Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych | ||
Specjalność | technologia i żywienie | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Rybnej, Roślinnej i Gastronomicznej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Grzegorz Tokarczyk <Grzegorz.Tokarczyk@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Iwona Adamska <Iwona.Adamska@zut.edu.pl>, Katarzyna Felisiak <Katarzyna.Felisiak@zut.edu.pl>, Agnieszka Hrebień-Filisińska <Agnieszka.Filisinska@zut.edu.pl>, Sylwia Przybylska <sylwia.przybylska@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student, który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu właściwości funkcjonalne surowców i produktów roślinnych powinien znać podstawy analizy i oceny jakości żywności, ogólnej technologii żywności, chemii oraz posiadać wiadomości z zakresu podstaw żywienia człowieka. |
W-2 | Powinien umieć wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu, samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą naukową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem wykładów jest przekazanie wiedzy na temat właściwości funkcjonalnych surowców i produktów roślinnych, z uwzględnieniem ich charakterystyki, przemian, metod oznaczania i roli w diecie człowieka. |
C-2 | Celem ćwiczeń jest praktyczne poznanie podstawowych metod oznaczania związków chemicznych zawartych w surowcach i produktach roślinnych oraz badanie ich zmian pod wpływem wybranych czynników technologicznych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia organizacyjne i wprowadzenie do tematyki zajęć. | 1 |
T-L-2 | Ocena porównawcza wybranych surowców roślinnych pod względem zawartości barwników karotenoidowych i antocyjanów. | 3 |
T-L-3 | Porównanie zawartości witaminy C przed i po obróbce cieplnej w surowcach roślinnych. | 3 |
T-L-4 | Ocena zawartości związków polifenolowych w wybranych owocach jagodowych i ziarnkowych. | 3 |
T-L-5 | Ocena barwy wybranych surowców i produktów roślinnych z użyciem metody obiektywnej i sensorycznej. | 2 |
T-L-6 | Ocena porównanwcza owoców i warzyw pod względem wyznaczonej kwasowości ogólnej i pH. | 2 |
T-L-7 | Zaliczenie ćwiczeń. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Żywność funkcjonalna pochodzenia roślinnego - pojęcie, rola i właściwości. | 2 |
T-W-2 | Woda w surowcach i produktach roślinnych. | 2 |
T-W-3 | Znaczenie i ocena barwy surowców oraz produktów roślinnych. | 2 |
T-W-4 | Technologiczne i prozdrowotne właściwości karotenoidów. | 2 |
T-W-5 | Żywność barwiąca jako źródło chlorofili i antocyjanów. | 2 |
T-W-6 | Witaminy w surowcach i produktach roślinnych. | 2 |
T-W-7 | Znaczenie technologiczne i prozdrowotne pektyn. | 2 |
T-W-8 | Polifenole wybranych owoców i warzyw. | 2 |
T-W-9 | Rola i znaczenie węglowodanów w kształtowaniu jakości surowców i produktów roślinnych. | 2 |
T-W-10 | Udział w zaliczeniu pisemnym z wykładów. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Aktywny udział w zajęciach laboratoryjnych | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do kolokwium | 8 |
A-L-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Aktywny udział w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia z wykładów | 4 |
A-W-3 | Godziny kontaktowe z nauczycielem | 2 |
26 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment, obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z czterech kolokwiów i aktywności na zajęciach. |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie pisemne z wykładów, z pytaniami otwartymi. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena końcowa ustalona jako średnia ocen: z wykładów i ćwiczeń. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01 Zna i rozumie budowę i właściwości oraz wzajemne oddziaływanie i przemiany głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym. | TZZ_1A_W03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02 Zna i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas przetwarzania i składowania oraz zna i rozumie wpływ operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego. | TZZ_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | TZZ_1A_U01 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. | TZZ_1A_U04, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U06 | — | — | C-1, C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-W-9 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, ocenia skutki wykonywanych przez siebie działań. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04 | — | — | C-2 | T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_W01 Zna i rozumie budowę i właściwości oraz wzajemne oddziaływanie i przemiany głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy studenta w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta w zakresie budowy, właściwości oraz wzajemnych oddziaływań i przemian głównych składników występujących w produktach pochodzenia roślinnego jest powyżej standardu. | |
