Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Edukacja żywieniowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Edukacja żywieniowa | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Bogacka <Anna.Bogacka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Edyta Balejko <Edyta.Balejko@zut.edu.pl>, Angelika Heberlej <Angelika.Heberlej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Opanowanie treści z przedmiotów: żywienie człowieka, towaroznawstwo żywności, fizjologia człowieka, dietetyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie edukacji żywieniowej różnych grup ludności. |
C-2 | Przekazanie wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie opracowania programu edukacji żywieniowej dla odbiorcy indywidualnego i grupy osób. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Edukacja żywieniowa i upowszechnianie wiedzy o żywieniu | 2 |
T-L-2 | Postawy względem żywności i żywienia. | 2 |
T-L-3 | Badanie postaw. Metodyka badania postaw | 2 |
T-L-4 | Żywienie a zdrowie publiczne. | 2 |
T-L-5 | Czynniki warunkujące zdrowie. | 2 |
T-L-6 | Psychologia żywienia. | 2 |
T-L-7 | Postawy w odniesieniu do nowej żywności. | 2 |
T-L-8 | Planowanie upowszechniania wiedzy o żywieniu- przygotowanie scenariusza warsztatów żywieniowych dla różnych grup (w miarę możliwości organizowanie takich warsztatów). | 14 |
T-L-9 | zaliczenie zajęć | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Udział w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Analiza wskazanej literatury | 5 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie warsztatów | 5 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny, prezentacja multimedialna |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna związana z wykładem |
M-3 | Opanowanie umiejętności formułowania zasad edukacji żywieniowej dla osób zdrowych i chorych, w układzie indywidualnym i zbiorowym |
M-4 | Opanowanie umiejętności opracowania i przedstawiania prezentacji programów z zakresu edukacji żywieniowej |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżące zaliczanie ćwiczeń teoretyczne w formie ustnej bądź pisemnej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena praktycznego wykonywania ćwiczeń (scenariusz warsztatów) |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin końcowy z przedmiotu (test) |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_W01 Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe i sposoby edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. | TZZ_1A_W21 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_U01 Potrafi opracować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. | TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U12 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | TZZ_1A_K05 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-6, T-L-7, T-L-5, T-L-8, T-L-3 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-3, S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_W01 Student zna i rozumie potrzeby żywieniowe i sposoby edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
3,5 | Student posiada częściową wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,0 | Student opanował prawie całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych i poprawnie ją wykorzystuje. | |
4,5 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. | |
5,0 | Student posiada całą wiedzę z zakresu potrzeb żywieniowych i sposobu edukacji w zakresie racjonalnego żywienia osób zdrowych, z uwzględnieniem grup ryzyka, oraz osób chorych. Właściwie wykorzystuje wszystkie proponowane w trakcie zajęć narzędzia, samodzielnie kojarzy i wyciąga wnioski. Potrafi znaleźć źródło błędów i wprowadzić korekty, z uzasadnieniem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_U01 Potrafi opracować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. | 2,0 | Student nie potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Nie umie w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań. |
3,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
3,5 | Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań. | |
4,0 | Student potrafi prawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników. | |
4,5 | Student potrafi prawidłowo program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. | |
5,0 | Student potrafiprawidłowo przygotować program edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Poprawnie prezentuje wyniki swoich badań, dokonując analizy. Potrafi prowadzić dyskusję uzyskanych wyników oraz wskazać błędy. Ponadto umie zaproponować korektę. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D1zcid_K01 Jest gotów do zastosowania swojej wiedzy i umiejętności w edukacji żywieniowej z uwzględnieniem specyfiki potrzeb żywieniowych osób indywidualnych i grup, przy użyciu nowoczesnych środków przekazu. Jest gotów do współpracy w grupie przyjmując różne role oraz popularyzacji nabytej wiedzy. | 2,0 | Nie posiada potrzeby dokształcania się. |
3,0 | Posiada potrzebę dokształcania się. | |
3,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się i poszerzania wiedzy. | |
4,0 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. | |
4,5 | Ma świadomość potrzeby dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. | |
5,0 | Ma świadomość potrzeby ciągłego dokształcania się, poszerzania i aktualizowania wiedzy. Ponadto ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszeniu odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadanie. |
Literatura podstawowa
- Isobel R. Contento, Edukacja żywieniowa, PWN, Warszawa, 2018
- Wojnarowska B., Edukacja zdrowotna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008
- Pilska M., Jeżewska-Zychowicz M., Psychologia żywienia. Wybrane zagadnienia., Wyd. SGGW, Warszawa, 2008
- Jeżewska-Zychowicz, Pilska M, Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspekty teoretyczne i metodyczne., Wyd. SGGW, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- czasopismo, Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, http://www.monz.pl/
- czasopismo, Journal of Nutrition Education and Behavior, https://www.jneb.org/