Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (N1)
specjalność: technologia żywności pochodzenia wodnego

Sylabus przedmiotu Ekologiczne aspekty w produkcji żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologiczne aspekty w produkcji żywności
Specjalność technologia żywności pochodzenia wodnego
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu ekologii i ochrony środowiska, produkcji żywności ekologicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z pojęciami i prawami ekologicznymi w odniesieniu do produkcji żywności
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska powstających podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Bioróżnorodność - znaczenie globalne, regionalne i lokalne2
T-L-2BIochemiczne aspekty ekologii związane z produkcją żywności (używki, produkty witaminowe etc.)2
T-L-3Eksploracja i eksploatacja zasobów surowcowych niezbędnych do produkcji żywności1
T-L-4Woda i jej aspekty ekologiczne (ilość, jakość etc.) w technologii żywności2
T-L-5Ochrona przyrody a dziedzictwo kulturowe regionalne jako wyraz tradycyjnych metod wytwarzania prostych produktów żywnościowych1
8
wykłady
T-W-1Idea ekorozwoju a dobrostan przyrody i człowieka2
T-W-2Enegia konwencjonalna i addytywna a zapotrzebowanie na energię człowieka2
T-W-3Emisje i imisje (do atmosfery - gazowe, hałas, do wody - ścieki,i ziemi - wibracje i ścieki) w procesie produkcji - monitorowanie i zapobieganie skutkom2
T-W-4Oddziaływanie na środowisko przedsiębiorstw produkcji żywności - faza przedinwestycyjna, eksploatacyjna i wygaszenie produkcji1
T-W-5Metody monitorowania środowiska, rola państwowych służb ochrony przyrody, środki prawne za zniszczenie środowiska (system rekompensat). Przepisy krajowe i Unijne1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Wykonanie konspektu4
A-L-6Zaliczenie końcowe przedmiotu1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
TZiZ_1A_W11R1A_W06InzA_W03C-1T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4
TZiZ_1A_D11tzpw_W02
Student definiuje zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
TZiZ_1A_W11, TZiZ_1A_W22R1A_W04, R1A_W06, R1A_W07InzA_W03C-1, C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_U01
Student analizuje i potrafi opracować plan redukcji zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji żywności
TZiZ_1A_U13, TZiZ_1A_U20R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-2T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-L-5, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_K01
Student ma świadomość zagrożeń środowiska ze strony produkcji żywności
TZiZ_1A_K04R1A_K06C-2T-L-5, T-W-4M-1, M-4S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_W01
Student definiuje podstawowe pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
2,0
3,0Student definiuje kilka podstawowych pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
3,5
4,0
4,5
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
TZiZ_1A_D11tzpw_W02
Student definiuje zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
2,0
3,0Student definiuje podstawowe zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0Student definiuje zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_U01
Student analizuje i potrafi opracować plan redukcji zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji żywności
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia dla środowiska wynikających z produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0Student analizuje i potrafi opracować plan redukcji zagrożeń dla srodowiska wynikających z produkcji żywności

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TZiZ_1A_D11tzpw_K01
Student ma świadomość zagrożeń środowiska ze strony produkcji żywności
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń środowiska ze strony produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Karaczun Z.M., Indeka L.G., Ochrona środowiska, Aries, Warszawa, 1996
  2. Zakrzewski S.F., Podstawy toksykologii środowiska, PWN, Warszawa, 1995
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 2003, 2, Wydawnictwo Naukowe
  4. Rosik-Dulewska Cz., Podstawy gospodari odpadamiu, PWN, Warszawa, 2005
  5. Siebeneicher G.E., Podręcznik rolnictwa ekologicznego, PWN, Warszawa, 1997

