Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Parki miejskie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parki miejskie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Architektury Krajobrazu
Nauczyciel odpowiedzialny Eliza Sochacka-Sutkowska <Eliza.Sochacka-Sutkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Magdalena Czałczyńska-Podolska <Magdalena.Czalczynska-Podolska@zut.edu.pl>, Marta Kościńska <Marta.Koscinska@zut.edu.pl>, Paweł Nowak <pawel.nowak@zut.edu.pl>, Aleksandra Pilarczyk <Aleksandra.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Magdalena Rzeszotarska-Pałka <Magdalena.Rzeszotarska-Palka@zut.edu.pl>, Adam Szymski <Adam-Szymski@zut.edu.pl>, Arkadiusz Telesiński <Arkadiusz.Telesinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 20 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak wymagań wstępnych.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z odrębnością funkcjonalno-przestrzenną parków miejskich jako przestrzeni publicznej w zieleni miejskiej oraz z zasadami ich kształtowania.
C-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania parków miejskich, relacji z otoczeniem, atrakcyjności rekreacyjnej i krajobrazowej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jakości i ożywienia parków.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Geneza parku miejskiego – przedstawienie pierwszych rozwiązań parków miejskich. Proces ewolucji funkcjonalnej i zmian zachodzących w sposobach komponowania parków miejskich w ujęciu historycznym.4
T-W-2Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej.2
T-W-3Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem)4
T-W-4Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne)4
T-W-5Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie.6
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie ideogramu wybranego współczesnego parku miejskiego.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Poszukiwania inspiracji15
A-W-5Studia terenowe w przestrzeni parkowej5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna, zajęcia terenowe
M-4dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Studium przestrzeni wybranego parku miejskiego - ocena atrakcyjności rekreacyjnej i społecznej walorów przestrzenno-krajobrazowych, dostępności i powiązań, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania parków miejskich, wrażliwość i indywidualizm podejścia.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.1_W01
Zna metody i kryteria oceny atrakcyjności rekreacyjnej, dostępności i jakości przestrzenno-krajobrazowych parków miejskich oraz historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
AK_1A_W07T1A_W05, T1A_W10InzA_W05C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.1_U01
Student potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym oraz określić pożądane kierunki przekształceń.
AK_1A_U03, AK_1A_U11, AK_1A_U17R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05C-2T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O08.1_K01
Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
AK_1A_K07, AK_1A_K08, AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02, T1A_K05InzA_K01C-2, C-1T-W-5, T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.1_W01
Zna metody i kryteria oceny atrakcyjności rekreacyjnej, dostępności i jakości przestrzenno-krajobrazowych parków miejskich oraz historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
2,0Student nie zna metod ani kryteriów oceny parków miejskich. Nie określa historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu.
3,0Student zna pobieżnie metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
3,5Student zna podstawowe metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,0Student dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu.
4,5Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady.
5,0Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i obrazowo scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady naświetlając rozwiązania.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.1_U01
Student potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym oraz określić pożądane kierunki przekształceń.
2,0Student nie potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym ani przestrzenno-krajobrazowym.
3,0Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków przekształceń.
3,5Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, formułuje pożądane kierunki przekształceń, jednak nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, poprawnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną.
4,5Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną.
5,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną. Formułuje rozwiązania wariantowe.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O08.1_K01
Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
3,0Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
3,5Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji w tym zakresie.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia w tym obszarze.

Literatura podstawowa

  1. Boehm A., Wnętrze w kompozycji krajobrazu, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2004
  2. Zachariasz A., Tereny zieleni miejskiej – aspekty architektoniczno – planistyczne, Politechniki Krakowskiej, Kraków, 2001
  3. Hayward J., Urban parks: Research, planning and social change [w:] Public places and spaces., New York, 1989
  4. Marcus C., Francis C., People Places, Design Guidelines for Urban Spaces, New York, 1998
  5. Bernacki K., Idea parku miejskiego po 1982 roku. (praca doktorska), Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Geneza parku miejskiego – przedstawienie pierwszych rozwiązań parków miejskich. Proces ewolucji funkcjonalnej i zmian zachodzących w sposobach komponowania parków miejskich w ujęciu historycznym.4
T-W-2Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej.2
T-W-3Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem)4
T-W-4Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne)4
T-W-5Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie.6
20

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie ideogramu wybranego współczesnego parku miejskiego.10
A-W-3Czytanie wskazanej literatury10
A-W-4Poszukiwania inspiracji15
A-W-5Studia terenowe w przestrzeni parkowej5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.1_W01Zna metody i kryteria oceny atrakcyjności rekreacyjnej, dostępności i jakości przestrzenno-krajobrazowych parków miejskich oraz historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W07zna w zakresie podstawowym współczesne technologie i tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania parków miejskich, relacji z otoczeniem, atrakcyjności rekreacyjnej i krajobrazowej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jakości i ożywienia parków.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnością funkcjonalno-przestrzenną parków miejskich jako przestrzeni publicznej w zieleni miejskiej oraz z zasadami ich kształtowania.
Treści programoweT-W-5Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie.
T-W-4Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne)
T-W-1Geneza parku miejskiego – przedstawienie pierwszych rozwiązań parków miejskich. Proces ewolucji funkcjonalnej i zmian zachodzących w sposobach komponowania parków miejskich w ujęciu historycznym.
T-W-3Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem)
T-W-2Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna, zajęcia terenowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium przestrzeni wybranego parku miejskiego - ocena atrakcyjności rekreacyjnej i społecznej walorów przestrzenno-krajobrazowych, dostępności i powiązań, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania parków miejskich, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod ani kryteriów oceny parków miejskich. Nie określa historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu.
3,0Student zna pobieżnie metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
3,5Student zna podstawowe metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić niektóre historyczne i współczesne tendencje w ich projektowaniu.
4,0Student dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu.
4,5Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady.
5,0Student bardzo dobrze zna metody i kryteria oceny parków miejskich. Potrafi określić i obrazowo scharakteryzować większość historycznych i współczesnych tendencji w ich projektowaniu. Potrafi przytoczyć liczne przykłady naświetlając rozwiązania.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.1_U01Student potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym oraz określić pożądane kierunki przekształceń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U03dokonuje analizy i waloryzacji kompozycji form przestrzennych w krajobrazie
AK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
AK_1A_U17ocenia na podstawowym poziomie wartość kulturową krajobrazu i jego składowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania parków miejskich, relacji z otoczeniem, atrakcyjności rekreacyjnej i krajobrazowej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jakości i ożywienia parków.
Treści programoweT-W-5Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie.
T-W-4Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne)
T-W-1Geneza parku miejskiego – przedstawienie pierwszych rozwiązań parków miejskich. Proces ewolucji funkcjonalnej i zmian zachodzących w sposobach komponowania parków miejskich w ujęciu historycznym.
T-W-3Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem)
T-W-2Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna, zajęcia terenowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium przestrzeni wybranego parku miejskiego - ocena atrakcyjności rekreacyjnej i społecznej walorów przestrzenno-krajobrazowych, dostępności i powiązań, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania parków miejskich, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dokonać oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym ani przestrzenno-krajobrazowym.
3,0Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, jednak ma problem ze sformułowaniem pożądanych kierunków przekształceń.
3,5Student potrafi dokonać podstawowej oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, formułuje pożądane kierunki przekształceń, jednak nie ustrzega się drobnych błędów.
4,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, poprawnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną.
4,5Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną.
5,0Student potrafi dokonać złożonej oceny jakości oceny parku miejskiego w wymiarze użytkowym i przestrzenno-krajobrazowym, bezbłędnie formułuje pożądane kierunki zmian, cechujące się wysoką wartością merytoryczną. Formułuje rozwiązania wariantowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O08.1_K01Student wykazuje wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K07rozumie podstawowe relacje między potrzebami użytkowników i cechami przestrzeni
AK_1A_K08ma świadomość znaczenia dziedzictwa kulturowego, jego wartości i potrzeby ochrony
AK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności w zakresie dokonywania oceny warunków funkcjonowania parków miejskich, relacji z otoczeniem, atrakcyjności rekreacyjnej i krajobrazowej oraz możliwości doboru odpowiednich rozwiązań podniesienia jakości i ożywienia parków.
C-1Zapoznanie studentów z odrębnością funkcjonalno-przestrzenną parków miejskich jako przestrzeni publicznej w zieleni miejskiej oraz z zasadami ich kształtowania.
Treści programoweT-W-5Przegląd wzorcowych form i rodzajów współczesnych parków miejskich z ich analizą użytkową i stylistyczną. Prezentacje i zaliczenie.
T-W-4Socjologiczny aspekt dostępności parku miejskiego – znaczenie identyfikacji przestrzeni (nazewnictwo, informacja i promocja obiektów, elementy orientujące w przestrzeni, partycypacja społeczna) Elementy decydujące o społecznej atrakcyjności parków miejskich – Aspekty funkcjonalny i stylistyczny. Wykorzystanie wartości kulturowych w kształtowaniu parków miejskich – (tradycja miejsca, elementy zabytkowe, obiekty kulturowe, symbolika przestrzeni, wartości artystyczne)
T-W-3Lokalizacja parku miejskiego w strukturze przestrzennej miasta – wartość ciągłości funkcjonalno - przestrzennej terenów zieleni miejskiej. Dostępność fizyczna parków miejskich (wejścia, granice, typy sąsiedztwa, powiązanie z otoczeniem)
T-W-2Znaczenie pojęcia „parku miejskiego” – zagadnienie zasięgu oddziaływania poszczególnych typów parków (park osiedlowy, park dzielnicowy, park miejski). Przedstawienie problematyki współczesnych definicji i klasyfikacji zieleni miejskiej.
Metody nauczaniaM-1wykład problemowy
M-2metoda przypadków, prezentacje
M-3metoda sytuacyjna, zajęcia terenowe
M-4dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Studium przestrzeni wybranego parku miejskiego - ocena atrakcyjności rekreacyjnej i społecznej walorów przestrzenno-krajobrazowych, dostępności i powiązań, komfortu użytkowania i bezpieczeństwa. Inspiracje do miejsca. Ocenie podlega umiejętność analizy, wykorzystanie wiedzy o znaczeniu i zasadach kształtowania parków miejskich, wrażliwość i indywidualizm podejścia.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje wrażliwości na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
3,0Student wykazuje niewielką wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
3,5Student wykazuje podstawową wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
4,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej.
4,5Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji w tym zakresie.
5,0Student wykazuje dużą wrażliwość na aspekty społeczne i kulturowe w kontekście odbioru parku miejskiego jako rekreacyjnej przestrzeni publicznej, ma swobodę dyskusji oraz przytacza liczne odniesienia w tym obszarze.