Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - Architektura krajobrazu (S1)

Sylabus przedmiotu Kosztorysy i wycena projektu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura krajobrazu
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier architekt krajobrazu
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, nauk technicznych, studiów inżynierskich, sztuki
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kosztorysy i wycena projektu
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Meteorologii, Botaniki i Kształtowania Terenów Zieleni
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Mąkosza <Agnieszka.Makosza@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marcin Kubus <Marcin.Kubus@zut.edu.pl>, Grzegorz Nowak <Grzegorz.Nowak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 10 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 20 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu projektowania terenów zieleni
W-2Student posiada podstawowe wiadomości z zakresu urządzania terenów zieleni

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20
wykłady
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-A-2Praca nad zadaniem 16
A-A-3Praca nad zadaniem 24
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
M-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
S-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W19, AK_1A_W13R1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W10InzA_W02, InzA_W03, InzA_W04C-1, C-2T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
AK_1A_U07, AK_1A_U08, AK_1A_U19R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U06, T1A_U08, T1A_U10, T1A_U12, T1A_U14, T1A_U16InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U06, InzA_U08C-4T-A-9, T-A-2, T-A-7, T-A-10, T-A-8M-4S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
AK_1A_K10R1A_K03, R1A_K04, T1A_K02, T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05InzA_K01C-1, C-2, C-3, C-4T-W-4, T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-2, M-1, M-3S-4
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
AK_1A_K12A1_K01, R1A_K01, R1A_K07, T1A_K01C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-2, M-1, M-3S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_W01
Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_U01
Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
AK_1A_C23_K01
Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
AK_1A_C23_K02
Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania

Literatura podstawowa

  1. Smoktunowicz E., Kosztorysowanie obiektów i robót budowlanych, POLCEN, Warszawa, 2001
  2. Kowalczyk Z., Zabielski J., Kosztorysowanie i normowanie w budownictwie, WSiP, Warszawa, 2005

