Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: usługi turystyczne

Sylabus przedmiotu Port jako miejsce przeładunku towarów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Port jako miejsce przeładunku towarów
Specjalność towaroznawstwo żywności
Jednostka prowadząca Zakład Gospodarki Rybackiej
Nauczyciel odpowiedzialny Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Henryk Sendłak <Henryk.Sendlak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 16 2,00,50egzamin
laboratoriaL4 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólne wiadomości o obrocie towarów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podział portów2
T-L-2Wizytacja wybranych portów14
16
wykłady
T-W-1Ogólne wiadomości o portach, podział portów2
T-W-2Lokalizacja portów2
T-W-3Części składowe portów2
T-W-4Funkcje portów w tym rybackich4
T-W-5Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji6
16

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje20
A-L-3omawianie wizytowanych portów16
A-L-4przygotowanie do zaliczenia8
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3konsultacje20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2film
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
TOW_1A_W07, TOW_1A_W08, TOW_1A_W25S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W10, S1A_W11InzA_W01, InzA_W02, InzA_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
TOW_1A_U11, TOW_1A_U13S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_??_K01
W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
TOW_1A_K03S1A_K03, S1A_K04, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_W01
Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
2,0nie ma wiadomości o portach
3,0wie że są różne porty składające się z różnych części
3,5zna podział portów i niektóre części składowe
4,0zna podział portów, ich części składowe, lokalizacje i niektóre funkcje
4,5zna podział portów, specyfikę portów rybackich, części składowe, lokalizację i funkcje jakie pełnią w przeładunku towarów
5,0zna podział, części składowe, lokalizacje, wyposażenie portów rybackich na tle realizowanych funkcji

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
2,0nie umie rozpoznać portów i ich części, funkcji, lokalizacji i wyposażenia
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje portów
3,5umie rozpoznać najważniejsze rodzaje portów, ich niektóre funkcje, części składowe i wyposażenie
4,0umie rozpoznać różne rodzaje portów, podstawowe funkcje, części składowe i najważniejsze wyposażenie
4,5umie rozpoznać porty, ich części składowe, pełnine funkcje, części składowe i wyposażenie
5,0umie rozpoznawać porty, ich części składowe, pełnione funkcje w tym rybackie,dokonać wyboru miejsc powstawania portów i omówić wyposażenie portów szczególnie rybackich i turystycznych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_??_K01
W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
2,0nie wykazuje aktywnej postawy w ocenie portów
3,0wykazuje pewne zainteresowanie portami i ich znaczeniem
3,5wykazuje aktywną postawę w ocenie rodzajów portów ich funkcjami
4,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
4,5nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
5,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać funkcje i efektywność portów cechuje się aktywną postawę w kształtowaniu świadomości o znaczeniu portów i ich roli w rozwoju i gospodarce kraju

Literatura podstawowa

  1. Aktualne akty prawne dotyczące funkcjonowania portów, 2012

Literatura dodatkowa

  1. Świniarski J., Cetinic P, Technologia połowu organizmów morskich, Wyd. Morskie, Gdynia, 1993

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podział portów2
T-L-2Wizytacja wybranych portów14
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ogólne wiadomości o portach, podział portów2
T-W-2Lokalizacja portów2
T-W-3Części składowe portów2
T-W-4Funkcje portów w tym rybackich4
T-W-5Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji6
16

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach16
A-L-2konsultacje20
A-L-3omawianie wizytowanych portów16
A-L-4przygotowanie do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach16
A-W-2Studiowanie literatury16
A-W-3konsultacje20
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_W01Student po zakończeniu przedmiotu będzie znał podział, części składowe, wyposażenie portów rybackich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W07Zna podstawowe pojęcia i terminologię inżynierii materiałowej. Ma wiedzę na temat warunków pracy i mechanizmów zużycia materiałów. Ma podstawową wiedzę na temat badania materiałów.
TOW_1A_W08Ma wiedzę na temat podstaw rysunku technicznego, głównych form zapisu graficznego. Posiada podstawową wiedzę dotyczącą czytania rysunków i schematów maszyn, urządzeń i układów technicznych.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W10zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego
S1A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-W-1Ogólne wiadomości o portach, podział portów
T-W-2Lokalizacja portów
T-W-3Części składowe portów
T-W-4Funkcje portów w tym rybackich
T-W-5Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-L-1Podział portów
Metody nauczaniaM-1wykład
M-2film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma wiadomości o portach
3,0wie że są różne porty składające się z różnych części
3,5zna podział portów i niektóre części składowe
4,0zna podział portów, ich części składowe, lokalizacje i niektóre funkcje
4,5zna podział portów, specyfikę portów rybackich, części składowe, lokalizację i funkcje jakie pełnią w przeładunku towarów
5,0zna podział, części składowe, lokalizacje, wyposażenie portów rybackich na tle realizowanych funkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć rozpoznawać porty, ich części składowe, funkcje, wyposażenie i lokalizacje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-W-2Lokalizacja portów
T-W-3Części składowe portów
T-W-4Funkcje portów w tym rybackich
T-W-5Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-L-1Podział portów
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: egzamin ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie rozpoznać portów i ich części, funkcji, lokalizacji i wyposażenia
3,0umie rozpoznać niektóre rodzaje portów
3,5umie rozpoznać najważniejsze rodzaje portów, ich niektóre funkcje, części składowe i wyposażenie
4,0umie rozpoznać różne rodzaje portów, podstawowe funkcje, części składowe i najważniejsze wyposażenie
4,5umie rozpoznać porty, ich części składowe, pełnine funkcje, części składowe i wyposażenie
5,0umie rozpoznawać porty, ich części składowe, pełnione funkcje w tym rybackie,dokonać wyboru miejsc powstawania portów i omówić wyposażenie portów szczególnie rybackich i turystycznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_??_K01W wyniku przeprowazonych zajęć student nabędzie aktywnej postawy do oceny funkcji jakie pełnią porty i zorientowanie na budowę nowych portów i przystani
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami działania portów, ich podziałem, częściami składowymi, funkcjami i lokalizacją
Treści programoweT-W-2Lokalizacja portów
T-W-3Części składowe portów
T-W-4Funkcje portów w tym rybackich
T-W-5Wyposażenie portów na tle realizowanych funkcji
T-L-1Podział portów
T-L-2Wizytacja wybranych portów
Metody nauczaniaM-2film
M-3pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aktywność na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje aktywnej postawy w ocenie portów
3,0wykazuje pewne zainteresowanie portami i ich znaczeniem
3,5wykazuje aktywną postawę w ocenie rodzajów portów ich funkcjami
4,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
4,5nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać pełnione przez porty funkcje
5,0nie tylko wykazuje aktywną postawę ale potrafi porównać funkcje i efektywność portów cechuje się aktywną postawę w kształtowaniu świadomości o znaczeniu portów i ich roli w rozwoju i gospodarce kraju