. NAUKA. TECHNOLOGIA. JAKOŚĆ, http://wydawnictwo.pttz.org/

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-2Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-3Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.2
T-L-8Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.2
T-W-2Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.2
T-W-3Regionalne produkty w Polsce i Europie.2
T-W-4Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.2
T-W-5Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.2
T-W-6Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.2
T-W-7Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach13
A-L-2Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych4
A-L-3Przygotowanie do okresowych kolokwiów8
A-L-4Godziny kontaktowe z nauczycielem5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach13
A-W-2Analiza wskazanej literatury6
A-W-3Godziny kontaktowe z nauczycielem5
A-W-4Przygotowanie do egzaminu6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2zcid_W01Student zna i rozumie wiadomości z zakresu żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W12Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące racjonalnego żywienia człowieka zdrowego i chorego oraz oceny stanu odżywienia. Zna i rozumie zagrożenia wynikające z błędów żywieniowych oraz zasady tworzenia programów profilaktycznych.
TZZ_1A_W14Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu metody pozyskiwania, klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produktów ubocznych oraz zmiany w nich zachodzące podczas utrwalania, przechowywania i przetwarzania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-W-3Regionalne produkty w Polsce i Europie.
T-W-4Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-5Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-6Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-2Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.
T-W-7Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-1Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-2Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-3Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-8Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada podstawowej wiedzy na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka.
3,0Student posiada dostateczną wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
3,5Student posiada częściową wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Poprawnie ją wykorzystuje.
4,0Student opanował prawie całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Praktycznie ją wykorzystuje.
4,5Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski.
5,0Student posiada całą wiedzę na temat rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej oraz jej przydatności w żywieniu człowieka. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2zcid_U01Potrafi zaprojektować dietę z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych oraz ocenić ich wartość odżywczą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U14Potrafi zaprojektować, ocenić i skorygować jadłospis dla różnych grup ludności. Potrafi krytycznie ocenić dobór składników diety w celu zwiększenia jej efektów prozdrowotnych.
TZZ_1A_U15Potrafi ocenić i sklasyfikować surowce pochodzenia roślinnego, zwierzęcego i produkty uboczne, określić zachodzące w nich przemiany i oszacować ich przydatność technologiczną.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-W-3Regionalne produkty w Polsce i Europie.
T-W-4Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-5Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-6Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-2Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.
T-W-7Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-1Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-2Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-3Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-8Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo zaprojektować diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie potrafi ocenić wartości odżywczej i walorów żywieniowych produktów regionalnych i tradycyjnych. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań.
3,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diet. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań.
3,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy.
4,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników.
4,5Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy.
5,0Student prawidłowo projektuje diety z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych. Prawidłowo ocenia wartość odżywczą diety. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_PO5-2zcid_K01Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w żywieniu różnych grup społecznych z wykorzystaniem produktów regionalnych i tradycyjnych, ze świadomością i odpowiedzialnością za pracę. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie rodzajów żywności tradycyjnej i regionalnej.
C-2Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie zasad stosowania żywności tradycyjnej i regionalnej w żywieniu.
Treści programoweT-W-3Regionalne produkty w Polsce i Europie.
T-W-4Techniki wytwarzania żywności regionalnej i tradycyjnej.
T-W-5Bezpieczeństwo zdrowotne produktów tradycyjnych.
T-W-6Socjo-psychologiczne aspekty żywności tradycyjnej i regionalnej.
T-W-2Surowce i produkty w kuchniach narodowych i regionalnych.
T-W-1Uwarunkowania społeczno-gospodarcze i kulturowe kuchni regionalnych.
T-W-7Rynek produktów tradycyjnych i ich ochrona.
T-L-6Produkty tradycyjne z grupy dania i potrawy – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-7Produkty tradycyjne z grupy ryby i produkty rybne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-1Produkty tradycyjne z grupy sery i produkty mleczne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-2Produkty tradycyjne z grupy mięso i produkty mięsne – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-3Produkty tradycyjne z grupy wyroby piekarnicze i cukiernicze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-4Produkty tradycyjne z grupy oleje i tłuszcze – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-5Produkty tradycyjne z grupy napoje alkoholowe – wartość żywieniowa a specyfika produkcji.
T-L-8Wielkość produkcji żywności tradycyjnej i regionalnej w Polsce i w Europie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Opanowanie umiejętności oceny wartości żywieniowej żywności tradycyjnej i regionalnej i przydatności w żywieniu różnych grup ludności.
M-5Opanowanie pozycjonowania żywności tradycyjnej i regionalnej na rynku żywności i w żywieniu człowieka współczesnego.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej
S-2Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (konspekty)
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie posiada potrzeby dokształcania się.
3,0Posiada potrzebę dokształcania się.
3,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy.
4,0Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy.
4,5Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.
5,0Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie.