Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Statystyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Statystyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Inżynierii Procesowej i Maszynoznawstwa
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Strzelczak <Agnieszka-Strzelczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL2 18 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z matematyki na poziomie szkoły średniej
W-2Umiejętność obsługi komputera

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
C-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Analiza błędów pomiarowych1
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo1
T-L-3Elementy statystyki opisowej2
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez6
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-L-6Analiza wariancji4
18
wykłady
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo1
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej1
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez2
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa2
T-W-7Analiza wariancji1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje z prowadzącym5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego25
A-L-4rozwiązywanie zadań domowych11
59
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia22
31

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B7_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
TOW_1A_W09S1A_W06, S1A_W11InzA_W02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B7_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
TOW_1A_W09S1A_W06, S1A_W11InzA_W02C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B7_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-3T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B7_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-4T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3
TOW_1A_B7_U03
Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
TOW_1A_U04S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U07, InzA_U08C-1, C-5, C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_B7_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
TOW_1A_K05S1A_K01C-6T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B7_W01
Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
TOW_1A_B7_W02
Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
2,0Student nie zna zasad planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
3,0Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
4,5Student bardzo dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
5,0Student znakomicie zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B7_U01
Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
5,0Student posiada znakomitą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
TOW_1A_B7_U02
Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada bardzo wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
TOW_1A_B7_U03
Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badań
3,0Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale z licznymi blędami
3,5Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze potrafi interpretować wyniki badań
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować wyniki badań
5,0Student znakomicie potrafi interpretować wyniki badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_B7_K01
Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników

Literatura podstawowa

  1. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Rachunek prawdopodobieństwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  2. Luszniewicz A., Słaby T., Statystyka z pakietem komputerowym STATISTICA PL. Teoria i zastosowania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
  3. Krysicki W., Bartos J., Dyczka W., Królikowska K., Wasilewski M., Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach – Statystyka matematyczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  4. Taylor J.R., Wstęp do analizy błędu pomiarowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  5. Sobczyk M., Statystyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1996
  6. Hyb W., Myszewski J., Tablice matematyczne. Cz. II. Statystyka matematyczna, Wyd. SGGW, Warszawa, 1995

Literatura dodatkowa

  1. Brandt S., Analiza danych. Metody statystyczne i obliczeniowe, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999
  2. Kubicki R., Kulbaczewska M., Dumańska-Małyszko A., Grześkowiak U., Elementy statystyki matematycznej – przykłady, zadania, testy, Wydawnictwo Szczecin, Szczecin, 2007
  3. Steinhaus H., Orzeł czy reszka?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2010
  4. Zieliński T., Jak pokochać statystykę czyli STATISTICA do poduszki, StatSoft Polska, Kraków, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza błędów pomiarowych1
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo1
T-L-3Elementy statystyki opisowej2
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez6
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa4
T-L-6Analiza wariancji4
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe1
T-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo1
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe1
T-W-4Elementy statystyki opisowej1
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez2
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa2
T-W-7Analiza wariancji1
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach18
A-L-2konsultacje z prowadzącym5
A-L-3przygotowanie się do kolokwium zaliczeniowego25
A-L-4rozwiązywanie zadań domowych11
59
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2przygotowanie się do zaliczenia22
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_W01Posiada wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W09Definiuje metody i narzędzia statystyki stosowanej w zakresie badań artykułów żywnościowych i nieżywnościowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych i zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
Treści programoweT-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
T-L-1Analiza błędów pomiarowych
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-L-3Elementy statystyki opisowej
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-L-6Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
3,0Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
4,5Student posiada bardzo dobrą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
5,0Student posiada znakomitą wiedzę z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_W02Zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W09Definiuje metody i narzędzia statystyki stosowanej w zakresie badań artykułów żywnościowych i nieżywnościowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu technik informatycznych i zna narzędzia statystyczne stosowane w naukach inżynierskich.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-2Zapoznanie studentów z zasadami planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-L-1Analiza błędów pomiarowych
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-L-3Elementy statystyki opisowej
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-L-6Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna zasad planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
3,0Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale z licznymi błędami
3,5Student zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
4,5Student bardzo dobrze zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
5,0Student znakomicie zna zasady planowania i przeprowadzania analiz statystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_U01Potrafi przeprowadzić analizę błędów pomiarowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności analizy błędów pomiarowych
Treści programoweT-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale z licznymi nieprawidłowościami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
4,5Student posiada bardzo dobrą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
5,0Student posiada znakomitą umiejętność przeprowadzania analizy błędów pomiarowych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_U02Potrafi prawidłowo przeprowadzić wnioskowanie statystyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-4Ukształtowanie umiejętności przeprowadzania prawidłowego wnioskowania statystycznego
Treści programoweT-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-L-1Analiza błędów pomiarowych
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-L-3Elementy statystyki opisowej
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-L-6Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności przeprowadzania wnioskowania statystycznego
3,0Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale z licznymi błędami
3,5Student posiada zadowalającą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student posiada dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
4,5Student posiada bardzo dobrą dobrą umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
5,0Student posiada bardzo wybitną umiejętność przeprowadzania wnioskowania statystycznego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_U03Potrafi właściwie interpretować wyniki badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U04Umie dokonać identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkt, produkcję i jakość oraz wykazuje się znajomością zastosowania rutynowych technik inżynierskich do kierunku i profilu studiów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Przekazanie wiedzy z zakresu rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej
C-5Przygotowanie do właściwej interpretacji wyników badań
C-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-L-1Analiza błędów pomiarowych
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-L-3Elementy statystyki opisowej
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-L-6Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi interpretować wyników badań
3,0Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale z licznymi blędami
3,5Student potrafi interpretować wyniki badań w zadowalającym stopniu, ale ze znacznymi niedociągnięciami
4,0Student dobrze potrafi interpretować wyniki badań
4,5Student bardzo dobrze potrafi interpretować wyniki badań
5,0Student znakomicie potrafi interpretować wyniki badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_B7_K01Ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Cel przedmiotuC-6Rozwinięcie umiejętności samodzielnego planowania badań i przeprowadzania analiz statystycznych ich wyników
Treści programoweT-W-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-W-3Jednowymiarowe i wielowymiarowe zmienne losowe
T-W-4Elementy statystyki opisowej
T-W-5Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-W-6Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-W-7Analiza wariancji
T-W-1Statystyka – podstawowe pojęcia, etapy analizy statystycznej, błędy pomiarowe
T-L-1Analiza błędów pomiarowych
T-L-2Zdarzenia losowe i prawdopodobieństwo
T-L-3Elementy statystyki opisowej
T-L-4Badania statystyczne ze względu na jedną cechę- zagadnienia estymacji, weryfikacja hipotez
T-L-5Badania statystyczne ze względu na dwie cechy- korelacje, regresja liniowa i krzywoliniowa
T-L-6Analiza wariancji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2Laboratorium komputerowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające ćwiczenia
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczające wykłady
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,0Student ma częściową świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
3,5Student ma zadowalającą świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,0Student ma świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
4,5Student ma znaczną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników
5,0Student ma pełną świadomość swojej wiedzy i umiejętności w planowaniu badań i interpretacji ich wyników