Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)
Sylabus przedmiotu Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura krajobrazu | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt krajobrazu | ||
Obszary studiów | nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kształtowanie przestrzeni sąsiedzkiej | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Krajobrazu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agnieszka Dobrowolska <Agnieszka.Dobrowolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 15 | Grupa obieralna | 2 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Brak |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z teorią kształtowania przestrzeni sąsiedzkiej i warunkami dla jej kreacji |
C-2 | Zapoznanie studentów z zagadnieniem rewitalizacji przestrzeni osiedlowych, metodami humanizacji przestrzeni i kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. |
C-3 | Zapoznanie studentów z historycznymi i współczesnymi uwarunkowaniami kształtowania przestrzeni osiedlowych. |
C-4 | Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania krytycznej oceny warunków formowania przestrzeni sąiedzkiej w danym zespole mieszkniowym oraz doboru pożadanych rozwiązań funkcjonalno-przestrzennych i estetycznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie - symbolika domu i ogrodu. Hierarchia przestrzeni w osiedlu i znaczenie przestrzeni sąsiedzkiej . | 2 |
T-W-2 | Historyczne i współczesne uwarunkowania dla kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Geneza współczesnego mieszkalnictwa | 2 |
T-W-3 | Przestrzeń dospołeczniona i odspołeczniona | 2 |
T-W-4 | Warunki funkcjonalno-przestrzenne dla powstawania przestrzeni sąsiedzkiej | 4 |
T-W-5 | Przemiany w zagospdarowaniu przestrzeni sąsiedzkich. Rewitalizacja podwórek i wnętrz międzyblokowych | 2 |
T-W-6 | Aspekty społeczne w programowaniu i zagospodarowywaniu przestrzeni sąsiedzkich. Realizacja potrzeb społecznych różnych grup użytkowników w przestrzeni | 4 |
T-W-7 | Współczesne tendencje w zakresie kształtowania osiedlowych terenów zieleni. Prezentacje i zaliczenie | 4 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na zajęciach | 20 |
A-W-2 | Czytanie wskazanej literatury | 10 |
A-W-3 | Przygotowanie pracy semestralnej - praca opisowa, studialna na zadany temat | 30 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Analiza przypadku |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Praca semestralna dotycząca analizy wskazanego zespołu mieszkaniowego pod kątem kreacji przestrzeni sąsiedzkiej wraz z wytycznymi dla zmian jego zagospodarowania. |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania terenów osiedlowych | AK_1A_W11 | A1_W11, A1_W12, T1A_W08 | InzA_W03 | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-1 |
AK_1A_O15.2_W14 Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych. | AK_1A_W14 | T1A_W07 | InzA_W02 | C-1, C-4 | T-W-4, T-W-3, T-W-7, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_U09 Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej | AK_1A_U09 | T1A_U07, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U11, T1A_U12, T1A_U13 | InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05 | C-4 | T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AK_1A_O15.2_K07 Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców. | AK_1A_K07 | R1A_K06, T1A_K02 | InzA_K01 | C-4 | T-W-4, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_W11 Zna historyczne i współczesne uwarunkowania i tendencje dla kształtowania terenów osiedlowych | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie scharakteryzować zagospodarowania osiedla mieszkaniowegoi. |
3,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować zagospodarowanie osiedla mieszkaniowego bez umiejętności analizy przyjętych rozwiązań. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować zagospodarowanie osiedla mieszkaniowego, dokonując częściowej analizy przyjętych rozwiązań. | |
4,0 | Student potrafi poprawnie scharakteryzować zagospodarowanie osiedla mieszkaniowego, dokonując analizy przyjętych rozwiązań. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie schrakteryzować zagospodaowanie osiedla mieszkaniowego, dokonując analizy przyjętych rozwiązań, odnosząc się do aktualnych tendencji w architekturze krajobrazu. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie schrakteryzować zagospodarowanie osiedlamieszkaniowegoi, dokonać jego analizy, odnosząc się do aktualnych tendencji w architekturze krajobrazu, a także dokonująć samodzielnej, krytycznej oceny sposobu kształtowania przestrzeni. | |