TZZ_1A_PO3-5tiz_W02 Zna i rozumie metody pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego w stopniu zaawansowanym, zna i rozumie zmiany w nich zachodzące podczas przetwarzania i składowania oraz zna i rozumie wpływ operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego. | 2,0 | Zasób wiedzy studenta na temat metod pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest niewystarczający. |
3,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie spełnia minimalne kryteria. | |
3,5 | Zasób wiedzy w wyżej wymienionym zakresie jest zadowalający, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest generalnie solidna z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Wiedza studenta w wyżej wymienionym zakresie jest powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Zasób wiedzy studenta na temat pozyskiwania i klasyfikacji surowców pochodzenia roślinnego, zmian w nim zachodzących podczas przetwarzania i składowania oraz wpływu operacji jednostkowych na właściwości funkcjonalne i odżywcze wyrobu gotowego jest powyżej standardu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_U01 Potrafi korzystać z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego, umie pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | 2,0 | Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są niewystarczające. Student nie potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czasu potrzebnego na realizację określonego zadania. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu, z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętności studenta w korzystaniu z naukowej literatury dotyczącej przetwórstwa oraz właściwości funkcjonalnych produktów pochodzenia roślinnego są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi pracować indywidualnie i w zespole oraz oszacować czas potrzebny na realizację określonego zadania. | |
TZZ_1A_PO3-5tiz_U02 Potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. | 2,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest niewystarczająca. Student nie potrafi scharakteryzować i oceić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. |
3,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącymi brakami. | |
4,0 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Umiejętności studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Umiejętność samokształcenia się studenta jest powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi scharakteryzować i ocenić surowce pochodzenia roślinnego, przemiany w nich zachodzące oraz oszacować ich przydatność technologiczną i właściwości funkcjonalne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_PO3-5tiz_K01 Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania, ma świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole, ocenia skutki wykonywanych przez siebie działań. | 2,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są niewystarczające. Student nie potrafi również ocenić skutków wykonywanych przez siebie działań. |
3,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie spełniają minimalne kryteria. | |
3,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są zadowalające, ale ze znaczącycmi brakami. | |
4,0 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są generalnie solidne z szeregiem zauważalnych błędów. | |
4,5 | Kompetencje studenta w wyżej wymienionym zakresie są powyżej średniego standardu z pewnymi brakami. | |
5,0 | Kompetencje studenta w zakresie ciągłego dokształcania oraz jego świadomość przestrzegania etyki zawodowej i odpowiedzialności za pracę własną oraz w zespole są powyżej standardu. Student bardzo dobrze potrafi również ocenić skutki wykonywanych przez siebie działań. |
Literatura podstawowa
- Gawęcki J., Czapski J., Warzywa i owoce. Przetwórstwo i rola w żywieniu człowieka., WUP, Poznań, 2017
- Gliszczyńska-Świgło A., Przeciwutleniające i proutleniające właściwości wybranych składników żywności jako wyróżniki jej jakości., WUE, Poznań, 2010
- Sikorski Z.E., Staroszczyk H., Chemia żywności. Biologiczne właściwości składników żywności. cz I i II., PWN, Warszawa, 2019
- Bednarski W., Pietkiewicz J., Biotechnologia żywności dla dietetyków. Aspekty technologiczne i żywieniowe., PWSzZ, Legnica, 2018
Literatura dodatkowa
- Świetlikowska K., Surowce spożywcze pochodzenia roślinnego., SGGW, Warszawa, 2007
- Czasopismo: Food chemistry
- Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny., NOT-SIGMA, Warszawa