Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Zarządzanie i inżynieria produkcji (N2)

Sylabus przedmiotu Informatyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zarządzanie i inżynieria produkcji
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Informatyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mechatroniki
Nauczyciel odpowiedzialny Sławomir Marczyński <Slawomir.Marczynski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 20 1,50,70zaliczenie
wykładyW2 10 0,50,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Postawowe umiejętności działania w systemie operacyjnym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Definiowanie właściowści obiektów graficznych. Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Składnia procedury zdarzeniowej. Kompilacja i uruchomienie prostej aplikacji2
T-L-2Aplikacja przetwarzająca wartości zmienne. Projekt algorytmu. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Interfejs z komponentami edycyjnymi. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania.Kontrola błędów uzytkownika. Instrukcja Exit Sub. On Erro GoTo2
T-L-3Decyzyjne przetwarzanie danych. Projekt logiczny aplikacji. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.2
T-L-4Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru. Komponenty graficzne i funkcje przetwarzające stałe i zmienne typu DATA2
T-L-5Kolokwium sprawdzające. Sprawdzian praktyczny przy komputerze2
T-L-6Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.2
T-L-7Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox2
T-L-8Zastosowania Instrukcji For … Next. Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe.Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc().2
T-L-9Aplikacje zapisujące/odczytujące dane do/z plików tekstowych. Budowa pliku tekstowego Okna dialogowe.Tworzenie odnośników do stron internetowych.Tworzenie wykresów. Wykresy słupkowe. Wykresy funkcyjne2
T-L-10Kolokwium sprawdzające. Sprawdzian praktyczny przy komputerze2
20
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Domyślna procedura zdarzeniowa. Programowa zmiana właściwości obiektów graficznych. Kompilacja i uruchomieniej aplikacji1
T-W-2Algorytmizacja problemu. Zapis algorytmu w języku programowania. Przetwarzanie danych liczbowych.Typy danych. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania. Operacje matematyczne na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych. Operatory matematyczne. Funkcje matematyczne. Operacje wejścia/ wyjścia na pojedynczych danych (pobranie danej z ekranu / wyprowadzenie wyniku na ekran). Kontrola błędów uzytkownika1
T-W-3Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.1
T-W-4Projekt logiczny aplikacji. Komponenty graficzne generujace dane typu DATA. Deklaracja stałych i zmiennych typu DATA. Decyzyjne przetwarzanie danych typu DATA. Biblioteka Funkcji wbudowanych (przetwarzajacych dane typu DATA). Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru.1
T-W-5Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.1
T-W-6Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox1
T-W-7Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Zastosowania Instrukcji For … Next. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Formatowanie komponentu DataGridView.1
T-W-8Zgnieżdżenia Instrukcji iteracyjnej: For … Next. Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc(). Przerwania pętli. Instrukcja: Exit For1
T-W-9Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych w instrukcjach iteracyjnych. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe. Przetwarzanie wyselekcjonowanych danych tablicy dwuwymiarowej1
T-W-10Złożone zadania programistyczne. Aplikacje odczytujace/zapisujące jednowymiarowe tablice tekstowe z/do plików tekstowych. Budowa pliku tekstowego. Okna dialogowe. Strumienie wejściowe/wyjściowe. Prezentacja wyników obliczeń w postaci list bez powtórzen i tabel przestawnych1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie do sprawdzianów18
A-L-2uczestnictwo w zajęciach20
38
wykłady
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych10
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Instalacja środowiska programistycznego1
13

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Rozwiązanie prostego zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie umiejętności stosowania podstawowej ogólnej struktury algorytmu i podstawowych operatorów
S-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
ZIIP_2A_W07C-1T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
ZIIP_2A_U08, ZIIP_2A_U07C-1T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9M-1, M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZIIP_2A_C15_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
ZIIP_2A_K04C-1T-W-3, T-L-1, T-L-8M-1, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C15_W01
Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C15_U01
Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZIIP_2A_C15_K01
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: zalgorytmizować, oraz zapisać w języku programowania zadanie obliczniowe przetwarzające zmienne tablicowe dwuwymiarowe wymagajce zastosowania instrukcji warunkowych oraz iteracyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Thearon Willis, Bryan Newsome, Visual Basic 2010. Od podstaw, Helion, 2011, 978-83-246-2827-8, 9788324628278, Tłumaczenie: Tomasz Walczak
  2. Jacek Matulewski, Visual Basic .NET w praktyce. Błyskawiczne tworzenie aplikacji, Helion, 2012, 978-83-246-6483-2, 9788324664832
  3. Biolik Leszek, Machowski Janusz, Microsoft Visual Basic 2010 Krok po kroku, Helion, 2010, 978-8-3754-1065-5, 9788375410655
