Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Higiena w zakładach spożywczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Higiena w zakładach spożywczych
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Agata Witczak <Agata.Witczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL3 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw analizy chemicznej, biologii, higieny żywności i toksykologii, technologii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zagrożeń i przestrzegania zasad higieny związanej z produkcją żywności
C-2Zapoznanie z technikami laboratoryjnymi dotyczącymi oznaczania zanieczyszczeń w żywności i środowisku produkcyjnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, zasady zaliczenia, przedstawienie literatury, wybór tematów referatów). Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności1
T-L-2Badanie środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych1
T-L-3Poznanie środków czystości stosowanych w zakładach spożywczych, badanie skuteczności ich działania3
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności. Prezentacja prac studentów4
T-L-5Pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności3
T-L-6Ocena żywności pod kątem dopuszczalnych zawartości zanieczyszczeń mineralnych i środków konserwujących4
16
wykłady
T-W-1Higiena w zakładzie spożywczym, rys historyczny, cele i zadania.2
T-W-2Projektowanie technologiczne zakładu produkcji spożywczej z uwzględnieniem aspektów higienicznych. Warunki sanitarno-higieniczne produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności.2
T-W-3Wyposażenie i materiały mające kontakt z żywnością, układ funkcjonalny zakładu spozywczego. Higiena osobista personelu.2
T-W-4Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. Kontrola sanitarna, organizacja krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego.2
T-W-5Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń.2
T-W-6Zanieczyszczenia chemiczne i możliwości skażenia żywności.6
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach16
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium oraz wstępne teoretyczne przygotowanie do zajęć18
A-L-3Przygotowanie prezentacji10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń cząstowych oraz zaliczenia końcowego ćwiczeń16
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu14
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O2-1tz_W01
- Posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymagania mi sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i konsumpcyjnych w zakładach żywienia zbiorowego - ma wiedzę dotyczącą aspektów higienicznych przy projektowaniu zakładów żywienia zbiorowego - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotyczącą środków utrzymania czystości w zakładach gastronomicznych - ma podstawową wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności oraz w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada podstawową wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - orientuje się w przepisach prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
TOW_1A_W20, TOW_1A_W22, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O2-1tz_U01
- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać i eliminować praktyki stwarzające ryzyko zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
TOW_1A_U07, TOW_1A_U08S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-5, T-L-2, T-L-5M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_O2-1tz_K01
- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w zakładach przemysłu spożywczego, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O2-1tz_W01
- Posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymagania mi sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i konsumpcyjnych w zakładach żywienia zbiorowego - ma wiedzę dotyczącą aspektów higienicznych przy projektowaniu zakładów żywienia zbiorowego - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotyczącą środków utrzymania czystości w zakładach gastronomicznych - ma podstawową wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności oraz w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada podstawową wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - orientuje się w przepisach prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
2,0student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%)
3,0student opanował podstawowy zasób wiedzy
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu i poprawnie je wykorzystuje
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zasad higieny w zakładach spożywczych
4,5student posiada wiedzę na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie sanitarno-higienicznej surowców i produktów spożywczych, a także wiedzę dotyczącą możliwości zatruć i ich przeciwdziałaniu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody analityczne, potrafi samodzielnie identyfikować i analizować zagrożenia związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny w zakładach spożywczych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O2-1tz_U01
- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać i eliminować praktyki stwarzające ryzyko zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
2,0student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%)
3,0student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy, wykorzystuje tylko kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia
3,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych
4,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych a także potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać, przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania, proponować sposoby rozwiązania problemów i uzasadniać swój wybór

