Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE

Sylabus przedmiotu Materiałoznawstwo spawalnicze:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Materiałoznawstwo spawalnicze
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Michał Kawiak <Michal.Kawiak@zut.edu.pl>, Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 33 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy metalurgii spawalniczej i nauki o materiałach

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zjawisk metalurgicznych zachodzących podczas spawania
C-2Nabycie umiejętności identyfikowania materiałów podstawowych
C-3Nabycie umiejętności doboru właściwego materiału podstawowego uwzględniając spawalność

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Struktura i własności czystych metali6
T-W-2Stopy i wykresy fazowe4
T-W-3Badania materiałów i złączy spawanych4
T-W-4Stopy żelazo - węgiel4
T-W-5Wytwarzanie i klasyfikacja stali4
T-W-6Budowa złączy spawanych4
T-W-7Obróbka cieplna materiałów podstawowych i złączy spawanych4
T-W-8Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe3
33

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach33
A-W-2powtórka materiału wykładu33
A-W-3czytanie wskazanej literatury78
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEMS_W01
Ogólna wiedza o metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane.
C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEMS_U01
Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom.
C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEMS_K01
Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
C-2, C-1, C-3T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEMS_W01
Ogólna wiedza o metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEMS_U01
Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEMS_K01
Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Literatura podstawowa

  1. Blicharski M., Wprowadzenie do Inżynierii Materiałowej, WNT, Warszawa, 2003
  2. Dobrzański L., Podstawy nauki o materiałach i metaloznawstwo, WNT, Warszawa, 2003
  3. Tasak E., Metalurgia spawania, Wydawnictwo JAK, Kraków, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Tasak E., Spawalność stali, Fotobit, Kraków, 2008
  2. Pilarczyk J., Poradnik Inżyniera – Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Struktura i własności czystych metali6
T-W-2Stopy i wykresy fazowe4
T-W-3Badania materiałów i złączy spawanych4
T-W-4Stopy żelazo - węgiel4
T-W-5Wytwarzanie i klasyfikacja stali4
T-W-6Budowa złączy spawanych4
T-W-7Obróbka cieplna materiałów podstawowych i złączy spawanych4
T-W-8Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe3
33

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach33
A-W-2powtórka materiału wykładu33
A-W-3czytanie wskazanej literatury78
A-W-4przygotowanie do zaliczenia przedmiotu6
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEMS_W01Ogólna wiedza o metalurgii procesów spawalniczych oraz spawalności materiałów metalowych stosowanych na konstrukcje spawane.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikowania materiałów podstawowych
C-1Poznanie zjawisk metalurgicznych zachodzących podczas spawania
C-3Nabycie umiejętności doboru właściwego materiału podstawowego uwzględniając spawalność
Treści programoweT-W-7Obróbka cieplna materiałów podstawowych i złączy spawanych
T-W-1Struktura i własności czystych metali
T-W-2Stopy i wykresy fazowe
T-W-3Badania materiałów i złączy spawanych
T-W-4Stopy żelazo - węgiel
T-W-5Wytwarzanie i klasyfikacja stali
T-W-6Budowa złączy spawanych
T-W-8Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEMS_U01Dobór tworzywa konstrukcyjnego odpowiadających sformułowanym wcześniej wymaganiom.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikowania materiałów podstawowych
C-1Poznanie zjawisk metalurgicznych zachodzących podczas spawania
C-3Nabycie umiejętności doboru właściwego materiału podstawowego uwzględniając spawalność
Treści programoweT-W-7Obróbka cieplna materiałów podstawowych i złączy spawanych
T-W-1Struktura i własności czystych metali
T-W-2Stopy i wykresy fazowe
T-W-3Badania materiałów i złączy spawanych
T-W-4Stopy żelazo - węgiel
T-W-5Wytwarzanie i klasyfikacja stali
T-W-6Budowa złączy spawanych
T-W-8Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEMS_K01Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności identyfikowania materiałów podstawowych
C-1Poznanie zjawisk metalurgicznych zachodzących podczas spawania
C-3Nabycie umiejętności doboru właściwego materiału podstawowego uwzględniając spawalność
Treści programoweT-W-7Obróbka cieplna materiałów podstawowych i złączy spawanych
T-W-1Struktura i własności czystych metali
T-W-2Stopy i wykresy fazowe
T-W-3Badania materiałów i złączy spawanych
T-W-4Stopy żelazo - węgiel
T-W-5Wytwarzanie i klasyfikacja stali
T-W-6Budowa złączy spawanych
T-W-8Stale niestopowe ogólnego przeznaczenia i węglowo-manganowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami