Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki - Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE

Sylabus przedmiotu Projektowanie technologii spawania:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria spawalnictwa w zakresie kompetencji IWE
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauki techniczne
Profil
Moduł
Przedmiot Projektowanie technologii spawania
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Materiałowych
Nauczyciel odpowiedzialny Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sławomir Krajewski <Slawomir.Krajewski@zut.edu.pl>, Jerzy Nowacki <Jerzy.Nowacki@zut.edu.pl>, Ryszard Pakos <Ryszard.Pakos@zut.edu.pl>, Adam Sajek <Adam.Sajek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 7,0 ECTS (formy) 7,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 47 5,00,50zaliczenie
laboratoriaL1 19 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy fizyki, elektrotechniki, mechaniki i materiałoznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie podstaw budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych, zrobotyzowanych i zmechanizowanych stanowisk spawalniczych.
C-2Podejmowanie decyzji w zakresie projektowania i budowy stanowisk spawalniczych
C-3Ocena możliwości robotyzacji i mechanizacji procesu technologicznego
C-4Selekcja urządzeń spawalniczych o parametrach spełniających wymagania procesu technologicznego

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Laboratorium technologii spawania19
19
wykłady
T-W-1Ogólne wprowadzenie do technologii spajania6
T-W-2Ciecie i ukosowanie brzegów6
T-W-3Spawanie gazowe i technologie pokrewne4
T-W-4Wprowadzenie do procesów spawania łukowego w osłonach gazowych6
T-W-5Przegląd metod spawania4
T-W-6Zjawisko pękania w stalach4
T-W-7Pęknięcia i inne rodzaje niszczenia konstrukcji4
T-W-8Podstawy konstrukcji5
T-W-9Podstawy wytrzymałości materiałów4
T-W-10Projektowanie spoin4
47

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2czytanie wskazanej literatury34
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach47
A-W-2powtórka materiału wykładu30
A-W-3czytanie wskazanej literatury68
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
151

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEPTS_W01
Wiedza na temat podstawowych procesów spawania, budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych. Znajomość podstawowych zasad projektowania konstrukcji spawanych.
C-2, C-3, C-4, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEPTS_U01
Dobór procesów spawalniczych i parametrów spawania dla poszczególnych technologii. Formułowanie zaleceń spawania gatunków stali i innych materiałów konstrukcyjnych.
C-2, C-3, C-4, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
IWE_10-_IWEPTS_K01
Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
C-2, C-3, C-4, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEPTS_W01
Wiedza na temat podstawowych procesów spawania, budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych. Znajomość podstawowych zasad projektowania konstrukcji spawanych.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEPTS_U01
Dobór procesów spawalniczych i parametrów spawania dla poszczególnych technologii. Formułowanie zaleceń spawania gatunków stali i innych materiałów konstrukcyjnych.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
IWE_10-_IWEPTS_K01
Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami

Literatura podstawowa

  1. Ferenc K., Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2009
  2. Ferenc K., Ferenc J., Konstrukcje spawane. Połączenia, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2006
  3. Klimpel A., Spawanie, zgrzewanie i cięcie metali, WNT, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Klimpel A., Mazur M., Podręcznik spawalnictwa, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Pilarczyk J. (red) praca zbiorowa, Poradnik Inżyniera – Spawalnictwo, WNT, Warszawa, 2003

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Laboratorium technologii spawania19
19

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wprowadzenie do technologii spajania6
T-W-2Ciecie i ukosowanie brzegów6
T-W-3Spawanie gazowe i technologie pokrewne4
T-W-4Wprowadzenie do procesów spawania łukowego w osłonach gazowych6
T-W-5Przegląd metod spawania4
T-W-6Zjawisko pękania w stalach4
T-W-7Pęknięcia i inne rodzaje niszczenia konstrukcji4
T-W-8Podstawy konstrukcji5
T-W-9Podstawy wytrzymałości materiałów4
T-W-10Projektowanie spoin4
47

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2czytanie wskazanej literatury34
A-L-3przygotowanie do zaliczenia6
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach47
A-W-2powtórka materiału wykładu30
A-W-3czytanie wskazanej literatury68
A-W-4przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu6
151
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEPTS_W01Wiedza na temat podstawowych procesów spawania, budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych. Znajomość podstawowych zasad projektowania konstrukcji spawanych.
Cel przedmiotuC-2Podejmowanie decyzji w zakresie projektowania i budowy stanowisk spawalniczych
C-3Ocena możliwości robotyzacji i mechanizacji procesu technologicznego
C-4Selekcja urządzeń spawalniczych o parametrach spełniających wymagania procesu technologicznego
C-1Poznanie podstaw budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych, zrobotyzowanych i zmechanizowanych stanowisk spawalniczych.
Treści programoweT-W-3Spawanie gazowe i technologie pokrewne
T-W-2Ciecie i ukosowanie brzegów
T-W-1Ogólne wprowadzenie do technologii spajania
T-W-4Wprowadzenie do procesów spawania łukowego w osłonach gazowych
T-W-5Przegląd metod spawania
T-W-6Zjawisko pękania w stalach
T-W-7Pęknięcia i inne rodzaje niszczenia konstrukcji
T-W-8Podstawy konstrukcji
T-W-9Podstawy wytrzymałości materiałów
T-W-10Projektowanie spoin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEPTS_U01Dobór procesów spawalniczych i parametrów spawania dla poszczególnych technologii. Formułowanie zaleceń spawania gatunków stali i innych materiałów konstrukcyjnych.
Cel przedmiotuC-2Podejmowanie decyzji w zakresie projektowania i budowy stanowisk spawalniczych
C-3Ocena możliwości robotyzacji i mechanizacji procesu technologicznego
C-4Selekcja urządzeń spawalniczych o parametrach spełniających wymagania procesu technologicznego
C-1Poznanie podstaw budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych, zrobotyzowanych i zmechanizowanych stanowisk spawalniczych.
Treści programoweT-W-3Spawanie gazowe i technologie pokrewne
T-W-2Ciecie i ukosowanie brzegów
T-W-1Ogólne wprowadzenie do technologii spajania
T-W-4Wprowadzenie do procesów spawania łukowego w osłonach gazowych
T-W-5Przegląd metod spawania
T-W-6Zjawisko pękania w stalach
T-W-7Pęknięcia i inne rodzaje niszczenia konstrukcji
T-W-8Podstawy konstrukcji
T-W-9Podstawy wytrzymałości materiałów
T-W-10Projektowanie spoin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięIWE_10-_IWEPTS_K01Prawidłowa identyfikacja i rozstrzyganie dylematów związanych z wykonywaniem zawodu.
Cel przedmiotuC-2Podejmowanie decyzji w zakresie projektowania i budowy stanowisk spawalniczych
C-3Ocena możliwości robotyzacji i mechanizacji procesu technologicznego
C-4Selekcja urządzeń spawalniczych o parametrach spełniających wymagania procesu technologicznego
C-1Poznanie podstaw budowy, własności eksploatacyjnych oraz obsługi urządzeń spawalniczych, zrobotyzowanych i zmechanizowanych stanowisk spawalniczych.
Treści programoweT-W-3Spawanie gazowe i technologie pokrewne
T-W-2Ciecie i ukosowanie brzegów
T-W-1Ogólne wprowadzenie do technologii spajania
T-W-4Wprowadzenie do procesów spawania łukowego w osłonach gazowych
T-W-5Przegląd metod spawania
T-W-6Zjawisko pękania w stalach
T-W-7Pęknięcia i inne rodzaje niszczenia konstrukcji
T-W-8Podstawy konstrukcji
T-W-9Podstawy wytrzymałości materiałów
T-W-10Projektowanie spoin
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Film
M-3Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium w połowie semestru
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe na koniec semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnione wymagania uzyskania oceny 3 konieczna gruntowna powtórka całości materiału
3,0schematyczna i podstawowa wiedza z zakresu przedmiotu spełniająca minimalne kryteria
3,5ogólna wiedza z zakresu przedmiotu ze znaczącymi brakami
4,0solidna wiedza z zakresu przedmiotu z szeregiem zauważalnych błędów, umiejętność analizy związków czynników wyjściowych ze skutkami
4,5wiedza z zakresu przedmiotu powyżej przeciętnego standardu, z pewnymi błędami, umiejętność wyciągania wniosków z analizy związków przyczyn ze skutkami
5,0wiedza z zakresu przedmiotu z dopuszczeniem jedynie drugorzędnych błędów oraz umiejętność interpretacji związków przyczyn ze skutkami