AK_1A_O15.2_W14 Zna metody analiz i kryteria oceny warunków kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w danym zespole mieszkaniowym dla określenia wytycznych programowych i funkcjonalnych. | 2,0 | Nie potrafi poprawnie wskazać większości cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. |
3,0 | Poprawnie wskazuje większość cech przestrzenych, elementów zagospdoarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. | |
3,5 | Poprawnie wskazuje tłumaczy większość cech przestrzennych, elementów zagospodarowania i uwarunkowań dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. | |
4,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, | |
4,5 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przestrzenne, elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej w osiedlu, formułuje wytyczne dla zagospodarowania, | |
5,0 | Poprawnie i wyczerpująco wskazuje i tłumaczy cechy przstrzenne i elementy zagospodarowania i uwarunkowania dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej, formułuje wytyczne dla zagospdoarowania o dużej jakości. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_U09 Potrafi przeanalizować teren pod wzgledem warunków dla powstania przestrzeni sąsiedzkiej | 2,0 | Student nie potrafi poprawnie zaanalizować terenu pod względem warunków dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej. |
3,0 | Student poptrafi poprawnie zaanalizować teren pod względem warunków dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej bez umiejętności oceny jego atrakcyjności. | |
3,5 | Student potrafi poprawnie zaanalizować teren pod względem warunków dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej oraz częściowo ocenić jego atrakcyjność | |
4,0 | Student potrafi poprawnie zanalizować teren pod względem warunków dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej oraz ocenić jego atrakcyjność. | |
4,5 | Student potrafi poprawnie zanalizować teren pod względem warunków dla kreacj przestrzeni sąsiedzkiej oraz ocenić jego atrakcyjność, a także sformułować pożądane wytyczne dla jego zagospodarowania. | |
5,0 | Student potrafi poprawnie zanalizować teren pod względem warunków dla kreacji przestrzeni sąsiedzkiej, ocenić jego atrakcyjność a także sformułować pożądane wytyczne dla jego zagospodarowania o dużej jakości rozwiązań |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AK_1A_O15.2_K07 Rozumie potrzebę kształtowania przestrzeni osiedlowych o różnym stopniu upublicznienia i związek atrakcyjności przestrzeni z możliwością zaspokojenia potrzeb mieszkańców. | 2,0 | Student nie posiada zdolności do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, pozostaje bierny w kontaktach z mieszkańcami a poczynione spostrzeżenia są niewystarczające |
3,0 | Student posiada zdolność do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, ale pozostaje raczej bierny w kontaktach z mieszkańcami a poczynione spostrzeżenia nie są kompleksowe. | |
3,5 | Student posiada zdolność do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu, ale pozostaje raczej bierny w kontaktach z mieszkańcami. | |
4,0 | Student posiada zdolność do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu. Wykazuje aktywną postawę w rozmowach z mieszkańcami i w sposób wrażliwy wyraża ich potrzeby, co zawiera w przygotowanym raporcie | |
4,5 | Student posiada zdolność do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu. Wykazuje aktywną postawę w rozmowach z mieszkańcami i w sposób wrażliwy wyraża ich potrzeb, co zawiera w przygotowanym raporcie. Wykazuje determinację w określeniu warunkow dla poprawy sytuacji. | |
5,0 | Student posiada zdolność do dostrzegania i oceniania warunków dla zaspokajania potrzeb społecznych oraz rozwoju więzi społecznych w osiedlu. Wykazuje aktywną postawę w rozmowach z mieszkańcami i w sposób wrażliwy wyraża ich potrzeb, co zawiera w przygotowanym raporcie. Wykazuje determinację w określeniu warunkow dla poprawy sytuacji a proponowane wytyczne cechuje duża wartość. |
Literatura podstawowa
- Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w planowaniu i projektowaniu miast, Politechnika Warszawska, Warszawa, 2001
- Gronostajska B., Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkaniowej, 2007
- Skibniewska H., Goryński A., Bożekowska D., Tereny otwarte w miejskim środowisku mieszkaniowym, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 1979