Literatura dodatkowa

  1. Winter P.C., Hickey G.I., Flechter H.L., Genetyka, PWN, Warszawa, 2004, 2, Krótkie wykłady (GMO)
  2. Przeździecki Z., Biologiczne przemiany substancji toksycznych, PWN, Warszawa, 1980, 2
  3. Zelitch I., Fotosynteza, fotooddychanie a produktywnośc roślin, PWRiL, Warszawa, 1977, 1
  4. Lack A.J., Evans D.E., Biologia roślin, PWN, Warszawa, 2003, 1, Krótkie wykłady
  5. Jurd R.D., Biologia zwierząt, PWN, Warszawa, 2003, 1, Krótkie wykłady

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Bioróżnorodność - znaczenie globalne, regionalne i lokalne2
T-L-2BIochemiczne aspekty ekologii związane z produkcją żywności (używki, produkty witaminowe etc.)2
T-L-3Eksploracja i eksploatacja zasobów surowcowych niezbędnych do produkcji żywności1
T-L-4Woda i jej aspekty ekologiczne (ilość, jakość etc.) w technologii żywności2
T-L-5Ochrona przyrody a dziedzictwo kulturowe regionalne jako wyraz tradycyjnych metod wytwarzania prostych produktów żywnościowych1
8

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Idea ekorozwoju a dobrostan przyrody i człowieka2
T-W-2Enegia konwencjonalna i addytywna a zapotrzebowanie na energię człowieka2
T-W-3Emisje i imisje (do atmosfery - gazowe, hałas, do wody - ścieki,i ziemi - wibracje i ścieki) w procesie produkcji - monitorowanie i zapobieganie skutkom2
T-W-4Oddziaływanie na środowisko przedsiębiorstw produkcji żywności - faza przedinwestycyjna, eksploatacyjna i wygaszenie produkcji1
T-W-5Metody monitorowania środowiska, rola państwowych służb ochrony przyrody, środki prawne za zniszczenie środowiska (system rekompensat). Przepisy krajowe i Unijne1
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-L-2Przygotowanie do zajęć6
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu7
A-L-4Studiowanie literatury przedmiotu4
A-L-5Wykonanie konspektu4
A-L-6Zaliczenie końcowe przedmiotu1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia8
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu8
A-W-4Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-5Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D11tzpw_W01Student definiuje podstawowe pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami i prawami ekologicznymi w odniesieniu do produkcji żywności
Treści programoweT-L-1Bioróżnorodność - znaczenie globalne, regionalne i lokalne
T-L-2BIochemiczne aspekty ekologii związane z produkcją żywności (używki, produkty witaminowe etc.)
T-L-3Eksploracja i eksploatacja zasobów surowcowych niezbędnych do produkcji żywności
T-L-4Woda i jej aspekty ekologiczne (ilość, jakość etc.) w technologii żywności
T-W-1Idea ekorozwoju a dobrostan przyrody i człowieka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje kilka podstawowych pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
3,5
4,0
4,5
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia i prawa ekologiczne w odniesieniu do produkcji żywnosci
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D11tzpw_W02Student definiuje zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_W11Zna podstawy ekologii i ochrony środowiska, oraz skutki antropopresji. Ma wiedzę o procesach zachodzących w środowisku w zależności od jego charakteru oraz wiedzę na temat monitoringu środowiska.
TZiZ_1A_W22Zna i rozumie zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W07ma podstawową wiedzę na temat stanu i czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z pojęciami i prawami ekologicznymi w odniesieniu do produkcji żywności
C-2Przedstawienie zagrożeń środowiska powstających podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-L-1Bioróżnorodność - znaczenie globalne, regionalne i lokalne
T-L-2BIochemiczne aspekty ekologii związane z produkcją żywności (używki, produkty witaminowe etc.)
T-L-3Eksploracja i eksploatacja zasobów surowcowych niezbędnych do produkcji żywności
T-L-4Woda i jej aspekty ekologiczne (ilość, jakość etc.) w technologii żywności
T-W-1Idea ekorozwoju a dobrostan przyrody i człowieka
T-L-5Ochrona przyrody a dziedzictwo kulturowe regionalne jako wyraz tradycyjnych metod wytwarzania prostych produktów żywnościowych
