Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo produktów ubocznych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo produktów ubocznych
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Technologii Mięsa
Nauczyciel odpowiedzialny Kazimierz Lachowicz <Kazimierz.Lachowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW8 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL8 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu towaroznawstwo produktów ubocznych powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności.
W-2Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Badanie właściwości surowców ubocznych przemysłu spożywczego.3
T-L-3Badanie właściwości mieszanek paszowych.2
T-L-4Niejadalne surowce rzeźne - charakterystyka i utrwalanie.4
T-L-5Podroby zwierząt rzeźnych, charakterystyka i wykorzystanie.2
T-L-6Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych z krwi.2
T-L-7Pierze i wełna - charakterystyka jakościowa.1
T-L-8Ocena jakościowa utrwalonych produktów ubocznych.2
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące.1
18
wykłady
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne i odpadowe przemysłu spożywczego - definicje i kierunki wykorzystania.1
T-W-3Podział, charakterystyka surowców ubocznych i odpadowych przemysłu mięsnego.1
T-W-4Podział i charakterystyka surowców ubocznych przemysłu rybnego.1
T-W-5Podział i charakterystyka surowców ubocznych pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego.2
T-W-6Podział i charakterystyka pasz roślinnych i zwierzęcych.1
T-W-7Podział i charakterystyka paszowych koncentratów białkowych i mineralnych.1
T-W-8Podział i charakterystyka mączek zwierzęcych. Podsumowanie treści wykładów.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
M-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C6tz_W01
Ma wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej, kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
TOW_1A_W07, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-2
TOW_1A_C6tz_W02
Ma wiedzę związaną z charakterystyką pasz i koncentratów spożywczych.
TOW_1A_W07, TOW_1A_W14, TOW_1A_W15, TOW_1A_W16S1A_W01, S1A_W04, S1A_W06, S1A_W08, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C6tz_U01
Potrafi dokonać podziału i scharakteryzować podstawowe surowce uboczne przemysłu spożywczego.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U02, TOW_1A_U03, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1
TOW_1A_C6tz_U02
Potrafi przeprowadzić ocenę jakości podstawowych surowców i produktów ubocznych przemysłu spożywczego.
TOW_1A_U01, TOW_1A_U02, TOW_1A_U03, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-L-2, T-L-3, T-L-9M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C6tz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
TOW_1A_K01, TOW_1A_K02, TOW_1A_K03, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K08S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C6tz_W01
Ma wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej, kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
TOW_1A_C6tz_W02
Ma wiedzę związaną z charakterystyką pasz i koncentratów spożywczych.
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej pasz i koncentratów spożywczych.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych., potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C6tz_U01
Potrafi dokonać podziału i scharakteryzować podstawowe surowce uboczne przemysłu spożywczego.
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
TOW_1A_C6tz_U02
Potrafi przeprowadzić ocenę jakości podstawowych surowców i produktów ubocznych przemysłu spożywczego.
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi poprawnie wykonać wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie poprawnie wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C6tz_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.

Literatura podstawowa

  1. Pezacki W., Przetwarzanie niejadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  2. Pezacki W., Przetwarzanie jadalnych surowców rzeźnych, PWN, Warszawa
  3. pr. zbior. pod red. Z. Litwińczuka, Surowca rzeźne. Ocena i wykorzystanie., WN-T, Warszawa, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Kortz J., Ocena i wykorzystanie surowców rzeźnych, AR Szczecin, Szczecin, 1997
  2. pr zbior. pod red. S. Wajdy, Ocena i wykorzystanie surowców pochodzenia zwierzęcego., ART Olsztyn, Olsztyn, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.1
T-L-2Badanie właściwości surowców ubocznych przemysłu spożywczego.3
T-L-3Badanie właściwości mieszanek paszowych.2
T-L-4Niejadalne surowce rzeźne - charakterystyka i utrwalanie.4
T-L-5Podroby zwierząt rzeźnych, charakterystyka i wykorzystanie.2
T-L-6Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych z krwi.2
T-L-7Pierze i wełna - charakterystyka jakościowa.1
T-L-8Ocena jakościowa utrwalonych produktów ubocznych.2
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące.1
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.1
T-W-2Produkty uboczne i odpadowe przemysłu spożywczego - definicje i kierunki wykorzystania.1
T-W-3Podział, charakterystyka surowców ubocznych i odpadowych przemysłu mięsnego.1
T-W-4Podział i charakterystyka surowców ubocznych przemysłu rybnego.1
T-W-5Podział i charakterystyka surowców ubocznych pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego.2
T-W-6Podział i charakterystyka pasz roślinnych i zwierzęcych.1
T-W-7Podział i charakterystyka paszowych koncentratów białkowych i mineralnych.1
T-W-8Podział i charakterystyka mączek zwierzęcych. Podsumowanie treści wykładów.1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach.30
A-L-2Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury18
A-L-3Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń8
A-L-4Konsultacje2
A-L-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Studiowanie literatury8
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia4
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C6tz_W01Ma wiedzę na temat charakterystyki towaroznawczej, kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W07Zna podstawowe pojęcia i terminologię inżynierii materiałowej. Ma wiedzę na temat warunków pracy i mechanizmów zużycia materiałów. Ma podstawową wiedzę na temat badania materiałów.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Produkty uboczne i odpadowe przemysłu spożywczego - definicje i kierunki wykorzystania.
