Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Bioróżnorodność:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioróżnorodność
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Joanna Szulc <Joanna.Szulc@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 9 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 9 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna, zaliczenie przedmiotów biologia i ekologia ogólna
W-2Podstawowa wiedza biologiczna z zakresu biologii, anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problematyką zachowania bioróżnorodności biologicznej w aspekcie znaczenia praktycznego, etycznego i estetycznego;
C-2Przedstawienie sposobów zachowania różnorodności biologicznej;
C-3Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów.
C-4Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-5Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrożone gatunki.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Miary różnorodności gatunkowej;2
T-L-2Ekosystem, biocenoza, osobniki, gatunki, biosfera - pojęcia, przykłady, znaczenie;2
T-L-3Pożytki z różnorodności biologicznej;2
T-L-4Gatunki zagrożone, wymierające i wymarłe - rola człowieka w przeszłosci i obecnie działania dla ochrony przyrody2
T-L-5Różnorodność i stabilność świata żywego;1
9
wykłady
T-W-1Kluczowe pojęcia z zakresu różnorodność biologicznej i jej ochrony w Polsce i na świecie. Relacje pomiędzy organizmami (mutualizm,komensalizm, o mutualizm fakultatywny, protokooperacja, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm; definicje i przykłady symbiozy, pasożytnictwa, komensalizmu1
T-W-2Przystosowania behawioralne - wczesne wykrywanie drapieżnictwa, solidarna obrona, rozpraszanie uwagi drapieżnika; taktyki obronne stosowane przez rośliny;1
T-W-3Teoria doboru naturalnego Darwina; typy adaptacji (strukturalne, fizjologiczne, behawioralne lub kombinacja wszystkich tych przystosowań) jako złożony zbiór skoordynowanych adaptacji powstałych w procesie ewolucji; Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem – definicje, przykłady;wzajemne zależności między producentami, konsumentami i reducentami;2
T-W-4Cechy charakterystyczne i rola ekologicznej bakterii, pierwotniaków, glonów, Animalia Plantae; cechy pierwotne i wtórne gatunków; ewoluca i adaptacja organizmów; ewolucja zbieżna i rozbieżna;1
T-W-5Znaczenie globalnej różnorodności gatunkowej. Wymieranie gatunków w przeszłości Ziemi oraz współczesnych;2
T-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-5Wykonanie prezentacji multimedialnej3
30
wykłady
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie leteratury przedmiotu5
A-W-4Przygotawanie się do zaliczenia wykładów6
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C23ut_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
TOW_1A_W25S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1, M-2S-1, S-2
TOW_1A_C23ut_W02
Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
TOW_1A_W25S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06InzA_W01, InzA_W02C-4, C-5T-W-6M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C23ut_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz znać literaturę z powyższego zakresu badań.
TOW_1A_U01S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U06, InzA_U07C-4T-W-6M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C23ut_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K02, TOW_1A_K04S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1, C-2, C-3, C-4, C-5T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C23ut_W01
Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat bioróżnorodności biologicznej.
3,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej.
3,5Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, różnorodności i stabilności świata żywego.
4,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego.
4,5Student w większości ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
5,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
TOW_1A_C23ut_W02
Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
2,0Student nic nie wie na temat biologii i sposobów ochrony zagrożonych gatunków organizmów wodnych
3,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków minogów, raków, ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb.
4,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji.
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także zna niektóre sposoby przeciwdziałnia tym niekorzystnym zjawiskom.
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom (renaturyzacja, restytucja, zarybienia, ochrona gatunkowa, ochrona środowiskowa)

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C23ut_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz znać literaturę z powyższego zakresu badań.
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologią dotyczacą bioróżnorodnosci, jej ochrony i znaczenia.
3,0Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności.
3,5Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności i jej ochrony i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej bioróżnorodności i jej ochrony oraz zna podstawową literaturę z powyższego zakresu badań.
4,5Student umieć posługiwać się specjalistyczna terminologia dotyczacą bioróżnorodności w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań.
5,0Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą bioróżnorodności w języku polskim i angielskim w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C23ut_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole.

Literatura podstawowa

  1. Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Ocena i ochrona bioróżnorodnosci wód, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011
  2. Jankun M., Furgała-selezniow G., Woźniak M., Wiśniewska A.M. (red.), Gospodarowanie ichtiofauną w warunkach zróźnicowanego środowiska wodnego, Agencja Wydawnicza "Argi" SC R. Błaszak, Wrocław, 2011