Literatura dodatkowa

  1. praca zbiorowa, Środowiskowe zasady obliczania wartości kosztorysowej inwestycji budowlanej, IPB, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów2
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu2
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma2
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania2
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie2
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie2
T-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)2
T-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)2
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu2
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria2
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów2
T-W-4Metody sporządzania kosztorysów2
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach20
A-A-2Praca nad zadaniem 16
A-A-3Praca nad zadaniem 24
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia wykładów20
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_W01Student zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi podać definicje podstawowych pojęć, zdefiniować rodzaje kosztorysów, określić podstawy ich sporządzenia, rolę zadania i funkcję kosztorysów; student zna różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_W19zna podstawowe zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu
AK_1A_W13ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania zawodu architekta krajobrazu, w tym: przepisów prawnych, zasad sporządzania dokumentacji projektowej a w wykonawstwie podstawowych zasad bhp
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W08ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej
T1A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego; umie korzystać z zasobów informacji patentowej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi prawidłowo wymienić, oraz nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Nie potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Nie potrafi prawidłowo zdefiniować rodzajów kosztorysów, nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,0Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów, ale nie potrafi określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
3,5Student potrafi wymienić, ale nie potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Nie potrafi prawidłowo scharakteryzować roli, zadań i funkcji kosztorysów; Nie potrafi prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,0Student potrafi wymienić, ale nie w pełni potrafi prawidłowo objaśnić zasad sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Nie potrafi w pełni prawidłowo objaśnić różnic pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
4,5Student potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
5,0Student ma wiedzę ugruntowaną i potrafi wymienić oraz prawidłowo objaśnić zasady sporządzania kosztorysów w zakresie obiektów architektury krajobrazu; Potrafi prawidłowo podać definicje podstawowych pojęć; Potrafi prawidłowo zdefiniować rodzaje kosztorysów i określić podstawy ich sporządzenia; Potrafi prawidłowo scharakteryzować role, zadania i funkcje kosztorysów; Potrafi prawidłowo objaśnić różnice pomiędzy metodami sporządzania kosztorysów obiektów architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_U01Student ma umiejętność w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_U07sporządza uproszczoną dokumentację projektową zgodnie z wymogami formalnymi i przedstawia ją w formie rysunkowej i opisowej
AK_1A_U08pozyskuje podstawowe informacje właściwe do zadania projektowego z różnych źródeł
AK_1A_U19ma umiejętność w stopniu podstawowym sporządzania kosztorysów do obiektów architektury krajobrazu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
T1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U06ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
T1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
T1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-A-9Wykonanie kosztorysu wybranego obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-A-2Zapoznanie z programem do kosztorysowania Norma Pro Edu
T-A-7Wykonanie kosztorysu "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
T-A-10Analiza wykonanych kosztorysów obiektu architektury krajobrazu (zadanie 2)
T-A-8Analiza wykonanych kosztorysów "Gospodarki drzewostanem" (zadanie 1)
Metody nauczaniaM-4Metody praktyczne / Wykonanie kosztorysu (zadanie 1, zadanie 2)
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 1)
S-3Ocena formująca: Zaliczenie kosztorysu (zadanie 2)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie nabył umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Popełnia błędy przy doborze rodzaju kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
3,5Student ma umiejętności w stopniu podstawowym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Popełnia błędy przy określaniu podstaw do kosztorysowania (poziomu cen i narzutów); Popełnia błędy przy dobieraniu pozycji kosztorysowych w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,0Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Nie w pełni potrafi dobierać pozyce kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
4,5Student ma umiejętności w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów, popełnia błędy przy doborze jednostek.
5,0Student ma ugruntowaną umiejętność w stopniu dobrym wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu za pomocą programu komputerowego. Potrafi prawidłowo dobrać rodzaj kosztorysu; Potrafi prawidłowo określić podstawy do kosztorysowania (poziom cen i narzutów); Potrafi prawidłowo dobrać pozycje kosztorysowe w zależności od technologii wykonywania obiektów; Potrafi prawidłowo dobierać jednostki.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_K01Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K10ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i odpowiedzialności projektanta za decyzje podjęte w procesie projektowym i wykonawstwie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
T1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
T1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
C-4Opanowanie umiejętności wykonania kosztorysu obiektu architektury krajobrazu
Treści programoweT-W-4Metody sporządzania kosztorysów
T-W-2Podział kosztorysów ze względu na wybrane kryteria
T-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-W-5Kalkulacja indywidualna, metoda interpolacji, ekstrapolacji, analogii. Kodyfikacja CPV.
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada elementarnej świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie posiada elementarnej świadomości odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie posiada elementarnej świadomości, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,0Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Nie w pełni rozumie związek pomiędzy odpowiedzialnością projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Nie w pełni rozumie związek w tym, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
3,5Student ma podstawową świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma podstawową świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma podstawową świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,0Student ma świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
4,5Student ma pełną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość funkcjonowania ograniczeń formalno-prawnych i w procesie kosztorysowania postępuje zgodnie z tymi ograniczeniami. Ma pełną i ugruntowaną świadomość odpowiedzialności projektanta i kosztorysanta obiektu architektury krajobrazu w procesie projektowym w zakresie wybrania optymalnej technologii wykonania i jej prawidłowego zkosztorysowania. Ma pełną i ugruntowaną świadomość, że prawidłowo wykonany kosztorys jest ważnym narzędziem informacyjnym i weryfikującym dla inwestora i wykonawcy obiektu architektury krajobrazu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaAK_1A_C23_K02Student ma świadomość samokształcenia oraz śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAK_1A_K12ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaA1_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
T1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Poznanie pojęcia i zasad kosztorysowania i wyceny projektów obiektów architektury krajobrazu
C-2Poznanie podstawowych uwarunkowań i zakresu działań dotyczących kosztorysowania obiektów architektury krajobrazu
C-3Opanowanie umiejętności doboru rodzaju kosztorysu obiektu architektury krajobrazu ze względu na zakres rzeczowy, stopień dokładności lub przeznaczenie
Treści programoweT-W-1Podstawowe pojęcia, uwarunkowania formalno-prawne związane z kosztorysowaniem i wyceną projektów obiektów architektury krajobrazu
T-W-3Podstawy sporządzania różnego rodzaju kosztorysów, rola, zadania i funkcje kosztorysów
T-A-1Zapoznanie z podstawowymi zasadami wykonywania kosztorysów
T-A-3Zapoznanie z metodami wykonywania kosztorysu na podstawie Katalogów Nakładów Rzeczowych oraz na podstawie programu Norma
T-A-5Analiza podziału kosztorysu na działy związane z zakresem wykonywania robót – praca na przykładzie
T-A-6Analiza doboru pozycji kosztorysowych z różnych katalogów nakładów rzeczowych zgodnie z określoną technologią wykonania robót – praca na przykładzie
T-A-4Analiza metod pozyskiwania informacji o cenach, nakładach i wskaźnikach niezbędnych do kosztorysowania
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe / Wykład problemowy
M-1Metody padające / Wykład informacyjny
M-3Metody aktywizujące / Dyskusja dydaktyczna związana z tematem zajęć audytoryjnych
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Zaliczenie udziału w dyskusji, aprobata aktywności na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada świadomości samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,0Student ma elementarną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
3,5Student ma dostateczną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,0Student ma dobrą świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
4,5Student ma pełną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania
5,0Student ma pełną i ugruntowaną świadomość samokształcenia oraz potrzeby śledzenia aktualnych publikacji z zakresu kosztorysowania