Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | TOW_1A_C2tz_U01 | Student przeprowadza obserwacje, analizuje i łączy budowę surowców roślinnych z możliwościami ich wykorzystania przez człowieka |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | TOW_1A_U01 | Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów. |
---|
TOW_1A_U07 | Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygnięcia dylematów pojawiających się w pracy zawodowej. |
TOW_1A_U08 | Potrafi zidentyfikować i scharakteryzować artykuły żywnościowe i nieżywnościowe, ich właściwości fizyko-chemiczne oraz zbadać i określić zależności pomiędzy nimi. |
TOW_1A_U11 | Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań. |
TOW_1A_U12 | Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach. |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | S1A_U01 | potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
S1A_U02 | potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U03 | potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U04 | potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U05 | prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
S1A_U06 | wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej |
S1A_U07 | analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia |
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | InzA_U01 | potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski |
---|
InzA_U02 | potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne |
InzA_U03 | potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne |
InzA_U04 | potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich |
InzA_U05 | potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi |
InzA_U06 | potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów |
InzA_U07 | potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia |
InzA_U08 | potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi |
Cel przedmiotu | C-1 | Zapoznanie studentów z charakterystyką botaniczną, odżywczą i gospodarczą ważniejszych użytkowych surowców roślinnych |
---|
C-2 | Zapoznanie studentów z wymaganiami jakościowymi poszczeólnych gatunków surowców roślinnych przeznaczonych do obrotu, zgodnie z aktualnie obowiązującycymi normami |
Treści programowe | T-W-1 | Podział surowców roślinnych. Botaniczne, fizjologiczne i gospodarcze kryteria użytkowania surowców roślinnych. |
---|
T-W-2 | Grupy użytkowe warzyw. Warzywa kapustne (kapusta głowiasta biała, czerwona , kapusta włoska, brukselska, pekińska, kalafior, brokuł) - gatunki o największym znaczeniu w Polsce, odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe |
T-W-3 | Warzywa liściowe (sałata siewna, cykoria sałatowa. szpinak). Warzywa rzepowate (rzodkiewka, rzodkiew, rzepa) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe |
T-W-4 | Warzywa strączkowe (fasola, groch, bób, soja, soczewica) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe |
T-W-5 | Podział owoców krajowych i jego kryteria. Charakterystyka i przedstawiciele owoców ziarnkowych (jabłka, gruszki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe |
T-W-6 | Krajowe owoce pestkowe (śliwy, wiśnie, czereśnie, brzoskwinie i morele) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe |
T-W-7 | Krajowe owoce jagodowe. Jagody właściwe (porzeczki, winogrona, agrest, borówki) oraz jagody rzekome (truskawki) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. Jagody złożone (maliny i jeżyny) - odmiany, wartości odżywcze, normy jakościowe. |
T-W-8 | Grzyby uprawne i dopuszczone do obrotu jako surowiec spożywczy |
Metody nauczania | M-1 | Wykłady informacyjne, tradycyjne z wykorzystaniem środków multimedialnych, połączone z metodami problemowymi i aktywizującymi (dyskusja dydaktyczna) |
---|
M-2 | Ćwiczenia: metody poglądowe i praktyczne związane z pokazem obiektów bedących przedmiotem zajęć |
Sposób oceny | S-1 | Ocena formująca: Wejściówka - student zalicza teoretycznie pisemnie lub ustniemateriał przewidziany do realizacji programu ćwiczeń |
---|
S-2 | Ocena formująca: Wyjściówka - zaliczenie pracy studenta na ćwiczeniach |
S-3 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykadów i ćwiczeń laboratoryjnych |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | Student nie wykazuje umiejętności identyfikacji grup surowców roślinnych oraz przedstawicieli w poszczególnych grupach, nie łączy budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych |
3,0 | Student dobiera pojedynczych przedstawicieli surowców roślinnych w grupach, nie łączy jednak budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka; nie potrafi wyszukać ich cech użytkowych |
3,5 | Student dobiera nielicznych przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, ogólnikowo ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka |
4,0 | Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpująco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców |
4,5 | Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, szczegółowo i wyczerpujaco ocenia związki budowy surowców roślinnych z możliwościami i kierunkami ich użytkowania przez człowieka a także zagrożeniami dla jakości tych surowców, nie potrafi jednak porównać grup surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach |
5,0 | Student dobiera większość przedstawicieli surowców roślinnych w poszczególnych grupach, porównuje te surowców roślinnych pod kątem botanicznym i użytkowym, prawidłowo analizuje i ocenia źródła zagrożeń dla ich jakości; zna wiekszość przedstawicieli poszczgólnych grup, logicznie łączy budowę surowców roślinnych z kierunkami ich wykorzystania w gospodarce; porównuje grupy surowców roślinnych jak i przredsatwicieli tych syrowców w poszczególnych grupach |