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Miary różnorodności gatunkowej;2
T-L-2Ekosystem, biocenoza, osobniki, gatunki, biosfera - pojęcia, przykłady, znaczenie;2
T-L-3Pożytki z różnorodności biologicznej;2
T-L-4Gatunki zagrożone, wymierające i wymarłe - rola człowieka w przeszłosci i obecnie działania dla ochrony przyrody2
T-L-5Różnorodność i stabilność świata żywego;1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kluczowe pojęcia z zakresu różnorodność biologicznej i jej ochrony w Polsce i na świecie. Relacje pomiędzy organizmami (mutualizm,komensalizm, o mutualizm fakultatywny, protokooperacja, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm; definicje i przykłady symbiozy, pasożytnictwa, komensalizmu1
T-W-2Przystosowania behawioralne - wczesne wykrywanie drapieżnictwa, solidarna obrona, rozpraszanie uwagi drapieżnika; taktyki obronne stosowane przez rośliny;1
T-W-3Teoria doboru naturalnego Darwina; typy adaptacji (strukturalne, fizjologiczne, behawioralne lub kombinacja wszystkich tych przystosowań) jako złożony zbiór skoordynowanych adaptacji powstałych w procesie ewolucji; Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem – definicje, przykłady;wzajemne zależności między producentami, konsumentami i reducentami;2
T-W-4Cechy charakterystyczne i rola ekologicznej bakterii, pierwotniaków, glonów, Animalia Plantae; cechy pierwotne i wtórne gatunków; ewoluca i adaptacja organizmów; ewolucja zbieżna i rozbieżna;1
T-W-5Znaczenie globalnej różnorodności gatunkowej. Wymieranie gatunków w przeszłości Ziemi oraz współczesnych;2
T-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.2
9

