Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka
Sylabus przedmiotu Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Technologia żywności i żywienie człowieka | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Podstawy przetwórstwa surowców drobiowych | ||
Specjalność | żywienie człowieka i dietetyka | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Technologii Mięsa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Sobczak <Malgorzata.Sobczak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Marek Kotowicz <Marek.Kotowicz@zut.edu.pl>, Sławomir Lisiecki <Slawomir.Lisiecki@zut.edu.pl>, Joanna Żochowska-Kujawska <Joanna.Zochowska-Kujawska@zut.edu.pl>, Arkadiusz Żych <Arkadiusz.Zych@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student który rozpoczyna zajęcia z przedmiotu podstawy przetwórstwa mięsa drobiowego powinien znać podstawy ogólnej technologii żywności, charakterystykę surowców pochodzenia zwierzęcego, podstawy chemii ogólnej i analizy chemicznej żywności. |
W-2 | Student umie wykonywać obliczenia i opracowywać wyniki eksperymentu. Potrafi samodzielnie wyszukiwać i korzystać z dostępnych źródeł informacji oraz posługiwać się literaturą fachową. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przekazanie wiedzy i umiejętności związanej z charakterystyką drobiu, wartości odżywczej, właściwości funkcjonalnych mięsa drobiowego oraz czynników kształtujących te właściwości. |
C-2 | Przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstaw produkcji wybranych przetworów drobiowych oraz kształtowania ich jakości. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Ćwiczenia wprowadzające, regulamin BHP, zasady wykonywania ćwiczeń. | 1 |
T-L-2 | Podział tuszek drobiowych na elementy zasadnicze, porównanie ich właściwości i przydatności technologicznych. | 5 |
T-L-3 | Porównanie właściwości technologicznych i sensorycznych świeżego i mrożonego mięsa drobiowego. | 3 |
T-L-4 | Produkcja wybranych, podstawowych przetworów drobiowych. | 6 |
T-L-5 | Wpływ MDOM-u i dodatków niemięsnych na kształtowanie właściwości farszów drobiowych. | 6 |
T-L-6 | Obróbka wstępna a jakość i wydajność drobiowych wyrobów garmażeryjnych. | 4 |
T-L-7 | Wady tuszek drobiowych. | 3 |
T-L-8 | Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Cel przedmiotu, treści programowe, efekty i kompetencje społeczne. | 1 |
T-W-2 | Produkcja przemysłowa surowca drobiarskiego i jego charakterystyka. | 2 |
T-W-3 | Wartość odżywcza, skład chemiczny, właściwości fizykochemiczne i funkcjonalne mięsa drobiu. | 4 |
T-W-4 | Czynniki kształtujące jakość mięsa drobiowego. | 3 |
T-W-5 | Rodzaje przetworów drobiowych i ich charakterystyka. | 3 |
T-W-6 | Zasady produkcji podstawowych przetworów drobiowych i kształtowanie ich jakości. | 3 |
T-W-7 | Podsumowanie. | 1 |
T-W-8 | Charakterystyka jaj spożywczych, właściwości żywieniowe i funkcjonalne treści jaj. | 4 |
T-W-9 | Kierunki wykorzystania jaj w przemysle spozywczym. | 3 |
T-W-10 | Półprodukcty i substancje izolowane z jaj - otrzymywanie, znaczenie i mozliwości wykorzystania. | 6 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie się do każdego ćwiczenia na podstawie literatury | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie sprawozdania z ćwiczeń | 6 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach. | 30 |
A-W-2 | Studia literaturowe (ugruntowanie wiedzy z zakresu przedmiotu) | 5 |
A-W-3 | Udział w konsultacjach | 10 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 3 |
A-W-5 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z pełnym wykorzystaniem technik multimedialnych. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne w grupach (eksperyment/obserwacja), sprawozdanie z przebiegu ćwiczeń poparte wnioskami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z ćwiczeń ustalone na podstawie ocen cząstkowych z kolokwiów sparawdzających bieżącą wiedzę z danego ćwiczenia na zajęciach. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z pytaniami otwartymi obejmującymi treści wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_W01 Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę gatunków i ras drobiu, wartość odżywczą mięsa drobiowego, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki kształtujące jego jakość. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-2 | M-1 | S-2 |
TZZ_1A_D17zcid_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości. | TZZ_1A_W16, TZZ_1A_W17, TZZ_1A_W18, TZZ_1A_W15 | — | — | C-2 | T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_U01 Student potrafi dokonać podziału i charakterystyki elementów tuszek drobiowych, potrafi okreslic ich przydatność technologiczą, właściwości technologiczne i sensoryczne. | TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U13, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U15 | — | — | C-1 | T-L-3, T-L-1, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
TZZ_1A_D17zcid_U02 Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych. | TZZ_1A_U05, TZZ_1A_U02, TZZ_1A_U01, TZZ_1A_U16, TZZ_1A_U17, TZZ_1A_U22 | — | — | C-2 | T-L-6, T-L-4, T-L-7, T-L-8 | M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02, TZZ_1A_K03, TZZ_1A_K04, TZZ_1A_K05 | — | — | C-2, C-1 | T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-L-3, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-7, T-L-5, T-L-2 | M-2 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_W01 Zna w zaawansowanym stopniu charakterystykę gatunków i ras drobiu, wartość odżywczą mięsa drobiowego, zna i rozumie w zaawansowanym stopniu czynniki kształtujące jego jakość. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie charakterystyki i kierunków zagospodarowania mięsa drobiowego. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy związanej z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień związanych z charakterystyką mięsa drobiowego, jego wartością odżywczą oraz kierunkami zagospodarowania. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą charakterystyki mięsa drobiowego, jego wartości odżywczej oraz kierunków zagospodarowania, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bardzo dobrze opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. | |
TZZ_1A_D17zcid_W02 Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zagadnienia dotyczące rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji podstawowych wyrobów i kształtowania ich jakości. | 2,0 | Student nie ma podstawowej wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości. |
3,0 | Student opanował niektóre aspekty wiedzy dotyczącej rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości. | |
3,5 | Student opanował większość zagadnień dotyczących rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości. | |
4,0 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości. | |
4,5 | Student opanował podstawową wiedzę dotyczącą rodzajów przetworów drobiowych, zasad produkcji i kształtowania ich jakości, potrafi ją wykorzystać w celach porównawczych. | |
5,0 | Student bez żadnych zastrzeżeń opisuje, porównuje i analizuje zdobytą wiedzę. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_U01 Student potrafi dokonać podziału i charakterystyki elementów tuszek drobiowych, potrafi okreslic ich przydatność technologiczą, właściwości technologiczne i sensoryczne. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać prostych czynności związnych z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. |
3,0 | Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w prosty sposób uzyskane wyniki przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi wykonać niektóre czynności związne z podziałem tuszy, określeniem przydatności technologicznej i właściwości sensorycznych mięsa drobiowego. Potrafi opracować w uzyskane wyniki z pomocą prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi wykonać zadane ćwiczenia praktyczne i opracować ich rezultaty z niewielką pomocą prowadzącego. | |
4,5 | Potrafi samodzielnie wykonać zadane ćwiczenie praktyczne. Potrafi dokonać jego oceny z niewielką pomocą prowadzącego. | |
5,0 | Student bez żadnej pomocy wykonuje, opisuje, analizuje zadane ćwiczenie w sposób bezbłędny. | |
TZZ_1A_D17zcid_U02 Potrafi wytworzyć podstawowe produkty drobiarskie, kształtować przy pomocy różnych metod ich jakość oraz rozróżnić okreslone wady jakościowe tuszek drobiowych. | 2,0 | Student nie potrafi wykonać koniecznych zadań związanych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, nie potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych. |
3,0 | Student potrafi częściowo wykonać zadanie związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać częściowej oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych, wyniki opisuje przy dużej pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Student potrafi częściowo wykonać większość zadań związaneych z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, wyniki opisuje przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Student potrafi wykonać poprawnie wszystkie zadania związane z produkcją podstawowych przetworów drobiowych, potrafi dokonać oceny jakościowej mięsa i wyrobów drobiowych przy niewielkiej pomocy prowadzącego. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie prawidłowo wykonać wszystkie zadania związane z produkcją przetworów drobiowych, ich oceną oraz opisać i przeanalizować uzyskane wyniki. | |
5,0 | Student wykonuje samodzielnie wszystkie zadania związane z produkcją i oceną przetworów drobiowych, rozróżnia określone wady jakościowe tuszek, przeprowadza analizę uzyskanych wyników w sposób bezbłędny. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
TZZ_1A_D17zcid_K01 Student jest gotów do wykorzystania posiadanej wiedzy i umiejętności. Jest gotów do samokształcenia się, przestrzegania zasad etyki zawodowej oraz przyjmowania różnych funkcji w grupie, potrafi być członkiem lub liderem zespołu. Myśli i działa przedsiębiorczo, zachowuje się w sposób profesjonalny i rozumie rolę społeczną absolwenta. | 2,0 | Student nie wykazuje pozytywnych postaw pracy w zespole. Nie stosuje się do zasad BHP obowiązujących w laboratorium. Nie stosuje się do poleceń prowadzącego zajęcia. Systematycznie opuszcza zajęcia. |
3,0 | Student wykazuje bierną postawę w procesie nauki. Wykazuje minimalne zaangażowanie w pracy zespołowej. Wybiórczo stosuje segregację i utylizację odpadów. Nie przywiązuje większej uwagi do wyników prowadzonych eksperymentów oraz do zasad BHP. Nie dba należycie o środowisko. | |
3,5 | Student wykazuje się umiarkowanym zaangażowaniem w proces nauki. Potrafi współpracować z innymi osobami. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i przejawia pozytywną postawę w kwestii ochrony środowiska i utylizacji odpadów. | |
4,0 | Student jest aktywny w procesie nauki i potrafi współpracować w zespole. Dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP, dba o środowisko i stosuje utylizację odpadów powstających w procesie prowadzonych eksperymentów. | |
4,5 | Student jest aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z dużym zaangażowaniem dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do zasad BHP i prawidłowo utylizuje odpady powstające w trakcie eksperymentów. | |
5,0 | Student jest bardzo aktywny i zaangażowany w pracy zespołowej, potrafi przejąć rolę lidera. Z determinacją dąży do osiągnięcia prawidłowych efektów przeprowadzanych eksperymentów. Stosuje się do wszystkich obowiązujących w laboratorium zasad BHP. Bierze czynny udział w zajęciach. Skrupulatnie stosuje zasady segregacji i utylizacji odpadów powstających w trakcie eksperymentów. |
Literatura podstawowa
- pr. zbior. pod red. T. Grabowskiego i J. Kijowskiego, Mięso i przetwory drobiowe, WNT, Warszawa, 2002
- pr. zbior. pod red. J. Pikula, Ocena technologiczna surowców i produktów przemysłu drobiarskiego, AR Poznań, Poznań, 1993
- Jurczak M.E., Ocena jakości mięsa - ocena surowców pochodzenia zwierzęcego, SGGW, Warszawa, 2000
Literatura dodatkowa
- Wybrane arytuły, Żywność Nauka Technologia Jakość
- Wybrane artykuły, Poultry Science