Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Towaroznawstwo (N1)
specjalność: towaroznawstwo żywności

Sylabus przedmiotu Typologia wód śródlądowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Towaroznawstwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk społecznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Typologia wód śródlądowych
Specjalność usługi turystyczne
Jednostka prowadząca Zakład Hydrochemii i Biologicznych Zasobów Wód
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL7 16 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii, hydrochemii, hydrologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zróżnicowania wód śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Specyficzne właściwości cząsteczki wody1
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka1
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny3
T-L-4Charakterystyka wód podziemnych. Metody oznaczania ich właściwości3
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód1
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne3
T-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie2
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika2
16
wykłady
T-W-1Typologia wód śródlądowych ze wzgledu na wskaźniki fizyczne, chemiczne i biologiczne8
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Studiowanie źródeł i przygotowanie do zajęć24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie źródeł12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Ćwiczenia terenowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Test
S-2Ocena formująca: Zalizczenie ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_W01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_W18, TOW_1A_W22, TOW_1A_W25S1A_W01, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W06, S1A_W07, S1A_W08InzA_W01, InzA_W02C-1T-L-7, T-L-8, T-L-6, T-W-1, T-L-5, T-L-2M-3, M-2, M-4, M-1S-2, S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_U01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_U01, TOW_1A_U02, TOW_1A_U09, TOW_1A_U11, TOW_1A_U12, TOW_1A_U13, TOW_1A_U17S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U11InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U04, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-L-7, T-L-8, T-L-2, T-L-5, T-W-1, T-L-6M-4, M-3, M-2, M-1S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TOW_1A_C24ut_K01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
TOW_1A_K06, TOW_1A_K08, TOW_1A_K03, TOW_1A_K01, TOW_1A_K05S1A_K01, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K06, S1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-1T-L-2, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-8, T-W-1M-4, M-3, M-1, M-2S-3, S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_W01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_U01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TOW_1A_C24ut_K01
Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Alekin O., Podstawy hydrochemii, Wyd. Geologiczne, Warszawa, 1956

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Specyficzne właściwości cząsteczki wody1
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka1
T-L-3Zasoby wodne hydrosfery. Bilans wodny3
T-L-4Charakterystyka wód podziemnych. Metody oznaczania ich właściwości3
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód1
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne3
T-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie2
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Typologia wód śródlądowych ze wzgledu na wskaźniki fizyczne, chemiczne i biologiczne8
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach24
A-L-2Studiowanie źródeł i przygotowanie do zajęć24
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Studiowanie źródeł12
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_W01Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_W18Zna podstawy funkcjonowania środowiska abiotycznego i biotycznego. Ma podstawową wiedzę z zakresu ochrony środowiska, regulacji prawnych, ekologii turystyki.
TOW_1A_W22Ma podstawową wiedzę dotyczącą pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady BHP.
TOW_1A_W25Ma wiedzę ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach organizacji, przyrody nieożywionej oraz technicznych zadaniach inżynierskich. Wykazuje się znajomością podstawowych metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał środowiska w celu poprawy jakości życia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_W01ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych, ich miejscu w systemie nauk i relacjach do innych nauk
S1A_W03ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
S1A_W04zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
S1A_W05ma podstawową wiedzę o człowieku, w szczególności jako podmiocie konstytuującym struktury społeczne i zasady ich funkcjonowania, a także działającym w tych strukturach
S1A_W06zna metody i narzędzia, w tym techniki pozyskiwania danych, właściwe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, pozwalające opisywać struktury i instytucje społeczne oraz procesy w nich i między nimi zachodzące
S1A_W07ma wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych) organizujących struktury i instytucje społeczne i rządzących nimi prawidłowościach oraz o ich źródłach, naturze, zmianach i sposobach działania
S1A_W08ma wiedzę o procesach zmian struktur i instytucji społecznych oraz ich elementów, o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W01ma podstawową wiedzę o cyklu życia urządzeń, obiektów i systemów technicznych
InzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wód śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne
T-W-1Typologia wód śródlądowych ze wzgledu na wskaźniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-4Ćwiczenia terenowe
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zalizczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Test
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_U01Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_U01Posiada umiejętność posługiwania się poprawną terminologią i nomenklaturą z zakresu studiowanego kierunku. Wykorzystuje podstawowe techniki laboratoryjne. Dobiera właściwe metody i procedury analityczne. Potrafi określić wiarygodność analiz. Potrafi posługiwać się instrumentami oraz katalogami sprzętu, odczynników i akcesoriów.
TOW_1A_U02Umie posługiwać się językiem na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy. Posługuje się językiem specjalistycznym umożliwiającym porozumiewanie się w działalności zawodowej.
TOW_1A_U09Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji problemu inżynierskiego i przedstawić ją w formie prezentacji w języku polskim i obcym.
TOW_1A_U11Posiada umiejętność wyrażania własnych pomysłów, wątpliwości, sugestii argumentując je zdobytą wiedzą. Potrafi sformułować wnioski, opracować i zinterpretować wyniki oraz wskazać dalszy kierunek badań.
TOW_1A_U12Wykazuje umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i wykorzystania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach.
TOW_1A_U13Wykazuje zdolność podejmowania standardowych działań inżynierskich z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów rozwiązujących problemy w zakresie towaroznawstwa i zasobów naturalnych.
TOW_1A_U17Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w organach nadzoru urzędowego.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_U01potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U02potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną i pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U03potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, gospodarczych) w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U04potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne (kulturowe, polityczne, prawne, ekonomiczne) z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U05prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, zawodowymi, moralnymi) w celu rozwiązania konkretnego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
S1A_U06wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej
S1A_U07analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów i proponuje, w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
S1A_U08posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
S1A_U09posiada umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U10posiada umiejętność przygotowywania wystąpień ustnych, w języku polskim i języku obcym, w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dotyczących zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
S1A_U11ma umiejętności językowe w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wód śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika
T-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód
T-W-1Typologia wód śródlądowych ze wzgledu na wskaźniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia terenowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-2Wykład problemowy
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Zalizczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTOW_1A_C24ut_K01Poznanie zróżnicowania wód śródlądowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTOW_1A_K06Jest przygotowany do bycia aktywnym w życiu społecznym i zawodowym.
TOW_1A_K08Ma świadomość dalszego kształcenia i wyznacza kierunki własnego rozwoju.
TOW_1A_K03Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
TOW_1A_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz postępuje zgodnie z zasadami etyki.
TOW_1A_K05Jest świadomy wartości zdobytej wiedzy.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaS1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
S1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
S1A_K06potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności
S1A_K07potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Poznanie zróżnicowania wód śródlaowych ze względu na czynniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Treści programoweT-L-2Typy wód śródlądowych, podział i charakterystyka
T-L-5Cykle termiczne w poszczególnych rodzajach wód
T-L-7Sieć rzeczna, klasyfikacja cieków, długość rzeki i jej rozwinięcie
T-L-6Zlewnia, charakterystyki zlewni, działy wodne
T-L-8Jeziora. Morfometria i termika
T-W-1Typologia wód śródlądowych ze wzgledu na wskaźniki fizyczne, chemiczne i biologiczne
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia terenowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie przedmiotu
S-2Ocena formująca: Zalizczenie ćwiczeń
S-1Ocena formująca: Test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi tylko częściowo wykorzystać wiedzy aplikowanej w trakcie zajęć
3,5
4,0
4,5
5,0