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-5Wykonanie prezentacji multimedialnej3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie leteratury przedmiotu5
A-W-4Przygotawanie się do zaliczenia wykładów6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C23ut_W01Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zachowania bioróżnorodności biologicznej w aspekcie znaczenia praktycznego, etycznego i estetycznego;
C-2Przedstawienie sposobów zachowania różnorodności biologicznej;
C-3Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów.
C-4Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-5Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrożone gatunki.
Treści programoweT-L-1Miary różnorodności gatunkowej;
T-L-2Ekosystem, biocenoza, osobniki, gatunki, biosfera - pojęcia, przykłady, znaczenie;
T-L-3Pożytki z różnorodności biologicznej;
T-L-4Gatunki zagrożone, wymierające i wymarłe - rola człowieka w przeszłosci i obecnie działania dla ochrony przyrody
T-L-5Różnorodność i stabilność świata żywego;
T-W-1Kluczowe pojęcia z zakresu różnorodność biologicznej i jej ochrony w Polsce i na świecie. Relacje pomiędzy organizmami (mutualizm,komensalizm, o mutualizm fakultatywny, protokooperacja, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm; definicje i przykłady symbiozy, pasożytnictwa, komensalizmu
T-W-2Przystosowania behawioralne - wczesne wykrywanie drapieżnictwa, solidarna obrona, rozpraszanie uwagi drapieżnika; taktyki obronne stosowane przez rośliny;
T-W-3Teoria doboru naturalnego Darwina; typy adaptacji (strukturalne, fizjologiczne, behawioralne lub kombinacja wszystkich tych przystosowań) jako złożony zbiór skoordynowanych adaptacji powstałych w procesie ewolucji; Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem – definicje, przykłady;wzajemne zależności między producentami, konsumentami i reducentami;
T-W-4Cechy charakterystyczne i rola ekologicznej bakterii, pierwotniaków, glonów, Animalia Plantae; cechy pierwotne i wtórne gatunków; ewoluca i adaptacja organizmów; ewolucja zbieżna i rozbieżna;
T-W-5Znaczenie globalnej różnorodności gatunkowej. Wymieranie gatunków w przeszłości Ziemi oraz współczesnych;
T-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat bioróżnorodności biologicznej.
3,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej.
3,5Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, różnorodności i stabilności świata żywego.
4,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego.
4,5Student w większości ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
5,0Student ma wiedzę na temat znaczenia globalnej różnorodności gatunkowej i pożytów płynących z różnorodności biologicznej, miar różnorodności gatunkowej, różnorodności i stabilności świata żywego, gatunków zagrożonych, wymierających i wymarłych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C23ut_W02Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków bezkręgowców i kręgowców wodnych oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-5Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrożone gatunki.
Treści programoweT-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nic nie wie na temat biologii i sposobów ochrony zagrożonych gatunków organizmów wodnych
3,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków minogów, raków, ryb.
3,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb.
4,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji.
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także zna niektóre sposoby przeciwdziałnia tym niekorzystnym zjawiskom.
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wybranych, zagrożonych gatunków stawonogów, mieczaków, pierścienic, minogów, raków, ryb oraz umie scharakteryzować przyczyny które doprowadziły do zmniejszenia liczebności danych populacji, a także wie w jaki sposób próbuje się przeciwdziałać tym niekorzystnym zjawiskom (renaturyzacja, restytucja, zarybienia, ochrona gatunkowa, ochrona środowiskowa)
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C23ut_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią dotyczacą biologii gatunku i jego ochrony w formie werbalnej i pisemnej oraz znać literaturę z powyższego zakresu badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-4Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
Treści programoweT-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.
Metody nauczaniaM-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz (asysta przy rozmnażaniu w pracowni Katedry wybranych, zagrożonych wyginięciem, gatunków ryb)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać się terminologią dotyczacą bioróżnorodnosci, jej ochrony i znaczenia.
3,0Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności.
3,5Student zna podstawowe zwroty dotyczące bioróżnorodności i jej ochrony i umie je prawidłowo zastosować w praktyce.
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej bioróżnorodności i jej ochrony oraz zna podstawową literaturę z powyższego zakresu badań.
4,5Student umieć posługiwać się specjalistyczna terminologia dotyczacą bioróżnorodności w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań.
5,0Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą bioróżnorodności w języku polskim i angielskim w formie werbalnej i pisemnej oraz zna literaturę z powyższego zakresu badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C23ut_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K02Wykazuje gotowość do pracy zespołowej i ponoszenia konsekwencji za wspólnie realizowane zadania.
TOW_1A_K04Umie przyjąć postawę lidera. Ma świadomość znaczenia zawodowej i etycznej odpowiedzialności za podejmowane działania w zakresie szeroko rozumianego towaroznawstwa i usług.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K05umie uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych (politycznych, gospodarczych, obywatelskich) uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i polityczne
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problematyką zachowania bioróżnorodności biologicznej w aspekcie znaczenia praktycznego, etycznego i estetycznego;
C-2Przedstawienie sposobów zachowania różnorodności biologicznej;
C-3Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów.
C-4Zapoznanie studentów z biologią zagrożonych gatunków organizmów wodnych ze zwróceniem szczególnej uwagi na znaczenie praktyczne, etyczne i estetyczne.
C-5Uświadomienie studentom istoty i celu różnorodności i stabilności ekosystemów wodnych w skład których wchodzą zagrożone gatunki.
Treści programoweT-L-1Miary różnorodności gatunkowej;
T-L-2Ekosystem, biocenoza, osobniki, gatunki, biosfera - pojęcia, przykłady, znaczenie;
T-L-3Pożytki z różnorodności biologicznej;
T-L-4Gatunki zagrożone, wymierające i wymarłe - rola człowieka w przeszłosci i obecnie działania dla ochrony przyrody
T-L-5Różnorodność i stabilność świata żywego;
T-W-1Kluczowe pojęcia z zakresu różnorodność biologicznej i jej ochrony w Polsce i na świecie. Relacje pomiędzy organizmami (mutualizm,komensalizm, o mutualizm fakultatywny, protokooperacja, konkurencja, drapieżnictwo, amensalizm; definicje i przykłady symbiozy, pasożytnictwa, komensalizmu
T-W-2Przystosowania behawioralne - wczesne wykrywanie drapieżnictwa, solidarna obrona, rozpraszanie uwagi drapieżnika; taktyki obronne stosowane przez rośliny;
T-W-3Teoria doboru naturalnego Darwina; typy adaptacji (strukturalne, fizjologiczne, behawioralne lub kombinacja wszystkich tych przystosowań) jako złożony zbiór skoordynowanych adaptacji powstałych w procesie ewolucji; Gatunek, populacja, biocenoza, ekosystem – definicje, przykłady;wzajemne zależności między producentami, konsumentami i reducentami;
T-W-4Cechy charakterystyczne i rola ekologicznej bakterii, pierwotniaków, glonów, Animalia Plantae; cechy pierwotne i wtórne gatunków; ewoluca i adaptacja organizmów; ewolucja zbieżna i rozbieżna;
T-W-5Znaczenie globalnej różnorodności gatunkowej. Wymieranie gatunków w przeszłości Ziemi oraz współczesnych;
T-W-6Gatunki zagrożone i chronione w Polsce i na świecie – rośliny, zwierzęta – ochrona gatunkowa i środowiskowa. Restytucja ryb i raków ze szczególnym uwzględnieniem ryb łososiowatych i reofilnych. Wpływ korzystnych i niekorzystnych czynników środowiskowych na stadia młodocianne i dorosłe organizmów wodnych. Wpływ antropopresji na organizmy wodne. Wpływ gatunków inwazyjnych (roślin i zwierząt) na rodzimą florę i faunę. Zabiegi renaturyzacyjne w rzekach i jeziorach. Zastosowanie kriokonserwacji do ochrony zagrożonych gatunków.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena za "wejsciówkę", ocena za przygotowaną prezentację multimediialną, ocena aktywnosci studenta na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń – 1 kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy nie postępuje zgodnie z zasadami etyki.
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania.
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole.