Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Towaroznawstwo surowców roślinnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Towaroznawstwo surowców roślinnych
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Kinga Mazurkiewicz-Zapałowicz <Kinga.Mazurkiewicz-Zapalowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL6 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość botaniki ogólnej i szczegółowej na poziomie szkoły średniej w zakresie podstawowym

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z charakterystyką botaniczną, odżywczą i gospodarczą ważniejszych użytkowych surowców roślinnych
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami jakościowymi poszczeólnych gatunków surowców roślinnych przeznaczonych do obrotu, zgodnie z aktualnie obowiązującycymi normami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Nasiona oleiste jako surowce tłuszczów roślinnych2
T-L-2Towaroznawstwo zbóż2
T-L-3Produkty przemiału - mąki2
T-L-4Typy i normy jakościowe kasz i makaronów2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
T-L-6Rozpoznawanie i charakterystyka szkodników magazynowych2
T-L-7Badanie i ocena owoców świeżych oraz przetworów owocowych2
T-L-8Towaroznawcza ocena warzyw świeżych oraz przetworów warzywnych3
T-L-9Zaliczeniowy sprawdzian pisemny z całości materiału2
18
wykłady
T-W-1Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych.1
T-W-2Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-3Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-4Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-5Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-6Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-7Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe.1
T-W-8Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy1
T-W-9Sprawdzian pisemny z zakresu treści programowych1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów22
A-L-3Studiowanie literatury18
A-L-4Konsultacje2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Konsultacje1
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem obiektów bedących przedmiotem zajęć

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza teoretycznie pisemnie lub ustniemateriał przewidziany do realizacji programu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykadów i ćwiczeń laboratoryjnych

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C2tz_W01
Student potrafi nazwać i rozróżnić podstawowe grupy surowców roślinnych oraz scharakteryzować ich budowę, podstawowe odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze. Wyjaśnia specyfikę metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
TOW_1A_W15, TOW_1A_W17, TOW_1A_W21, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W04, InzA_W05C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C2tz_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i łączy budowę surowców roślinnych z możliwościami ich wykorzystania przez człowieka
TOW_1A_U01, TOW_1A_U07, TOW_1A_U08, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C2tz_K01
Student ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej
TOW_1A_K01, TOW_1A_K04, TOW_1A_K05, TOW_1A_K06S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C2tz_W01
Student potrafi nazwać i rozróżnić podstawowe grupy surowców roślinnych oraz scharakteryzować ich budowę, podstawowe odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze. Wyjaśnia specyfikę metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani scharakteryzować norm jakościowych, wartości odżywczych i znaczenia gospodarczego żadnej z grup surowców roślinnych, nie potrafi zaklasyfikować konkretnych roślin użytkowych do odpowiednich grup. Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
3,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli każdej z nich, nie potrafi jednak scharakteryzować norm jakościowych, wartości odżywczych i znaczenia gospodarczego.Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
3,5Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna niewielu przedstawicieli każdej z nich, ogólnikowo charakteryzuje dotyczące ich normy jakościowe, wartości odżywcze i znaczenie gospodarcze. Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
4,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, ogólnikowo precyzuje kryteria norm jakościowych i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych. Potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
4,5Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi samodzielnie wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, zna kryteria, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych. Potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
5,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi samodzielnie wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, zna kryteria, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych; potrafi porównać i ocenić przydatność poszczególnych kryteriów jakościowych. Wyjaśnia specyfikę metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C2tz_U01
Student przeprowadza obserwacje, analizuje i łączy budowę surowców roślinnych z możliwościami ich wykorzystania przez człowieka
2,0Student nie wykazuje umiejętności identyfikacji grup surowców roślinnych oraz przedstawicieli w poszczególnych grupach, nie łączy budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych
3,0Student dobiera pojedynczych przedstawicieli surowców roślinnych w grupach, nie łączy jednak budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych
3,5Student dobiera nielicznych przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, ogólnikowo ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka
4,0Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpująco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców
4,5Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpujaco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców, nie potrafi jednak porównać grup surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach
5,0Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, porównuje te surowców roślinnych pod kątem botanicznym i użytkowym, prawidłowo analizuje i ocenia źródła zagrożeń dla ich jakości; zna wiekszość przedstawicieli poszczgólnych grup, logicznie łączy budowę surowców roślinnych z kierunkami ich wykorzystania w gospodarce; porównuje grupy surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C2tz_K01
Student ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej
2,0Student nie ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej, nie jest otwarty na propagowanie i upowszechnianie zdobytej wiedzy
3,0Student ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej, jest otwarty i chętny do propagowania i upowszechniania zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Palich P., Budzyński B., Towaroznawcza ocena artykułów spożywczych, Wyższa Szkoła Morska, Gdynia, 2000, ISBN 83-87875-81-3
  2. Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego, Wyd. SGGW, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Ignaczak S., Rośliny zbożowe, Wyd. Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz, 2000
  2. Gajewski M., Przechowalnictwo warzyw, Wyd. SGGW, Warszawa, 2005, ISBN 83-7244-592-3
  3. Jasińska Z., Kotecki A., Rośliny strączkowe, PWN, Warszawa, 1993
  4. Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K., Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych, Wyd. Instytutu Żywności i Żywienia, Warszawa, 1998
  5. Kołożyn-Krajweska D., Sikora T., Towaroznawstwo żywności, WSiP, Warszawa, 2004, ISBN 978-83-02-09150-6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Nasiona oleiste jako surowce tłuszczów roślinnych2
T-L-2Towaroznawstwo zbóż2
T-L-3Produkty przemiału - mąki2
T-L-4Typy i normy jakościowe kasz i makaronów2
T-L-5Sprawdzian pisemny1
T-L-6Rozpoznawanie i charakterystyka szkodników magazynowych2
T-L-7Badanie i ocena owoców świeżych oraz przetworów owocowych2
T-L-8Towaroznawcza ocena warzyw świeżych oraz przetworów warzywnych3
T-L-9Zaliczeniowy sprawdzian pisemny z całości materiału2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych.1
T-W-2Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-3Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-4Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-5Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-6Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe1
T-W-7Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe.1
T-W-8Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy1
T-W-9Sprawdzian pisemny z zakresu treści programowych1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach18
A-L-2Przygotowanie do sprawdzianów22
A-L-3Studiowanie literatury18
A-L-4Konsultacje2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia12
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu9
A-W-4Konsultacje1
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C2tz_W01Student potrafi nazwać i rozróżnić podstawowe grupy surowców roślinnych oraz scharakteryzować ich budowę, podstawowe odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze. Wyjaśnia specyfikę metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W15Posiada wiedzę związaną z charakterystyką towaroznawczą surowców i produktów pochodzenia roślinnego. Posiada podstawowe wiadomości z zakresu przetwórstwa produktów pochodzenia roślinnego z uwzględnieniem technologii pozyskiwania i przetwarzania oraz ich właściwości. Zna pojęcie żywności ekologicznej.
TOW_1A_W17Posiada uporządkowaną wiedzę na temat metod zabezpieczenia surowców i produktów rolno-spożywczych i przemysłowych podczas transportu, przechowywania i dystrybucji. Ma wiedzę w zakresie podziału i przeglądu materiałów do produkcji opakowań, ich podział, ocenę, certyfikację, oznakowania oraz ich dobór.
TOW_1A_W21Zna terminologię z zakresu higieny i toksykologii. Posiada wiedzę o substancjach toksycznych w surowcach i produktach pochodzenia roślinnego, zwierzęcego oraz artykułach przemysłowych. Posiada wiedzę o przyczynach skażenia i zasadach postępowania w celu zapobiegania zagrożeniom zdrowotnym.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką botaniczną, odżywczą i gospodarczą ważniejszych użytkowych surowców roślinnych
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami jakościowymi poszczeólnych gatunków surowców roślinnych przeznaczonych do obrotu, zgodnie z aktualnie obowiązującycymi normami
Treści programoweT-W-1Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych.
T-W-2Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-3Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-4Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-5Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-6Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-7Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe.
T-W-8Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem obiektów bedących przedmiotem zajęć
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza teoretycznie pisemnie lub ustniemateriał przewidziany do realizacji programu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykadów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić, rozpoznać ani scharakteryzować norm jakościowych, wartości odżywczych i znaczenia gospodarczego żadnej z grup surowców roślinnych, nie potrafi zaklasyfikować konkretnych roślin użytkowych do odpowiednich grup. Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
3,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna jedynie pojedynczych przedstawicieli każdej z nich, nie potrafi jednak scharakteryzować norm jakościowych, wartości odżywczych i znaczenia gospodarczego.Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
3,5Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna niewielu przedstawicieli każdej z nich, ogólnikowo charakteryzuje dotyczące ich normy jakościowe, wartości odżywcze i znaczenie gospodarcze. Nie potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
4,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, ogólnikowo precyzuje kryteria norm jakościowych i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych. Potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
4,5Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi samodzielnie wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, zna kryteria, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych. Potrafi wyjaśnić specyfiki metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
5,0Student wymienia grupy surowców roślinnych, zna większość przedstawicieli każdej z nich, potrafi samodzielnie wymienić większość najważniejszych cech użytkowych poszczególnych grup surowców roślinnych, zna kryteria, normy jakościowe i znaczenie gospodarcze dotyczące różnych grup surowców roślinnych; potrafi porównać i ocenić przydatność poszczególnych kryteriów jakościowych. Wyjaśnia specyfikę metod ocen organoleptycznych i fizykochemicznych surowców.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C2tz_U01Student przeprowadza obserwacje, analizuje i łączy budowę surowców roślinnych z możliwościami ich wykorzystania przez człowieka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U07Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej.
TOW_1A_U08Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką botaniczną, odżywczą i gospodarczą ważniejszych użytkowych surowców roślinnych
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami jakościowymi poszczeólnych gatunków surowców roślinnych przeznaczonych do obrotu, zgodnie z aktualnie obowiązującycymi normami
Treści programoweT-W-1Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych.
T-W-2Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-3Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-4Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-5Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-6Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-7Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe.
T-W-8Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem obiektów bedących przedmiotem zajęć
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza teoretycznie pisemnie lub ustniemateriał przewidziany do realizacji programu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykadów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje umiejętności identyfikacji grup surowców roślinnych oraz przedstawicieli w poszczególnych grupach, nie łączy budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych
3,0Student dobiera pojedynczych przedstawicieli surowców roślinnych w grupach, nie łączy jednak budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych
3,5Student dobiera nielicznych przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, ogólnikowo ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka
4,0Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpująco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców
4,5Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpujaco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców, nie potrafi jednak porównać grup surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach
5,0Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, porównuje te surowców roślinnych pod kątem botanicznym i użytkowym, prawidłowo analizuje i ocenia źródła zagrożeń dla ich jakości; zna wiekszość przedstawicieli poszczgólnych grup, logicznie łączy budowę surowców roślinnych z kierunkami ich wykorzystania w gospodarce; porównuje grupy surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C2tz_K01Student ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
TOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z charakterystyką botaniczną, odżywczą i gospodarczą ważniejszych użytkowych surowców roślinnych
C-2Zapoznanie studentów z wymaganiami jakościowymi poszczeólnych gatunków surowców roślinnych przeznaczonych do obrotu, zgodnie z aktualnie obowiązującycymi normami
Treści programoweT-W-1Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych.
T-W-2Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-3Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-4Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-5Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-6Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe
T-W-7Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe.
T-W-8Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna)
M-2Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem obiektów bedących przedmiotem zajęć
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza teoretycznie pisemnie lub ustniemateriał przewidziany do realizacji programu ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykadów i ćwiczeń laboratoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej, nie jest otwarty na propagowanie i upowszechnianie zdobytej wiedzy
3,0Student ma świadomość wartości zdobytej wiedzy oraz jej etycznego znaczenia i odpowiedzialności w realizacji pracy zawodowej, jest otwarty i chętny do propagowania i upowszechniania zdobytej wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0