Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Mięso zwierząt łownych w gastronomii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mięso zwierząt łownych w gastronomii
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu: Mięso zwierząt łownych w gastronomii, powinien znać: charakterystykę jakościową podstawowych surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa, a także wykorzystania tego surowca do produkcji przetworów mięsnych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.1
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury mięsa wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych. Metody kształtowania jakości mięsa zwierząt łownych poprzez wpływ chemicznego i enzymatycznego oddziaływania.6
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych w produkcji wędlin.8
T-L-4Podsumowanie.1
16
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka zwierząt łownych i ptactwa łownego w Polsce4
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.7
T-W-4Charakterystyka jakościowa, właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa zwierząt łownych.2
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych. Podsumowanie.2
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury32
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popartego odpowiednimi wnioskami.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy przekazywanej w trakcie wykładów w formie pisemnej.
S-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
TOW_1A_W14S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_U01
Potrafi zbadać właściwości strukturalno-mechaniczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych oraz dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-1, M-2S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_W01
Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_U01
Potrafi zbadać właściwości strukturalno-mechaniczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych oraz dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych, a także oceną jakościową uzyskanego wyrobu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych, a także oceną jakościową uzyskanego wyrobu. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych. Potrafi dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_K01
Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Dzierżyńska-Cybulko B., Fruziński B., Dziczyzna jako źródło żywności, Państwowe Wydawnictwo Rolne i Leśne, 1997
  2. Deutz A., Deutz U., Dziczyzna. Polowanie, przyrządzanie, Bellona, 2008
  3. Skórzyńska L, Polska dziczyzna, IKON, Kraków, 2011
  4. Basche A., Kissel R., Dziczyzna. Porady dla smakoszy., Wydawnictwo Arkady, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Meat Science, Fleischwirtschaft, Animal Science- wybrane publikacje, 2011
  2. Gospodarka mięsna, Przemysł spożywczy, Mięso i wędliny- wybrane publikacje, 2011
  3. Łowiec Polski, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.1
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury mięsa wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych. Metody kształtowania jakości mięsa zwierząt łownych poprzez wpływ chemicznego i enzymatycznego oddziaływania.6
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych w produkcji wędlin.8
T-L-4Podsumowanie.1
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne1
T-W-2Charakterystyka zwierząt łownych i ptactwa łownego w Polsce4
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.7
T-W-4Charakterystyka jakościowa, właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa zwierząt łownych.2
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych. Podsumowanie.2
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury22
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń18
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury32
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
A-W-4Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_W01Ma wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także zna właściwości odżywcze oraz kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa, a także wykorzystania tego surowca do produkcji przetworów mięsnych.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-2Charakterystyka zwierząt łownych i ptactwa łownego w Polsce
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.
T-W-4Charakterystyka jakościowa, właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa zwierząt łownych.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych. Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie wiedzy przekazywanej w trakcie wykładów w formie pisemnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
3,0Student opanował nieliczne aspekty wiedzy w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
3,5Student opanował większość zagadnień w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego, a także potrafi ją kojarzyć.
5,0Student samodzielnie i bardzo dobrze opisuje, wykorzystuje i analizuje nabytą wiedzę w zakresie charakterystyki biologicznej, pozyskiwania i postępowania ze zwierzyną łowną i ptactwem łownym w celu uzyskania surowca o najwyższej jakości, a także właściwości odżywczych oraz kierunków wykorzystania mięsa zwierząt łownych i ptactwa łownego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_U01Potrafi zbadać właściwości strukturalno-mechaniczne mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz porównać je z właściwościami mięsa zwierząt hodowlanych. Potrafi wykorzystać mięso zwierząt łownych oraz ptactwa łownego do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych oraz dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa, a także wykorzystania tego surowca do produkcji przetworów mięsnych.
Treści programoweT-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury mięsa wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych. Metody kształtowania jakości mięsa zwierząt łownych poprzez wpływ chemicznego i enzymatycznego oddziaływania.
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych w produkcji wędlin.
T-L-4Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie oceny z kolokwium końcowego sprawdzających wiedzę z całego bloku ćwiczeń oraz aktywności na zajęciach. Przygotowanie sprawozdania z przebiegu ćwiczeń popartego odpowiednimi wnioskami.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych, a także oceną jakościową uzyskanego wyrobu.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych, a także oceną jakościową uzyskanego wyrobu. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać czynności związane z oceną właściwości strukturalno-mechanicznych mięsa zwierząt łownych i ptactwa oraz wykorzystaniem tego surowca do produkcji różnego rodzaju wyrobów mięsnych. Potrafi dokonać oceny jakościowej uzyskanego wyrobu, a także opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne, opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zdane ćwiczenia w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_K01Jest świadomy konieczności dokształcania się, odpowiedzialności za pracę własną jako członek zespołu lub lider. Rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu szerokiej informacji dotyczącej problematyki technologii żywności i żywienia człowieka. Potrafi działać w sposób przedsiębiorczy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej charakterystyki biologicznej i jakościowej mięsa zwierząt łownych i ptactwa, a także wykorzystania tego surowca do produkcji przetworów mięsnych.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe, kompetencje społeczne
T-W-2Charakterystyka zwierząt łownych i ptactwa łownego w Polsce
T-W-3Pozyskiwanie zwierząt łownych, zabiegi w łowisku, ocena ubitej zwierzyny, metody zabezpieczania, rozbiór na elementy.
T-W-4Charakterystyka jakościowa, właściwości odżywcze i sensoryczne mięsa zwierząt łownych.
T-W-5Kierunki wykorzystania mięsa zwierząt łownych. Podsumowanie.
T-L-1Ćwiczenie wstępne, regulamin BHP.
T-L-2Porównanie właściwości, struktury i tekstury mięsa wybranych gatunków zwierząt łownych i hodowlanych. Metody kształtowania jakości mięsa zwierząt łownych poprzez wpływ chemicznego i enzymatycznego oddziaływania.
T-L-3Wykorzystanie mięsa zwierząt łownych w produkcji wędlin.
T-L-4Podsumowanie.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Ocena pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium chemicznym. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizacje odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć role lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.