Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Analiza i ocena jakości żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza i ocena jakości żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Towaroznawstwa, Oceny Jakości, Inżynierii Procesowej i Żywienia Człowieka
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Czerniejewska-Surma <Barbara.Czerniejewska-Surma@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Grzegorz Bienkiewicz <Grzegorz.Bienkiewicz@zut.edu.pl>, Dominika Plust <Dominika.Plust@zut.edu.pl>, Ludmiła Zienkowicz <Ludmila.Zienkowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW6 30 3,00,50egzamin
laboratoriaL6 45 3,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1otrzymanie zaliczenia z chemii, biochemii oraz chemii żywności

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami3
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH3
T-L-4Oznaczanie zawartości wody3
T-L-5Oznaczanie zawartości białka3
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku3
T-L-7Oznaczanie zawartości soli3
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu3
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów3
T-L-10Oznaczanie witamin3
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej3
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego3
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów3
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)2
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń2
45
wykłady
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne3
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.2
T-W-3Kryteria wyboru metody2
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych2
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli2
T-W-6Oznaczanie zawartości wody2
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych2
T-W-8Oznaczanie węglowodanów2
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych2
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1udział w zajęciach45
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia28
75
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu28
A-W-5Egzamin2
75

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
TZZ_1A_W06, TZZ_1A_W09C-1T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
TZZ_1A_U01C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1
TZZ_1A_C6_U02
Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
TZZ_1A_U03C-1T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_C6_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
TZZ_1A_K02C-1T-W-10, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-L-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-15, T-L-14, T-L-13, T-L-12M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_W01
Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_U01
Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różnych metod analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąć wniosków a takze nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowychi. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
5,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w bardzo dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w bardzo dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
TZZ_1A_C6_U02
Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
2,0Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Nie potrafi wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dostatecznym stopniu. Potrafi w dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dostatecznym stopniu. Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dobrym stopniu. Potrafi w dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w bardzo dobrym stopniu. Potrafi w bardzo dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_C6_K01
Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.

Literatura podstawowa

  1. Fortuna, Teresa Autor Redaktor Bączkowicz, Małgorzata. Autor Juszczak, Lesław. Autor Sobolewska-Zielińska, Joanna, Podstawy analizy i oceny jakości żywności : skrypt do ćwiczeń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego, Kraków, 2018
  2. Nogala-Kałucka, Małgorzata, Analiza żywności : wybrane metody oznaczeń jakościowych i ilościowych składników żywności, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań, 2016
  3. Szłyk, Edward Cichosz, Marcin Jastrzębska, Aneta. Kurzawa, Marzanna Filipiak-Szok, Anna, Ćwiczenia laboratoryjne z analizy żywności, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2015
  4. Gronowska-Senger, Anna, Analiza żywności : zbiór ćwiczeń, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Baryłko-Pikielna, Nina Matuszewska, Irena, Sensoryczne badania żywności : podstawy, metody, zastosowania, Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 2015
  2. Journal of Food Composition and Analysis, Elsevier

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)3
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami3
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH3
T-L-4Oznaczanie zawartości wody3
T-L-5Oznaczanie zawartości białka3
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku3
T-L-7Oznaczanie zawartości soli3
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu3
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów3
T-L-10Oznaczanie witamin3
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej3
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego3
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów3
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)2
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)2
T-L-16Zaliczenie ćwiczeń2
45

