Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Technologia żywności i żywienie człowieka (S1)
specjalność: żywienie człowieka i dietetyka

Sylabus przedmiotu Matematyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia żywności i żywienie człowieka
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Matematyka
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Studium Matematyki
Nauczyciel odpowiedzialny Maciej Zwierzchowski <Maciej.Zwierzchowski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,50egzamin
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość matematyki w zakresie matury na poziomie podstawowym.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych.
C-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.30
30
wykłady
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji i jej zastosowania.14
T-W-2Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie.8
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.15
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.8
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.8
A-A-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
62
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury.7
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-5Egzamin.2
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta ze sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
TZZ_1A_W02C-1, C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych
TZZ_1A_U02C-1, C-2T-A-1M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TZZ_1A_B1_K01
student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej pracy
TZZ_1A_K01, TZZ_1A_K02C-2T-A-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B1_W01
Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
3,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie
4,0Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami
4,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B1_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu rozwiązywać zadania i problemy matematyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
TZZ_1A_B1_K01
student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej pracy
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Student w dostatecznym stopniu przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy
3,5Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny
4,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
4,5Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
5,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania zadań

Literatura podstawowa

  1. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007
  2. M.Gewert, Z.Skoczylas, Analiza matematyczna 1. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2007
  3. T.Jurlewicz, Z.Skoczylas, Algebra liniowa 1. Definicje, twierdzenia, wzory., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
  4. T.Jurlewicz, Z.Skoczylas, Algebra liniowa 1. Przykłady i zadania., Oficyna Wydawnicza GiS, Wrocław, 2008
  5. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, cz. I i cz. II, PWN, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. W. Pasewicz, Matematyka dla studentów Akademii Rolniczych, AR, Szczecin, 2006
  2. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji i jej zastosowania.14
T-W-2Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie.8
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach.30
A-A-2Samodzielne rozwiązywanie zadań domowych.15
A-A-3Przygotowanie do ćwiczeń.8
A-A-4Przygotowanie do prac pisemnych.8
A-A-5Konsultacje z prowadzącym zajęcia1
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.30
A-W-2Samodzielna analiza tematyki wykładów - korzystanie z literatury.7
A-W-3Konsultacje.1
A-W-4Przygotowanie do egzaminu.23
A-W-5Egzamin.2
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B1_W01Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_W02Zna i rozumie w stopniu zaawansowanym zagadnienia z zakresu matematyki i fizyki.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych.
C-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji i jej zastosowania.
T-W-2Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie.
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta ze sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Student w dostatecznym stopniu zna i rozumie definicje i twierdzenia omawiane w ramach przedmiotu
3,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie
4,0Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń podanych na wykładzie i niektóre z nich zilustrować przykładami
4,5Potrafi podać treść większości definicji i twierdzeń omówionych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski przy niewielkiej pomocy prowadzącego
5,0Potrafi podać treść wszystkich definicji i twierdzeń podanych na wykładzie, a ponadto wyciągnąć z nich wnioski
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B1_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę oraz znalezione w literaturze informacje do rozwiązywania zadań i problemów matematycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_U02Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie. Potrafi planować i organizować pracę indywidualną i w zespole.
Cel przedmiotuC-1Zdobycie przez studenta wiedzy i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych, niezbędnych do dalszego kształcenia na kierunkach technologicznych oraz do korzystania z metod matematycznych do opisu procesów fizyko-chemicznych.
C-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta ze sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w dostatecznym stopniu rozwiązywać zadania i problemy matematyczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięTZZ_1A_B1_K01student rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz systematycznej pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTZZ_1A_K01Jest gotów do zastosowania zdobytej wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych.
TZZ_1A_K02Jest gotów do przestrzegania zasad etyki zawodowej.
Cel przedmiotuC-2Uswiadomienie przez studenta konieczności ciągłego zwiększania wiedzy i umiejętności.
Treści programoweT-A-1Rozwiązywanie zadań i problemów matematycznych z zakresu treści programowych omawianych na wykładach.
T-W-1Rachunek różniczkowy funkcji jednej zmiennej. Granica ciągu liczbowego. Granica funkcji. Ciągłość funkcji. Pochodna funkcji i jej zastosowania.
T-W-2Rachunek całkowy funkcji jednej zmiennej. Całka nieoznaczona. Podstawowe metody całkowania. Całka oznaczona i jej zastosowanie.
T-W-3Macierze i wyznaczniki. Układy równań liniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjno-problemowy.
M-2Cwiczenia audytoryjne, dyskusje problemowe.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny zawierający część rachunkową i teoretyczną z materiału przerabianego na wykładach i ćwiczeniach.
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenia - zaliczenie na podstawie sumy punktów uzyskanych przez studenta ze sprawdzianów oraz aktywności studenta na ćwiczeniach.
S-3Ocena formująca: Aktywność studenta na ćwiczeniach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie spełnia wymagań na ocenę 3,0
3,0Student w dostatecznym stopniu przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w więszości wykładów, uzupełnia na bieżąco braki swojej wiedzy
3,5Dość regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, uzupelnia braki swojej wiedzy, w trakcie ćwiczeń jest umiarkowanie aktywny
4,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy w większości wykladów, w trakcie ćwiczeń jest aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
4,5Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestnicay w większości wykładów, w trakcie ćwiczeń jest bardzo aktywny i otwarty na sugestie prowadzącego
5,0Regularnie przygotowuje się do ćwiczeń, uczestniczy we wszystkich wykładach, jest bardzo aktywny na cwiczeniach i samodzielnie podejmuje próby rozwiązywania zadań