T-W-2Enegia konwencjonalna i addytywna a zapotrzebowanie na energię człowieka
T-W-3Emisje i imisje (do atmosfery - gazowe, hałas, do wody - ścieki,i ziemi - wibracje i ścieki) w procesie produkcji - monitorowanie i zapobieganie skutkom
T-W-4Oddziaływanie na środowisko przedsiębiorstw produkcji żywności - faza przedinwestycyjna, eksploatacyjna i wygaszenie produkcji
T-W-5Metody monitorowania środowiska, rola państwowych służb ochrony przyrody, środki prawne za zniszczenie środowiska (system rekompensat). Przepisy krajowe i Unijne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student definiuje podstawowe zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
3,5
4,0
4,5
5,0Student definiuje zagrożenia środowiska powstające podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D11tzpw_U01Student analizuje i potrafi opracować plan redukcji zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_U13Potrafi monitorować środowisko i działać w sposób adekwatny do stopnia jego zagrożenia.
TZiZ_1A_U20Potrafi podejmować działania mające na celu rozwiązywanie problemów techniczno-technologicznych w przetwórstwie surowców żywnościowych pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Zna wady i zalety podejmowanych działań.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska powstających podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-L-1Bioróżnorodność - znaczenie globalne, regionalne i lokalne
T-L-2BIochemiczne aspekty ekologii związane z produkcją żywności (używki, produkty witaminowe etc.)
T-L-3Eksploracja i eksploatacja zasobów surowcowych niezbędnych do produkcji żywności
T-L-4Woda i jej aspekty ekologiczne (ilość, jakość etc.) w technologii żywności
T-W-1Idea ekorozwoju a dobrostan przyrody i człowieka
T-L-5Ochrona przyrody a dziedzictwo kulturowe regionalne jako wyraz tradycyjnych metod wytwarzania prostych produktów żywnościowych
T-W-2Enegia konwencjonalna i addytywna a zapotrzebowanie na energię człowieka
T-W-3Emisje i imisje (do atmosfery - gazowe, hałas, do wody - ścieki,i ziemi - wibracje i ścieki) w procesie produkcji - monitorowanie i zapobieganie skutkom
T-W-4Oddziaływanie na środowisko przedsiębiorstw produkcji żywności - faza przedinwestycyjna, eksploatacyjna i wygaszenie produkcji
T-W-5Metody monitorowania środowiska, rola państwowych służb ochrony przyrody, środki prawne za zniszczenie środowiska (system rekompensat). Przepisy krajowe i Unijne
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-2Gry dydaktyczne (symulacyjne)
M-3Dyskusja dydaktyczna "burza mózgów".
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Kolokwium sprawdzające cząstkowe
S-2Ocena formująca: Sprawdzenie przygotowania studenta do zajęć w formie ustnej lub pisemnej
S-3Ocena formująca: Ocena sprawozdania z wykonanego ćwiczenia
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student analizuje zagrożenia dla środowiska wynikających z produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0Student analizuje i potrafi opracować plan redukcji zagrożeń dla srodowiska wynikających z produkcji żywności
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTZiZ_1A_D11tzpw_K01Student ma świadomość zagrożeń środowiska ze strony produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZiZ_1A_K04Ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego przetwórstwa żywności i żywienia człowieka.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-2Przedstawienie zagrożeń środowiska powstających podczas produkcji żywności oraz możliwości ich zapobiegania poprzez różnorodne działania ekologiczne na poziomie lokalnym i globalnym.
Treści programoweT-L-5Ochrona przyrody a dziedzictwo kulturowe regionalne jako wyraz tradycyjnych metod wytwarzania prostych produktów żywnościowych
T-W-4Oddziaływanie na środowisko przedsiębiorstw produkcji żywności - faza przedinwestycyjna, eksploatacyjna i wygaszenie produkcji
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej
M-4Ćwiczenia laboratoryjne z użyciem podręcznika , pokazu i symulacji
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne lub ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość zagrożeń środowiska ze strony produkcji żywności
3,5
4,0
4,5
5,0