  4. Halvorson Michael, Zacznij Tu! Poznaj Microsoft Visual Basic 2012, Helion, 2010, 978-8-3754-1128-7, 9788375411287, Tłumaczenie: Zatorska Joanna

Literatura dodatkowa

  1. Cay S. Horstmann, Gary Cornell, Core Java 2, Podstawy, Helion, Gliwice, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Definiowanie właściowści obiektów graficznych. Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Składnia procedury zdarzeniowej. Kompilacja i uruchomienie prostej aplikacji2
T-L-2Aplikacja przetwarzająca wartości zmienne. Projekt algorytmu. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Interfejs z komponentami edycyjnymi. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania.Kontrola błędów uzytkownika. Instrukcja Exit Sub. On Erro GoTo2
T-L-3Decyzyjne przetwarzanie danych. Projekt logiczny aplikacji. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.2
T-L-4Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru. Komponenty graficzne i funkcje przetwarzające stałe i zmienne typu DATA2
T-L-5Kolokwium sprawdzające. Sprawdzian praktyczny przy komputerze2
T-L-6Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.2
T-L-7Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox2
T-L-8Zastosowania Instrukcji For … Next. Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe.Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc().2
T-L-9Aplikacje zapisujące/odczytujące dane do/z plików tekstowych. Budowa pliku tekstowego Okna dialogowe.Tworzenie odnośników do stron internetowych.Tworzenie wykresów. Wykresy słupkowe. Wykresy funkcyjne2
T-L-10Kolokwium sprawdzające. Sprawdzian praktyczny przy komputerze2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Domyślna procedura zdarzeniowa. Programowa zmiana właściwości obiektów graficznych. Kompilacja i uruchomieniej aplikacji1
T-W-2Algorytmizacja problemu. Zapis algorytmu w języku programowania. Przetwarzanie danych liczbowych.Typy danych. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania. Operacje matematyczne na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych. Operatory matematyczne. Funkcje matematyczne. Operacje wejścia/ wyjścia na pojedynczych danych (pobranie danej z ekranu / wyprowadzenie wyniku na ekran). Kontrola błędów uzytkownika1
T-W-3Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.1
T-W-4Projekt logiczny aplikacji. Komponenty graficzne generujace dane typu DATA. Deklaracja stałych i zmiennych typu DATA. Decyzyjne przetwarzanie danych typu DATA. Biblioteka Funkcji wbudowanych (przetwarzajacych dane typu DATA). Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru.1
T-W-5Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.1
T-W-6Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox1
T-W-7Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Zastosowania Instrukcji For … Next. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Formatowanie komponentu DataGridView.1
T-W-8Zgnieżdżenia Instrukcji iteracyjnej: For … Next. Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc(). Przerwania pętli. Instrukcja: Exit For1
T-W-9Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych w instrukcjach iteracyjnych. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe. Przetwarzanie wyselekcjonowanych danych tablicy dwuwymiarowej1
T-W-10Złożone zadania programistyczne. Aplikacje odczytujace/zapisujące jednowymiarowe tablice tekstowe z/do plików tekstowych. Budowa pliku tekstowego. Okna dialogowe. Strumienie wejściowe/wyjściowe. Prezentacja wyników obliczeń w postaci list bez powtórzen i tabel przestawnych1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie do sprawdzianów18
A-L-2uczestnictwo w zajęciach20
38
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w zajęciach wykładowych10
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Instalacja środowiska programistycznego1
13
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C15_W01Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu złożonych zadań inżynierskich związanych z inżynierią produkcji, w tym metody twórczego myślenia
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-2Algorytmizacja problemu. Zapis algorytmu w języku programowania. Przetwarzanie danych liczbowych.Typy danych. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania. Operacje matematyczne na liczbach całkowitych i zmiennoprzecinkowych. Operatory matematyczne. Funkcje matematyczne. Operacje wejścia/ wyjścia na pojedynczych danych (pobranie danej z ekranu / wyprowadzenie wyniku na ekran). Kontrola błędów uzytkownika
T-W-7Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Zastosowania Instrukcji For … Next. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Formatowanie komponentu DataGridView.
T-W-3Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.
T-W-4Projekt logiczny aplikacji. Komponenty graficzne generujace dane typu DATA. Deklaracja stałych i zmiennych typu DATA. Decyzyjne przetwarzanie danych typu DATA. Biblioteka Funkcji wbudowanych (przetwarzajacych dane typu DATA). Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru.
T-W-5Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.
T-W-1Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Domyślna procedura zdarzeniowa. Programowa zmiana właściwości obiektów graficznych. Kompilacja i uruchomieniej aplikacji
T-W-6Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox
T-W-9Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych w instrukcjach iteracyjnych. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe. Przetwarzanie wyselekcjonowanych danych tablicy dwuwymiarowej
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wszystkich podstawowych struktury algorytmicznych i podstawowych typów informacji.
3,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje.
3,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w proste algorytmy.
4,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm.
4,5Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm w kilku poprawnych wariantach.
5,0Student zna podstawowe typy informacji (danych) i podstawowe struktury algorytmów, którymi posługujemy się przetwarzając informacje. Potrafi wybrać i połączyć struktury podstawowe w większy algorytm. Student ma wiedzę pozwalającą rozważać różne warianty większego algorytmu i świadomie jeden z nich wybierać.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C15_U01Potrafi analizować problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
ZIIP_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-L-2Aplikacja przetwarzająca wartości zmienne. Projekt algorytmu. Komunikacja z programem poprzez ekran i klawiaturę. Interfejs z komponentami edycyjnymi. Deklaracje typów prostych. Instrukcja przypisania.Kontrola błędów uzytkownika. Instrukcja Exit Sub. On Erro GoTo
T-L-4Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Zagnieżdżenia instrukcji warunkowych Operatory logiczne AND i OR. Instrukcja wielowariantowego wyboru. Komponenty graficzne i funkcje przetwarzające stałe i zmienne typu DATA
T-L-3Decyzyjne przetwarzanie danych. Projekt logiczny aplikacji. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.
T-L-6Automatyzacja działań powtarzalnych o nieznanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracji warunkowych Do z klauzulami: While, Loop While, Until, Loop Until. Stałe i zmienne typu logicznego (Boolean). Biblioteka funkcji i metod matematycznych. Generator liczb losowych.
T-L-7Automatyzacja działań powtarzalnych o znanej liczbie powtórzeń. Instrukcja iteracyjna FOR...Next. Zliczanie i sumowanie wartosci liczbowych. Generowanie i przetwarzanie ciągów liczbowych. Komponent PictureBox
T-L-8Zastosowania Instrukcji For … Next. Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe.Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc().
T-L-9Aplikacje zapisujące/odczytujące dane do/z plików tekstowych. Budowa pliku tekstowego Okna dialogowe.Tworzenie odnośników do stron internetowych.Tworzenie wykresów. Wykresy słupkowe. Wykresy funkcyjne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ułożyć drogi rozwiązania problemu.
3,0Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania.
3,5Student potrafi analizować proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika.
4,0Student potrafi analizować nie tylko proste problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
4,5Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi do algorytmu wprowadzić elementy zabezpieczeń przed błędami użytkownika. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania.
5,0Student potrafi analizować złożone problemy i dobierać algorytmy ich rozwiązywania posługując się standardowymi elementami języka programowania. Potrafi stosować wbudowane standardowe funkcje języka programowania i własne funkcje. Student stosuje elementy optymalizacji algorytmu i świadomie wybiera jedno z kilku rozwiązań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZIIP_2A_C15_K01potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZIIP_2A_K04potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie umiejętności zapisu drogi rozwiązania problemu techniką budowania algorytmów, z wykorzystaniem języka programowania komputerów.
Treści programoweT-W-3Projekt logiczny aplikacji. Decyzyjne przetwarzanie danych. Instrukcja warunkowa prosta i blokowa. Zmienne logiczne. Wartości zmiennych logicznych: TRUE/FALSE. Operatory i instrukcje negacji.
T-L-1Tworzenie interfejsu graficznego. Biblioteka komponentów graficznych. Definiowanie właściowści obiektów graficznych. Wprowadzenie do programowania zdarzeniewego. Składnia procedury zdarzeniowej. Kompilacja i uruchomienie prostej aplikacji
T-L-8Zastosowania Instrukcji For … Next. Zmienne tablicowe. Tablice statyczne jedno-wymiarowe i dwu-wymiarowe. Deklaracja tablic. Interfejs graficzny z komponentem typu: DataGridView. Właściwości i metody komponentu. Odczyt/zapis danych z/w komponencie. Algorytm wyznaczania minimum i maksimum. Procedury definiowane bez argumentowe i argumentowe.Zastosowania instrukcji iteracyjnej For To Step Kod ASCII. Funkcje: Chr() i Asc().
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny i pokaz z użyciem komputera
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w opanowaniu technik działania z użyciem komputerów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Rozwiązanie zadania z użyciem języka programowania. Sprawdzenie wszystkich założonych efektów kształcenia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi: zalgorytmizować, oraz zapisać w języku programowania zadanie obliczniowe przetwarzające zmienne tablicowe dwuwymiarowe wymagajce zastosowania instrukcji warunkowych oraz iteracyjnych
3,5
4,0
4,5
5,0