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_O2-1tz_K01
- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w zakładach przemysłu spożywczego, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór

Literatura podstawowa

  1. Zdzisław E. Sikorski, Chemia żywności. T. 3. Odżywcze i zdrowotne właściwości składników żywności, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2007
  2. Danuta Kołożyn-Krajewska; Ewa Czarniecka-Skubina, HIGIENA produkcji żywności, Wydaw. SGGW, Wyd. 2 uzup., Warszawa, 2003
  3. Stanisław Zalewski; Elżbieta Brzozowska i in., Podstawy technologii gastronomicznej, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  4. Cezary Włodzimierz Korczak, HIGIENA : podręcznik dla szkół medycznych, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  5. Trziszka Tadeusz (red.), Zarządzanie Jakością i Bezpieczeństwem Żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2009, 1, ISBN: 9788360574881
  6. red. Nowak Dorota, Jakość i bezpieczeństwo żywności – kształtowanie jakości żywieniowej w procesach technologicznych, Wyd. SGGW, Warszawa, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Kołożyn-Krajewska Danuta, Sikora Tadeusz, Zarządzanie bezpieczeństwem żywności, C.H. Beck Wydawnictwo Polska, 2010
  2. kwartalnik, „Higiena”, Wydawnictwo Wieś Jutra Sp. z o. o., Warszawa, 2012
  3. miesięcznik, "Bezpieczeństwo i Higiena Żywności", Biuro Promocji Jakości sp. z o.o., Warszawa, 2011
  4. kwartalnik, "Higiena & Pest Control", Biuro Promocji Jakości, Warszawa, 2012
  5. red. Marcinkowski J.T., "Podstawy higieny", Volumed, Wrocław, 1997
  6. Żabicki Wojciech, Organizacja, bezpieczeństwo i higiena pracy, WSiP, Warszawa, 2005

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, zasady zaliczenia, przedstawienie literatury, wybór tematów referatów). Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności1
T-L-2Badanie środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych1
T-L-3Poznanie środków czystości stosowanych w zakładach spożywczych, badanie skuteczności ich działania3
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności. Prezentacja prac studentów4
T-L-5Pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności3
T-L-6Ocena żywności pod kątem dopuszczalnych zawartości zanieczyszczeń mineralnych i środków konserwujących4
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Higiena w zakładzie spożywczym, rys historyczny, cele i zadania.2
T-W-2Projektowanie technologiczne zakładu produkcji spożywczej z uwzględnieniem aspektów higienicznych. Warunki sanitarno-higieniczne produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności.2
T-W-3Wyposażenie i materiały mające kontakt z żywnością, układ funkcjonalny zakładu spozywczego. Higiena osobista personelu.2
T-W-4Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. Kontrola sanitarna, organizacja krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego.2
T-W-5Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń.2
T-W-6Zanieczyszczenia chemiczne i możliwości skażenia żywności.6
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach16
A-L-2Opracowanie wyników z laboratorium oraz wstępne teoretyczne przygotowanie do zajęć18
A-L-3Przygotowanie prezentacji10
A-L-4Przygotowanie do zaliczeń cząstowych oraz zaliczenia końcowego ćwiczeń16
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu20
A-W-3Konsultacje z prowadzącym10
A-W-4Przygotowanie się do egzaminu14
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O2-1tz_W01- Posiada wiedzę na temat zasad BHP, przepisów związanych z bezpieczeństwem żywności i wymagania mi sanitarnymi dotyczącymi pomieszczeń produkcyjnych i konsumpcyjnych w zakładach żywienia zbiorowego - ma wiedzę dotyczącą aspektów higienicznych przy projektowaniu zakładów żywienia zbiorowego - posiada wiedzę dotyczącą warunków higieniczno – sanitarnych produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności - posiada wiedzę dotyczącą środków utrzymania czystości w zakładach gastronomicznych - ma podstawową wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w żywności oraz w materiałach mających kontakt z żywnością - posiada podstawową wiedzę dotyczącą trucizn i zatruć, a także wiedzę dotyczącą przeciwdziałania tym problemom - orientuje się w przepisach prawnych dotyczących organizacji krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego i zasadach postępowania z odpadami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W20Ma wiedzę na temat funkcjonowania organizmu ludzkiego, jego przystosowania się do zmieniających się warunków środowiska. Ma wiedzę w zakresie żywienia i dietetyki z uwzględnieniem mechanizmów powstawania zachowań żywieniowych.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zagrożeń i przestrzegania zasad higieny związanej z produkcją żywności
C-2Zapoznanie z technikami laboratoryjnymi dotyczącymi oznaczania zanieczyszczeń w żywności i środowisku produkcyjnym
Treści programoweT-W-1Higiena w zakładzie spożywczym, rys historyczny, cele i zadania.
T-W-2Projektowanie technologiczne zakładu produkcji spożywczej z uwzględnieniem aspektów higienicznych. Warunki sanitarno-higieniczne produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności.
T-W-3Wyposażenie i materiały mające kontakt z żywnością, układ funkcjonalny zakładu spozywczego. Higiena osobista personelu.
T-W-4Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. Kontrola sanitarna, organizacja krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego.
T-W-5Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń.
T-W-6Zanieczyszczenia chemiczne i możliwości skażenia żywności.
