Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Ichtiologia i akwakultura (S1)
specjalność: Biotechnologia rybacka i akwakultura
Sylabus przedmiotu Teoria optymalnych połowów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ichtiologia i akwakultura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Teoria optymalnych połowów | ||
Specjalność | Eksploatacja rybackich zasobów środowiska wodnego | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Bioinżynierii Środowiska Wodnego i Akwakultury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Stepanowska <Katarzyna.Stepanowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marcin Biernaczyk <Marcin.Biernaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student przystępujący do zajęć z Teorii optymalnych połowów powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu hydrobiologii, ekologii i ochrony środowiska, biologicznych zasobów morza oraz matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie studentom wiadomości z zakresu teorii optymalnych połowów. |
C-2 | Przygotowanie studentów do uczestnictwa w procesie gospodarowania zasobami biologicznymi mórz i oceanów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Standaryzacja nakładu połowowego i jej praktyczne wykorzystanie. | 4 |
T-L-2 | Wykorzystanie danych z pomiaru masowego i odczytów wieku do sporządzenia klucza długość-wiek. | 5 |
T-L-3 | Ocena liczebności i biomasy pokolenia (kohorty) ryb w kolejnych latach życia. | 4 |
T-L-4 | Wyznaczanie parametrów równań wzrostu długości i masy ryb według modelu von Bertalanffy'ego. | 5 |
T-L-5 | Kolokwium. | 3 |
T-L-6 | Wyznaczanie współczynników śmiertelności naturalnej i całkowitej przy pomocy różnych metod. | 5 |
T-L-7 | Zastosowanie metody analizy wirtualnej populacji (VPA). | 4 |
T-L-8 | Ocena zależności "stado-uzupełnienie". | 4 |
T-L-9 | Zastosowanie modelu analitycznego Bevertona i Holta. | 4 |
T-L-10 | Zastosowanie modeli syntetycznych - wyznaczanie parametrów modelu Schaefera i modelu Foxa | 4 |
T-L-11 | Kolokwium | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady, cele i zadania teorii optymalnych połowów. | 2 |
T-W-2 | Pojęcie stada, metodyka identyfikacji stad. | 2 |
T-W-3 | Struktura stada i metody jej badania. | 2 |
T-W-4 | Główne czynniki decydujące o wielkości biomasy stada | 2 |
T-W-5 | Naturalne mechanizmy regulujące wielkość biomasy stada: uzupełnienie, wzrost, śmiertelność. | 2 |
T-W-6 | Zależność stado-uzupełnienie. | 2 |
T-W-7 | Naturalne przyczyny zmian produkcyjności stada. | 2 |
T-W-8 | Nakład połowowy, moc połowowa, wydajność połowu, łowność oraz dostępność i podatność na złowienie. | 2 |
T-W-9 | Presja wywierana przez rybołówstwo jako główny czynnik wpływający na stado - śmiertelność połowowa. | 2 |
T-W-10 | Ocena wielkości stada. | 2 |
T-W-11 | Modele optymalnych połowów: modele globalne (syntetyczne) i modele strukturalne (analityczne). | 4 |
T-W-12 | Analiza wirtualnej populacji. | 2 |
T-W-13 | Prognozowanie połowów. | 2 |
T-W-14 | Gospodarowanie żywymi zasobami mórz - regulacja rybołówstwa | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | przygotowywanie raportów z wykonanych na zajęciach zadań | 20 |
A-L-3 | przygotowanie się do kolokwiów | 30 |
A-L-4 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 10 |
90 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-W-2 | praca własna z piśmiennictwem dotyczącym przedmiotu | 15 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | prezentacja |
M-4 | zajęcia z użyciem komputera |
M-5 | dyskusja dydaktyczna |
M-6 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: wykonanie sprawozdań z wykonanych zadań |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie kolokwiów |
S-3 | Ocena podsumowująca: zdanie egzaminu |
S-4 | Ocena formująca: W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-1_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach. | IA_1A_W07, IA_1A_W09, IA_1A_W19 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-8 | M-2, M-3, M-5, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-1_U01 Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz. | IA_1A_U01, IA_1A_U03, IA_1A_U06 | — | — | C-2, C-1 | T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-3, M-5, M-6, M-4 | S-2, S-1 |
IA_1A_D1-1_U02 Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich. | IA_1A_U04, IA_1A_U10, IA_1A_U15 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10 | M-5, M-6, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
IA_1A_D1-1_K01 Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych. | IA_1A_K01, IA_1A_K04 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-13, T-W-7, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-12, T-W-11, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-8, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-5, M-6 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-1_W01 Student potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia związane z teorią optymalnych połowów. Ma wiedzę na temat procesów zachodzących w "stadach". Potrafi prognozować z wykorzystaniem metod statystycznych zmiany mogące zachodzić w eksploatowanych populacjach. | 2,0 | obecność na mniej niż 80% wykładów lub uzyskanie mniej niż 50% punktów na teście z wykładów |
3,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 50% punktów na teście z wykładów | |
3,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 60% punktów na teście z wykładów | |
4,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 70% punktów na teście z wykładów | |
4,5 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 80% punktów na teście z wykładów | |
5,0 | obecność na więcej niż 80% wykładów i uzyskanie więcej niż 90% punktów na teście z wykładów |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-1_U01 Student potrafi analizować uzyskane informacje. Potrafi korzystać z technologii informacyjnych w celu pozyskania danych do analiz. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium | |
IA_1A_D1-1_U02 Student potrafi dokonać analizy czynników wpływających na efektywność eksploatacji organizmów morskich. Na podstawie posiadanych danych potrafi dokonać oceny zasobów organizmów morskich. | 2,0 | uzyskanie mniej niż 50% punktów na kolokwium |
3,0 | uzyskanie więcej niż 50% punktów na kolokwium | |
3,5 | uzyskanie więcej niż 60% punktów na kolokwium | |
4,0 | uzyskanie więcej niż 70% punktów na kolokwium | |
4,5 | uzyskanie więcej niż 80% punktów na kolokwium | |
5,0 | uzyskanie więcej niż 90% punktów na kolokwium |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
IA_1A_D1-1_K01 Student wykazuje się etycznym podejściem do zwierząt ma jednak świadomość zróżnicowania kulturowego i wynikającego z niego różnego podejścia do eksploatacji organizmów wodnych. | 2,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
3,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
3,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
4,5 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. | |
5,0 | W trakcie zajęć przedstawia się zasady racjonalnej i etycznej działalności w gospodarce rybackiej, nie można jednak dokonać oceny postawy etycznej studenta. |
Literatura podstawowa
- Kompowski A., Horbowy J., Dynamika stada, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1990
- Kompowski A., Horbowy J., Wstęp do teorii optymalnych połowów, Wydawnictwo AR w Szczecinie, Szczecin, 1997
- anonymous, Stock assassment for fishery management., FAO Technical Papers, 2006
- Horbowy, Wielogatunkowy model stado-produkcja, Wydawnictwo MIR, Gdynia, 1992
- Hilborn R., Walters C.J., Quantitative fisheries stock assessment, Chapman&Hall, New York, 1992