Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Fizjologia pracy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Fizjologia pracy
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Akwakultury
Nauczyciel odpowiedzialny Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Robert Dziaman <Robert.Dziaman@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomicznej budowy człowieka

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego.16
16
wykłady
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.16
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu9
A-L-5uczestnictwo na zajęciach26
A-L-6zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej3
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów w formie ustnej lub pisemnej16
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach12
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne i ustne, egzamin pisemny i ustny. Referaty wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy i wypoczynku

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-1ut_W01
Jest człowiekiem świadomym
TOW_1A_W20S1A_W04, S1A_W05C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-1ut_U01
Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki.
TOW_1A_U15S1A_U08C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_PO5-1ut_K01
Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiębiorczy.
TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K03, S1A_K06C-1T-W-1, T-L-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-1ut_W01
Jest człowiekiem świadomym
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe,
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-1ut_U01
Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_PO5-1ut_K01
Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiębiorczy.
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Górski J., red., Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego., PZWL, Warszawa, 2001
  2. Jaskólski A. (red.), Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka., Wyd. AWF we Wrocławiu, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kozłowski S., Nazar K., Wprowadzenie do fizjologii klinicznej, Wyd. Lek. PZWL, Warszawa, 1990

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego.16
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.16
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach9
A-L-2przygotowanie do zaliczenia przedmiotu9
A-L-3uczestnictwo w konsultacjach3
A-L-4studiowanie literatury przedmiotu9
A-L-5uczestnictwo na zajęciach26
A-L-6zaliczenie ćwiczeń w formie ustnej lub pisemnej3
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach16
A-W-2studiowanie literatury przedmiotu16
A-W-3przygotowanie do zaliczenia wykładów w formie ustnej lub pisemnej16
A-W-4uczestnictwo w konsultacjach12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-1ut_W01Jest człowiekiem świadomym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
T-L-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne i ustne, egzamin pisemny i ustny. Referaty wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy i wypoczynku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie dostatecznym opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe poprawna odpowiedz na 5 pytan, w zakresie podstawowym zaliczone kolokwia czastkowe,
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-1ut_U01Student ma wiedzę dotyczącą fizjologii narządów i układów. Wyróżnia i charakteryzuje zmiany w ich funkcjonowaniu, powstałe pod wpływem działania niekorzystnych czynników środowiskowych, potrafi wskazać ich przyczyny i skutki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U15Posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
T-L-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne i ustne, egzamin pisemny i ustny. Referaty wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy i wypoczynku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_PO5-1ut_K01Wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Potrafi myslec i działac w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
Cel przedmiotuC-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej
Treści programoweT-W-1Zmęczenie, lokalizacja oraz przyczyny, objawy i rodzaje zmęczenia. Wypoczynek (czynny i bierny) i sposoby jego aktywacji. Klasyfikacja wysiłków fizycznych. Procesy energetyczne i zmiany fizjologiczne podczas wysiłków fizycznych. Reakcje na wysiłek fizyczny osób w różnym wieku. Skutki bezczynności ruchowej. Przystosowanie ustroju do zmieniających się warunków środowiska. Wydolność fizyczna, czynniki determinujące. Wydolność aerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Wydolność anaerobowa, czynniki determinujące, metody oceny. Czynność mechanizmów termoregulacyjnych w spoczynku i podczas pracy w różnych warunkach fizycznych otoczenia.
T-L-1Zrozumienie czynności i funkcjonowania poszczególnych układów fizjologicznych organizmu człowieka podczas wysiłku fizycznego i w różnych warunkach środowiskowych oraz w warunkach bezczynności ruchowej. •opisywanie i interpretowanie przebiegu reakcji fizjologicznych organizmu człowieka •wykonywanie pomiarów podstawowych parametrów fizjologicznych oraz interpretowanie wyników badań, •dokonywanie oceny wydolności fizycznej (tlenowej i beztlenowej) organizmu człowieka. •Umiejętność pomiaru i oceny podstawowych parametrów układu krążenia i oddechowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład, wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwia pisemne i ustne, egzamin pisemny i ustny. Referaty wraz z prezentacją z wybranych zagadnień dotyczących fizjologii pracy i wypoczynku
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy. 50-60% poprawnych odpowiedzi w teście końcowym
3,5
4,0
4,5
5,0