Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (N2)

Sylabus przedmiotu Architektura współczesna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Architektura współczesna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 9 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie podstaw wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
C-2Zdobycie umiejętności analizowania różnych kierunków i tendencji w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Architektura nowoczesna u schyłku XIX w.1
T-W-2Secesja, De Stijl, Art Nouveau1
T-W-3Architektura w krajobrazie - Frank LLoyd Wright1
T-W-4"Ornament i zbrodnia" - czysta forma1
T-W-5Bauhaus1
T-W-6Modernizm, styl międzynarodowy1
T-W-7Futuryzm, ekspresjonizm, brutalizm, strukturalizm1
T-W-8Postmodernizm, dekonstruktywizm1
T-W-9Architektura w XIX wieku1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury fachowej7
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny multimedialny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.3_W01
Posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
AK_2A_W08C-1T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.3_U01
posiada umiejętność analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
AK_2A_U13C-2T-W-2, T-W-9, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-8, T-W-7, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_2A_O04.3_K01
rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
AK_2A_K01C-2T-W-9M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.3_W01
Posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
2,0Student nie zna tematyki przedmiotu
3,0Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej wybranych kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej.
3,5Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej wybranych kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych.
4,0Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych.
4,5Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
5,0Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.3_U01
posiada umiejętność analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
3,0Student posiada umiejętność analizowania wybranych kierunków w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu przy wydatnej pomocy nauczyciela
3,5Student posiada umiejętność analizowania wybranych kierunków w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,0Student posiada umiejętność analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
4,5Student trafnie analizuje architekturę współczesną pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
5,0Student samodzielnie i szczegółowo analizuje architekturę współczesną pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AK_2A_O04.3_K01
rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
2,0Student nie rozumie potrzeby dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
3,0Student rozumie w ograniczonym stopniu potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego.
3,5Student rozumie dość dobrze potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego.
4,0Student rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego. Chętnie sięga do literatury zalecanej.
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego. Samodzielnie i chętnie zdobywa wiedzę z przedmiotu wykraczającą poza treści programowe i zalecaną literaturę

Literatura podstawowa

  1. Gossel P., Leuthause G., Architektura XX wieku, Taschen, Kolonia, 2006
  2. Jodido P., Nowe formy, Muza SA, Taschen, Warszawa, 1998
  3. Jodidio P., Architecture NOW!, Taschen, Kolonia, 2005, cała seria do wydawana corocznie

Literatura dodatkowa

  1. Droste M., Bauhaus, Taschen, Berlin, 2006

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Architektura nowoczesna u schyłku XIX w.1
T-W-2Secesja, De Stijl, Art Nouveau1
T-W-3Architektura w krajobrazie - Frank LLoyd Wright1
T-W-4"Ornament i zbrodnia" - czysta forma1
T-W-5Bauhaus1
T-W-6Modernizm, styl międzynarodowy1
T-W-7Futuryzm, ekspresjonizm, brutalizm, strukturalizm1
T-W-8Postmodernizm, dekonstruktywizm1
T-W-9Architektura w XIX wieku1
9

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie literatury fachowej7
A-W-3konsultacje3
A-W-4przygotowanie do zaliczenia5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.3_W01Posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_W08posiada poszerzoną wiedzę o dawnych i współczesnych tendencjach i konwencjach stylowych w kształtowaniu obiektów architektury krajobrazu, rozumie ich uwarunkowania kulturowe i filozoficzne
Cel przedmiotuC-1Zdobycie podstaw wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
Treści programoweT-W-2Secesja, De Stijl, Art Nouveau
T-W-9Architektura w XIX wieku
T-W-3Architektura w krajobrazie - Frank LLoyd Wright
T-W-5Bauhaus
T-W-4"Ornament i zbrodnia" - czysta forma
T-W-1Architektura nowoczesna u schyłku XIX w.
T-W-8Postmodernizm, dekonstruktywizm
T-W-7Futuryzm, ekspresjonizm, brutalizm, strukturalizm
T-W-6Modernizm, styl międzynarodowy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna tematyki przedmiotu
3,0Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej wybranych kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej.
3,5Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej wybranych kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych.
4,0Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych.
4,5Student posiada podstawy wiedzy dotyczącej kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
5,0Student posiada szeroką wiedzę dotyczącą kierunków i tendencji rozwojowych w architekturze współczesnej, ich podstaw filozoficznych i kulturowych oraz wpływu, jaki wywierają na kształtowanie krajobrazu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.3_U01posiada umiejętność analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_U13ocenia na poziomie rozszerzonym wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności analizowania różnych kierunków i tendencji w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
Treści programoweT-W-2Secesja, De Stijl, Art Nouveau
T-W-9Architektura w XIX wieku
T-W-3Architektura w krajobrazie - Frank LLoyd Wright
T-W-5Bauhaus
T-W-4"Ornament i zbrodnia" - czysta forma
T-W-1Architektura nowoczesna u schyłku XIX w.
T-W-8Postmodernizm, dekonstruktywizm
T-W-7Futuryzm, ekspresjonizm, brutalizm, strukturalizm
T-W-6Modernizm, styl międzynarodowy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
3,0Student posiada umiejętność analizowania wybranych kierunków w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu przy wydatnej pomocy nauczyciela
3,5Student posiada umiejętność analizowania wybranych kierunków w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu przy niewielkiej pomocy nauczyciela
4,0Student posiada umiejętność analizowania architektury współczesnej pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
4,5Student trafnie analizuje architekturę współczesną pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
5,0Student samodzielnie i szczegółowo analizuje architekturę współczesną pod kątem jej wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAK_2A_O04.3_K01rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_2A_K01ma świadomość ważności dokształcania i samodoskonalenia w zakresie nowych technologii w architekturze krajobrazu, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób oraz przekazywać wiedzę dotyczącą architektury krajobrazu społeczeństwu
Cel przedmiotuC-2Zdobycie umiejętności analizowania różnych kierunków i tendencji w architekturze współczesnej pod kątem ich wartości estetycznej i wpływu na wartość kulturową krajobrazu
Treści programoweT-W-9Architektura w XIX wieku
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie potrzeby dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
3,0Student rozumie w ograniczonym stopniu potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego.
3,5Student rozumie dość dobrze potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego.
4,0Student rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego
4,5Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego. Chętnie sięga do literatury zalecanej.
5,0Student bardzo dobrze rozumie potrzebę dokształcania się przez całe życie i ważności zdobywania wiedzy z zakresu współczesnych kierunków w architekturze, jako jednej z elementów składowych krajobrazu kulturowego. Samodzielnie i chętnie zdobywa wiedzę z przedmiotu wykraczającą poza treści programowe i zalecaną literaturę