T-W-3Podział, charakterystyka surowców ubocznych i odpadowych przemysłu mięsnego.
T-W-4Podział i charakterystyka surowców ubocznych przemysłu rybnego.
T-W-5Podział i charakterystyka surowców ubocznych pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej i kierunków wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą i kierunkami wykorzystania jadalnych i niejadalnych surowców ubocznych różnych sektorów przemysłu spożywczego, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C6tz_W02Ma wiedzę związaną z charakterystyką pasz i koncentratów spożywczych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W07Zna podstawowe pojęcia i terminologię inżynierii materiałowej. Ma wiedzę na temat warunków pracy i mechanizmów zużycia materiałów. Ma podstawową wiedzę na temat badania materiałów.
TOW_1A_W14Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia zwierzęcego. Posiada wiedzę w zakresie charakterystyki towaroznawczej ubocznych surowców i produktów przemysłu spożywczego. Posiada podstawową wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia zwierzęcego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości.
TOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W16Ma wiedzę na temat metod analizy i oceny artykułów spożywczych i przemysłowych oraz zasad ich doboru.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-6Podział i charakterystyka pasz roślinnych i zwierzęcych.
T-W-7Podział i charakterystyka paszowych koncentratów białkowych i mineralnych.
T-W-8Podział i charakterystyka mączek zwierzęcych. Podsumowanie treści wykładów.
Metody nauczaniaM-1Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma podstawowej wiedzy na temat charakterystyki towaroznawczej pasz i koncentratów spożywczych.
3,0Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
3,5Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
4,0Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych.
4,5Student opanował podstawową wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą pasz i koncentratów spożywczych., potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych.
5,0Student bardzo dobrze, bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C6tz_U01Potrafi dokonać podziału i scharakteryzować podstawowe surowce uboczne przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-4Niejadalne surowce rzeźne - charakterystyka i utrwalanie.
T-L-5Podroby zwierząt rzeźnych, charakterystyka i wykorzystanie.
T-L-6Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych z krwi.
T-L-7Pierze i wełna - charakterystyka jakościowa.
T-L-8Ocena jakościowa utrwalonych produktów ubocznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać prostych czynności związanych z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych.
3,0Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać niektóre czynności związane z określeniem podstawowych właściwości surowców ubocznych i produktów z nich wytworzonych. Potrafi opracować uzyskane wyniki przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki z niewielką pomocą prowadzącego.
4,5Student potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich wyniki.
5,0Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje i analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C6tz_U02Potrafi przeprowadzić ocenę jakości podstawowych surowców i produktów ubocznych przemysłu spożywczego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U03Stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-L-2Badanie właściwości surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
T-L-3Badanie właściwości mieszanek paszowych.
T-L-9Ćwiczenie podsumowujące.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych.
3,0Student potrafi częściowo wykonać zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego.
3,5Student potrafi wykonać większość zadań związanych z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego.
4,0Student potrafi poprawnie wykonać wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Uzyskane wyniki opisuje przy niewielkiej pomocy prowadzącego.
4,5Student potrafi wykonać samodzielnie poprawnie wszystkie zadania związane z zaplanowaniem procesu i produkcją podstawowych rodzajów artykułów ubocznych. Potrafi opisać i przeanalizować uzyskane wyniki.
5,0Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C6tz_K01Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności oraz konieczności samokształcenia, a także odpowiedzialności za pracę, której skutki potrafi ocenić. potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy i umiejętności dotyczącej podziału, charakterystyki, oceny i kierunków wykorzystania surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
Treści programoweT-W-1Cel przedmiotu, treści programowe i kompetencje społeczne.
T-W-2Produkty uboczne i odpadowe przemysłu spożywczego - definicje i kierunki wykorzystania.
T-W-3Podział, charakterystyka surowców ubocznych i odpadowych przemysłu mięsnego.
T-W-4Podział i charakterystyka surowców ubocznych przemysłu rybnego.
T-W-5Podział i charakterystyka surowców ubocznych pozostałych gałęzi przemysłu spożywczego.
T-W-6Podział i charakterystyka pasz roślinnych i zwierzęcych.
T-W-7Podział i charakterystyka paszowych koncentratów białkowych i mineralnych.
T-W-8Podział i charakterystyka mączek zwierzęcych. Podsumowanie treści wykładów.
T-L-1Wprowadzenie, regulamin i zasady BHP, kompetencje społeczne.
T-L-2Badanie właściwości surowców ubocznych przemysłu spożywczego.
T-L-3Badanie właściwości mieszanek paszowych.
T-L-4Niejadalne surowce rzeźne - charakterystyka i utrwalanie.
T-L-5Podroby zwierząt rzeźnych, charakterystyka i wykorzystanie.
T-L-6Charakterystyka i otrzymywanie preparatów białkowych z krwi.
T-L-7Pierze i wełna - charakterystyka jakościowa.
T-L-8Ocena jakościowa utrwalonych produktów ubocznych.
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sprawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia oraz aktywności na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia.
3,0Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko.
3,5Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów.
4,0Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów.
4,5Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów.
5,0Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów.