Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Gospodarowanie wodą w krajobrazie:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Gospodarowanie wodą w krajobrazie
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Gospodarki Wodnej
Nauczyciel odpowiedzialny Cezary Podsiadło <Cezary.Podsiadlo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy gleboznawstwa

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.2
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.2
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.3
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Cele i zadania melioracji.2
T-W-6Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.2
T-W-7Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
AK_1A_W20, AK_1A_W05, AK_1A_W12R1A_W03, R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07, T1A_W02, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08InzA_W02, InzA_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
AK_1A_U11R1A_U05, T1A_U06, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
AK_1A_K09R1A_K03, R1A_K06, T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-3, T-W-6, T-W-7M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_W01
Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_U01
Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_O05.2_K01
Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru

Literatura podstawowa

  1. Pływaczyk A., Kowalczyk T., Gospodarowanie wodą w krajobrazie, UP Wrocław, Wrocław, 2007
  2. Mioduszewski W., Ochrona i kształtowanie zasobów wodnych w krajobrazie rolniczym, IMUZ Falenty, Falenty, 1999
  3. Trybała M., Gospodarowanie wodą w rolnictwie, PWRiL Warszawa, Warszawa, 1996

Literatura dodatkowa

  1. Tomiałojcia L., Ekologiczne aspekty melioracji wodnych., PAN Kraków, Kraków, 1995

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.2
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.2
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.3
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.2
T-W-5Cele i zadania melioracji.2
T-W-6Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.2
T-W-7Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Konsultacje10
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładowej5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_W01Posiada wiedzę o zjawiskach i procesach wywołanych pod wpływem działania wody w różnych typach krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W20zna i identyfikuje przyczyny degradacji środowiska oraz zasady i sposoby jego zapobiegania
AK_1A_W05opisuje podstawowe sposoby badania gleb oraz ich systematykę
AK_1A_W12posiada znajomość podstawowych praw naturalnych i działań związanych ze środowiskiem i jego ochroną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
T1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Cele i zadania melioracji.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-6Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-7Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_U01Posiada umiejętnośc analizy i oceny zmian zachodzących w środowisku oraz zapobieganiu wystepowania niekorzystnych zjawisk wodnych w róznych ekosystemach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U11potrafi przy użyciu podstawowych metod badawczych uzyskać różnorodne dane o terenie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U11ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Cele i zadania melioracji.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-6Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-7Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań
3,0Student potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyniki swoich badań
3,5Student prezentuje wyniki z umiejętnością ich efektywnej analizy
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach.
4,5Student potrafi efektywnie prezentować, analizować, dyskutować o osiągniętych wynikach oraz oszacować błędy.
5,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy .Potrafi również prowadzić dyskusje o osiągniętych wynikach.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_O05.2_K01Posiada świadomość dotyczącą oddziaływania różnych czynników na proces kształtowania obszarów wiejskich i miejskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K09ma świadomość wpływu różnorodnych uwarunkowań sytuacyjnych na proces kształtowania przestrzeni
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z znaczeniem wody w środowisku przyrodniczym i jej oddziaływaniem na krajobraz
C-2Ocena wpływu czynników meteorologicznych i hydrologicznych na krajobraz
C-3Uczulenie studenta na aktywne i twórcze poszukiwanie przykładów oddziaływania wody na jego otoczenie
Treści programoweT-W-1Cele i zadania gospodarki wodnej, podsawowe pojęcia i akty prawne związane z gospodarką wodną.
T-W-2Rodzaje zasobów wodnych.
T-W-4Wilgotność gleby, metody pomiaru.
T-W-5Cele i zadania melioracji.
T-W-3Ewapotranspiracja,czynniki wpływajace na stosunki wodne gleby.
T-W-6Charakterystyczne budowle wodne w ogrodach i parkach.
T-W-7Zbiorniki naturalne i wodne w krajobrazie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzian pisemny całościowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi.
3,0Student poprawnie wykorzystuje zaledwie kilka narzędzi związanych z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia związane z gospodarowaniem woda w krajobrazie
4,0Student nie tylko poprawnie wykorzystuje narzędzia, ale również potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także przy ich pomocy identyfikować poszczególne elementy związane z gospodarowaniem wodą w krajobrazie
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć narzędzia, potrafi porównywać ich efektywność, a także samodzielnie identyfikować narzędzia potrzebne do rozwiązania zadanego problemu z jednoczesnym uzasadnieniem wyboru