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne3
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.2
T-W-3Kryteria wyboru metody2
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych2
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli2
T-W-6Oznaczanie zawartości wody2
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych2
T-W-8Oznaczanie węglowodanów2
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA2
T-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów3
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych2
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej2
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin2
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1udział w zajęciach45
A-L-2Konsultacje2
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia28
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Studiowanie literatury naukowej13
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do egzaminu28
A-W-5Egzamin2
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C6_W01Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W06Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady oddziaływania pomiędzy środowiskiem a składnikami żywności oraz żywnością i człowiekiem.
TZZ_1A_W09Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu funkcjonowanie najważniejszych systemów zarządzania jakością i bezpieczeństwem żywności.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna i i nie rozumie w zaawansowanym stopniu zasad przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Nie zna Zna w zaawansowanym stopniu terminologii w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
3,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie ponad dostatecznym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
4,5Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
5,0Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym zasady przeprowadzania badań podstawowego składu żywności a w szczególności metod jej analizy i oceny jakości. Zna w zaawansowanym stopniu na poziomie bardzo dobrym terminologię w zakresie analizy i oceny jakości żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C6_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U01Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać informacje pochodzące z różnych źródeł literaturowych. Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego oraz zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej w języku polskim i obcym. Potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różnych metod analizy żywnośc na podstawie źródeł literaturowych. Nie potrafi uzyskanych wyników opracować w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąć wniosków a takze nie potrafi zaprezentować rezultatów w formie pisemnej i ustnej.
3,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
3,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dostatecznym stopniu na podstawie źródeł literaturowychi. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dostatecznym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
4,5Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w ponad dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w ponad dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
5,0Potrafi wyszukiwać, analizować, interpretować i wykorzystywać różne metody analizy żywnośc w bardzo dobrym stopniu na podstawie źródeł literaturowych. Potrafi uzyskane wyniki opracować w bardzo dobrym stopniu w postaci odpowiedniej dokumentacji i na ich podstawie wyciągnąc wnioski a takze zaprezentować rezultaty w formie pisemnej i ustnej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C6_U02Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Potrafi wykryć zafałszowania żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U03Potrafi wykonać eksperyment laboratoryjny, dobrać właściwe procedury i metody analityczne do identyfikacji związków chemicznych oraz oceny jakości i bezpieczeństwa żywności i przebiegu procesu technologicznego, potrafi określić wiarygodność analiz.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania. Nie potrafi wykryć zafałszowania żywności.
3,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dostatecznym stopniu. Potrafi w dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
3,5Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dostatecznym stopniu. Potrafi w ponad dostatecznym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
4,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w dobrym stopniu. Potrafi w dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
4,5Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w ponad dobrym stopniu. Potrafi w ponad dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
5,0Potrafi dokonać wyboru metody analizy i oceny jakości żywności, kontrolować zmiany zachodzące podczas jej przechowywania w bardzo dobrym stopniu. Potrafi w bardzo dobrym stopniu wykryć zafałszowania żywności.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_C6_K01Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z metodami analizy i oceny jakości żywności. Student zdobywa praktyczną umiejętność wykonania oznaczeń podstawowego składu chemicznego żywności i analizy sensorycznej. Zdobywa orientację w metodach analizy instrumentalnej. Student posiada umiejętność sporządzenia planu badania określonego środka spożywczego i wyboru systemu zapewnienia jakości
Treści programoweT-W-10Oznaczanie zawartości i jakości lipidów
T-W-12Oznaczanie wartości odżywczej
T-W-13Oznaczanie zawartości witamin
T-W-14Jakość - koncepcje jakości, systemy zarządzania jakością.
T-W-11Oznaczanie jakości tłuszczów smażalniczych
T-W-5Oznaczanie gęstości, kwasowości i zawartości soli
T-W-4Plan badania produktów żywnościowych
T-W-7Oznaczanie zawartości popiołu i składników mineralnych
T-W-8Oznaczanie węglowodanów
T-W-9Oznaczanie zawartości i wartości odżywczej białka, skład aminokwasowy, LZA
T-W-3Kryteria wyboru metody
T-W-2Automatyzacja metod, szybkie testy, sensory, analiza instrumentalna.
T-W-6Oznaczanie zawartości wody
T-W-1Metody analizy: sensoryczne, biologiczne, chemiczne, fizyczne
T-L-4Oznaczanie zawartości wody
T-L-1Zajęcia organizacyjne (BHP w laboratorium, obsługa sprzętu laboratoryjnego)
T-L-3Oznaczanie kwasowości miareczkowej i pH
T-L-2Oznaczanie gęstości różnymi metodami
T-L-5Oznaczanie zawartości białka
T-L-6Oznaczanie lotnych zasad amonowych, TMA, amoniaku
T-L-7Oznaczanie zawartości soli
T-L-8Oznaczanie zawartości tłuszczu
T-L-9Oznaczanie utleniania lipidów
T-L-10Oznaczanie witamin
T-L-11Badanie wraźliwości sensorycznej
T-L-15Analiza instrumentalna ( ćwiczenie pokazowe)
T-L-14Oznaczanie składu kwasów tłuszczowych metoda chromatografii gazowej (ćwiczenie pokazowe)
T-L-13Oznaczanie zawartości sacharydów
T-L-12Analiza sensoryczna wybranego produktu spożywczego
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne z elementami dyskusji dydaktycznej
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Oceny cząstkowe uzyskane za poszczególne ćwiczenia (odpowiedź pisemna lub ustna)
S-2Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie est gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności.
3,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dostatecznym stopniu.
3,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dostatecznym stopniu.
4,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w dobrym stopniu.
4,5Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w ponad dobrym stopniu.
5,0Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej analityka żywności w bardzo dobrym stopniu.