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, zasady zaliczenia, przedstawienie literatury, wybór tematów referatów). Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności
T-L-2Badanie środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych
T-L-3Poznanie środków czystości stosowanych w zakładach spożywczych, badanie skuteczności ich działania
T-L-4Naturalne substancje szkodliwe w żywności. Prezentacja prac studentów
T-L-5Pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
T-L-6Ocena żywności pod kątem dopuszczalnych zawartości zanieczyszczeń mineralnych i środków konserwujących
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%)
3,0student opanował podstawowy zasób wiedzy
3,5student zna podstawowe pojęcia z zakresu tematyki przedmiotu i poprawnie je wykorzystuje
4,0student posiada wiedzę dotyczącą zasad higieny w zakładach spożywczych
4,5student posiada wiedzę na temat metod analitycznych stosowanych w ocenie sanitarno-higienicznej surowców i produktów spożywczych, a także wiedzę dotyczącą możliwości zatruć i ich przeciwdziałaniu
5,0Student potrafi wykorzystywać wszystkie zaproponowane w trakcie zajęć metody analityczne, potrafi samodzielnie identyfikować i analizować zagrożenia związane z nieprzestrzeganiem zasad higieny w zakładach spożywczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O2-1tz_U01- potrafi prawidłowo zidentyfikować sytuacje stwarzające ryzyko dla bezpieczeństwa żywności oraz podejmować działania pozwalające zapobiegać i eliminować praktyki stwarzające ryzyko zanieczyszczenia chemicznego żywności - potrafi dokonać wyboru środków służących do utrzymania higieny w zakładzie i środków higieny osobistej personelu - potrafi zorganizować i przeprowadzić sanityzację maszyn i urządzeń w zakładzie oraz dezynfekcję i deratyzację pomieszczeń produkcyjnych i magazynów - posiada umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i wyszukiwania informacji związanych z bezpieczeństwem w zakładach zajmujących się produkcją żywności, ze źródeł drukowanych i elektronicznych oraz przygotowywania na jej podstawie prezentacji ustnych i pisemnych - posiada umiejętność przeprowadzania podstawowych analiz zagrożeń chemicznych występujących przy produkcji żywności oraz opracowania uzyskanych wyników badań, z zastosowaniem technik informatycznych, formułowania wniosków i ich prezentacji w formie ustnej i pisemnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zagrożeń i przestrzegania zasad higieny związanej z produkcją żywności
C-2Zapoznanie z technikami laboratoryjnymi dotyczącymi oznaczania zanieczyszczeń w żywności i środowisku produkcyjnym
Treści programoweT-W-5Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń.
T-L-2Badanie środków spożywczych na obecność szkodników magazynowych
T-L-5Pozostałości zanieczyszczeń środowiskowych w żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie opanował wymaganego materiału nawet w stopniu podstawowym (poniżej 50%)
3,0student opanował tylko podstawowy zasób wiedzy, wykorzystuje tylko kilka narzędzi niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia
3,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych
4,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych a także potrafi w analityczny sposób je porównywać
4,5student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać oraz przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania
5,0student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia niezbędne do osiągnięcia zamierzonego efektu kształcenia w zakresie przedmiotu higiena w zakładach spożywczych, potrafi w analityczny sposób je porównywać, przy ich pomocy identyfikować problemy do rozwiązania, proponować sposoby rozwiązania problemów i uzasadniać swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_O2-1tz_K01- ma świadomość społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności związanej z zachowaniem higieny w zakładach przemysłu spożywczego, potrafi formułować pytania służące pogłębieniu własnego rozumienia problemu, jest zdolny do samodzielnego podejmowania i inspirowania innych do działań w tym obszarze - ma świadomość swej wiedzy, rozumie równocześnie konieczność stałego pogłębiania wiedzy w życiu zawodowym, w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa higienicznego w zakładzie produkcyjnym, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie studentom podstawowej wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat zagrożeń i przestrzegania zasad higieny związanej z produkcją żywności
Treści programoweT-W-2Projektowanie technologiczne zakładu produkcji spożywczej z uwzględnieniem aspektów higienicznych. Warunki sanitarno-higieniczne produkcji, transportu, przechowywania i dystrybucji żywności.
T-W-4Dezynsekcja i deratyzacja pomieszczeń produkcyjnych i magazynów. Kontrola sanitarna, organizacja krajowego nadzoru sanitarno-higienicznego.
T-W-5Zasady postępowania z odpadami. Sanityzacja i dezynfekcja maszyn i urządzeń.
T-W-6Zanieczyszczenia chemiczne i możliwości skażenia żywności.
T-L-1Wprowadzenie (zasady BHP, organizacja ćwiczeń, zasady zaliczenia, przedstawienie literatury, wybór tematów referatów). Podstawowe metody analityczne stosowane w analizie zanieczyszczeń żywności
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w zajęciach
S-2Ocena formująca: Ocena prezentowanych prac studentów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada niezbędnych kompetencji i nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
3,0Student posiada ograniczone kompetencje, ale nie umie wykorzystać podstawowych narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
3,5Student posiada kompetencje, ale umie wykorzystać zaledwie kilka narzędzi niezbędnych w zakresie higieny w zakładach spożywczych
4,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych
4,5Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność
5,0Student posiada kompetencje, umie wykorzystać wszystkie narzędzia niezbędne w zakresie higieny w zakładach spożywczych, potrafi porównać ich efektywność, zidentyfikować narzędzia niezbędne do rozwiązania problemu i uzasadnić ich wybór